Call of Duty. Právě tato tři slova se stala jednou velkou modlou zarytých online hráčů. Herní scénu poznamenalo několik základních dílů a přídavků, přičemž musíme uznat, že každý z nich měl něco do sebe. V zásadě se ale dá tvrdit, že zejména ty počítačové se mezi sebou výrazně lišily. Tak třeba druhý díl oproti prvnímu měl výrazně lepší grafický kabátek, ovšem na druhou stranu byly zbraně pro ovládání přívětivější.
Tím chceme říci to, že zatímco v Call of Duty 2 se hráč naučil slušně trefovat již za pár dní, v prvním díle tohle nebylo v žádném případě možné. Právě proto se hráčská scéna rozdělila na dva nesmiřitelné tábory. Někteří zůstali u jedničky, jiní zase přesedlali na načančané pokračování. Každopádně všechny světové top klany daly přednost novějšímu dílu, takže se tato věc tak nějak neřešila.
Již několik dní naše počítače laská Call of Duty 4: Modern Warfare, přičemž díky zřejmě víte, že všechny zásoby originálních kopií hry šly de facto ihned na dračku. A to i přesto, že společnost Activision během vývoje po nás neházela žádný větší hype, který by většinu z nás oblbnul. Samozřejmě, reklamní kampaň byla spuštěna se vší parádou, ovšem oproti jiným peckám nebyla v zásadě nikterak barvitá a načechraná.
Hru jako takovou jsme vám již představili v naší recenzi, nicméně jak sám kolega Jiří Škrampal uvedl, nebylo v jeho silách posoudit multiplayer. Ani se není čemu divit, neboť se jedná o věc zdlouhavější. A jelikož hodnotíme objektivně, přicházíme po několika dnech s našimi dojmy z online hraní. Především jsme se snažili do článku vměstnat hlavní rysy, o které je nový díl veleúspěšné válečné série obohacen.
Pozor, já mám hvězdičku, ty jen odznáček
Autoři z Infinity Ward sáhli po hodnostech, na jejichž základě se mohou hráči mezi sebou v kvalitách rozlišovat. Každý tak okamžitě pozná, když se jedná o zkušeného hráče, anebo kupříkladu o nováčka, který u Modern Warfare sedí sotva pár hodin. Svoji úlohu mají však hodnosti zejména v nabídce zbraní a různých vylepšení. U ostřelovačů to v praxi vypadá tak, že začínající záškodník má ubohou a krajně neúčinnou sniperku, naopak hráči s vyšší hodností mají k dispozici mnohem vychytanější železo.
Podobně jsou na tom i další serepetičky, zmiňme například vynikající nášlapné miny. Ty jsou na rozdíl například od Battlefieldu 2 slušně vidět, a tak se jim není problém vyhnout. Podstatná je ovšem změna taktiky přicházejícího týmu. Miny se dají taktéž parádně využít na jištění hnízda pro ostřelovače.
Taktické prvky jako vystřižené z Counter-Strike
Páni vývojáři se během vývoje hry vůbec netajili tím, že se ve hře objeví několik prvků z Counter-Strike. Mezi nejzásadnější patří flashe, tedy oslepující granáty. Jejich autentický účinek je naprosto dokonalý. Flash stačí vhodit (nejlépe do uzavřené místnosti) do těsné blízkosti soupeře a po ozařujícím výbuchu co nejrychleji na něj bafnout. Protivník nemá absolutně žádnou šanci se jakýmkoliv způsobem bránit, natož váš život ohrozit.
Další taktické využití představuje i tlumič. Ten je možné nasadit na ruční pistoli a určitý druh samopalu. Skutečně se nám to v praxi vyplatilo, protože než se soupeř vzpamatuje, co se děje a odkud, je jeho postava v kytkách. Právě tyto prvky jsou hojně využívány při rashy (okamžitý útok bez zahálení).
Třikrát střel, jednou miř
Jednou z nejobávanějších věcí u nového dílu Call of Duty byla možnost průstřelu některých typů zdiva a materiálu. Naštěstí to hru nikterak nedegraduje. Přestřelky se tak sice nestaly vždy bojem v tváří v tvář nepříteli, nicméně i tak bereme tuto možnost jako příjemné oživení hry. Zdi, jež se dají prostřelit, poznáte ihned na první pohled. Nevznikl tak problém pokus omyl, kdy byste třeba běhali po mapě a stále zkoušeli, kde se co nového k průstřelu objeví. Některé týmy z České republiky sice s tímto měly problém, nicméně později sami uznaly, že průstřely zdmi zase tak hrozné nejsou.
Větší problém ovšem zastupují po ulicích rozestavěné osobní automobily. Ty příliš nevydrží a stačí jeden zásobník na to, aby hráči v jejich těsné blízkosti pocítili smrtelná zranění. V některých případech to opravdu dokáže pořádně naštvat, protože prvotní dojem bezpečí se nakonec ukáže jako nepříjemně klamavý. Avšak v tomto případě jde spíše jenom o jakousi nezvyklost, které lze předcházet.
