Častokrát se opakovala věta, že jde o nejhorší krok, jaký kdy Google udělal. Nejenom problémy s copyrighty a hojné soudní pře, ale také výše investice či rozcházející se názory na zisky v letošním a příštím roce. Jak však uvádí (nejen) americké servery, klíčem strategie Google je v tuto chvíli právě YouTube.
Kolik to vydělá?
I když se nedá říct, že by YouTube nebyl populární, neboli nejde zpochybnit jeho světovou dominanci, těžko pochopitelné jsou spory o možné výdělky. Na jedné straně máme 1,65 miliardy dolarů investice. Ta se uskutečnila a nelze popřít. Na druhé straně jsou dva tábory a třetí, který se směje. První, v našem případě renomovaný Forbes, odhaduje letošní příjem na $200 milionu dolarů a příští rok dokonce na milionů $350. Analytik Citi vidí roční příjmy dokonce na úrovni půl miliardy: „Pokud se ovšem společnost více zaměří na bannerové pozice,“ dodal Mark Mahaney. Cože to tvrdí ten třetí tábor? Skutečnost, že nikde není dáno, že podobné příjmy doopravdy budou. Zaručí se snad někdo, že v příštím roce utratí za pivo a cigarety 20 000Kč a tím pádem přispěje k zisku alkoholo-cigaretových kolosů? Málokdo.
Na druhou stranu je jasné, že YouTube obslouží více než 34% streamovaného videa na americkém trhu. MySpaceTV, dvojka, pouhých 6,4% (čísla jsou za květen 2008, zdroj: comScore Video Metrix).
Nejzajímavější údaje poskytl eMarketer. Ten se zaměřil na vývoj investic do videa na americkém trhu. Srovnání je v milionech dolarů, a to od roku 2001 do roku 2011. V roce 2001 se jednalo o zhruba $40 milionů, letos by mělo jít o částku $1.35 miliardy dolarů. V roce 2011 se předpokládá až pětinásobný vzrůst. V čem je tedy problém? Pro YouTube, jak už bylo zmíněno, ovládá třetinu amerického trhu, je zatím těžko dosažitelný adekvátní zisk. Z celé částky je totiž schopný získat maximálně 15%! Inzerenti navíc podle předpokladů utratí své peníze spíše a raději na webu typu Hulu (rok stará záležitost), který se nepotýká s autorskými právy a má brilantně vytvořené soc-demo. Cílení inzerentů je tedy na špičkové úrovni. Pro YouTube potažmo Google velice nepříznivé zprávy.