Před smrtí pořádný rachot
Není žádným tajemstvím, že váš protivník má až šestnáct zranitelných míst na svém těle. Je tedy vhodné pořádně zamířit, protože každé místo způsobí rozdílné zranění. To je sice jasné, ovšem v podání Call of Duty 4: Modern Warfare mnohem detailnější. A pokud se vám vašeho nepřítele nakonec přece jenom podaří skolit k matičce zemi, nemusí to vůbec nic znamenat. Smrtelně zraněný protivník může vytasit pistoli a ještě vás nakonec eliminovat. Nešťastník ale nakonec vždy svému zranění podlehne, ať už něco trefí nebo ne.
Co se týče zabití, nově jsme přivítali v CoD sérii nabroušený nůž. Ten má naprosto stejné využití jako seknutí pažbou, nicméně je vždy lepší využít překvapení soupeře a zasadit mu studenou ocel do jeho útrob. Tímto krokem totiž získáváte větší počet bodů k vyšší hodnosti.
Široká škála zbraní = pár nejlepších?
Právě otázka zbraní není stále jasně zodpovězena. Přece jenom je multiplayer v ranném stádiu, tudíž těžko říci, které zbraně se mezi hráči uchytí. Každopádně ale nevěříme tomu, že právě nejlepší hodnost nabídne pro každého zbraň uživatelsky nejpřívětivější. Ačkoliv jsme odzkoušeli snad úplně všechna železa, ne každé nám vyhovovalo a střílelo přesně podle našich představ. Není tak zaručené, že nejvyšší frčky budou logicky používat právě odemčené zbraně.
Co se nám ale zdá přitažené za všechny konečky vlasů, je možnost po pěti zabitých soupeřích vyslat na oponenty vrtulník. Monstrózní kolos vyhladí v navoleném okolí všechno živé. Právě to je na většině serverů vypnuto, což hráči s úsměvem vítají. V singleplayeru bychom vrtulníky pochopili, ale v online řádění určitě ne. No konec konců nejsme s tímto tvrzením samotní.
Nadupaný plecháč = 80% úspěchu
Kvalitní HW základ je u multiplayer her samozřejmostí, u CoD4 to platí dvojnásob. Sami jsme vyzkoušeli zasednout za AMD 3200+, 1.5 GB RAM, GeForce 6600 GT 256 MB a byli jsme nemile překvapeni, jak se náš pohled na hru změnil. Nepřítel na nižší rozlišení není prakticky vůbec vidět, přitom nízké FPS naši mušku samozřejmě neposílilo. Doba, kdy si hráči ladili rozlišení na nejnižší hodnoty, je evidentně definitivně pryč.
Aktuální hry totiž nabízejí výtečné stínování, záblesky ze zbraní a další aspekty, díky kterým jsou vaše vojenské smysly výrazně posíleny. Takže pokud přemýšlíte nad aktivním hraním s vidinou týmového úspěchu, určitě si dopřejte silný počítač. Konec konců v dnešní době, kdy je HW vybavení na nejnižších cenových hodnotách, to není problém.
Speciální dovednosti alias perky
Jednou ze zcela novátorských věcí, které přivítali hráči nového Call of Duty, jsou tak zvané perky. Perky představují různá vylepšení, přičemž v postupu s hodností se otvírají stále nové a nové. Dle našeho úsudku patří mezi ten nejlepší upuštění granátu těsně před úmrtím. V praxi to vypadá například tak, že jakmile zabijete protivníky těsně u vaší postavy, musíte ihned odběhnout o hezký kus dál. Jelikož granáty jsou v Modern Warfare mnohem tříštivější a natropí pořádnou paseku, jedná se o problém převeliký.
Každý voják může mít navolené maximálně tři perky, čímž se vývojáři snaží regulovat naprostý chaos. Dále zmiňme vynikající perk zadržení dechu pro snipery. Ten když si ostřelovač vybere, dokáže se mnohem déle soustředit na zakulacenou optiku své ostřelovací pušky, čímž se jeho pravděpodobnost zásahu zdvojnásobí. V běžné hře se nám perky opravdu líbí a jejich škála i využití jsou doopravdy pestré.
Konečně rozlehlé bojové pole
U předešlých dílů si početné stádo fanoušků stěžovalo na malou rozlehlost map. Hmatatelným důkazem tohoto byly například granáty házené od startovní pozice jednoho týmu na respawn druhého. Infinity Ward si tento problém uvědomili a konečně nelze granáty házet kilometry daleko a konečně jsou mapy řádně roztažené, plné chodbiček a zátiší. V mutliplayeru to lze pocítit hned od samotného začátku, takže další bodíky navíc.
Call of Duty 4: Modern Warfare se skutečně hraje velice dobře, multiplayer je doopravdy hratelný a nabízí neotřelou zábavu na hodně, hodně dlouho. Infinity Ward znovu prokázali svoje úžasné schopnosti a smysl pro detail. Jestliže tedy přemýšlíte nad nějakou pořádnou válečnou hrou, určitě sáhněte po Modern Warfare! Dostane se vám výtečného singleplayeru podpořeného stejně kvalitním online hraním.
Souhrn
- Jméno: Call of Duty 4: Modern Warfare
- Cena (Kč): 1 499
- Hodnocení: 91%
- Lokalizace: manuál
- Platforma: PC,PlayStation 3,Xbox 360
- Testováno: Xbox 360
- Vydavatel: Activision
- Výrobce: Infinity Ward
- Žánr: Akce