Unreal Tournament III - exkluzivní recenze české verze

Jak jistě víte, Unreal Tournament III není třetím dílem série proklatě svižných stříleček, ona číslovka však má, nebo resp. by měla mít své opodstatnění. Symbolizuje třetí generaci grafického enginu Unreal, stejně jako posun v samotné herní sérii.

Sdílet

Kromě vylepšené grafiky má hra oplývat propracovanou kampaní s příběhem, novým herním režimem a dotažením všech herních mechanizmů.

Provedení je vskutku výtečné a překvapivě si ho užijete i na slabších strojích. O tom snad nikdo, kdo viděl Gears of War v akci, ani nemohl pochybovat. Bohužel, ten, kdo GoW hrál, asi také nevěřil tomu, že v Epicu sepíší nějaký kloudný scénář, na který by nalepili různé multiplayerové režimy. Předchozí tituly žádnou story v podstatě neměly a nikomu to nevadilo, i já bych to nechal být, kdyby ale autoři nedělali kolem zápletky a celé kampaně Unreal Tournament III takový poprask…

Co je necro, to je špatné

Jak jsem již zmínil v prvních dojmech, autoři přetavili turnajovou pyramidu se zlatou medailí na špici v trojrozměrný model planety. Stále tak budete bojovat tým proti týmu, sbírat nepřátelské vlajky, případně ničit jádra v nepřátelské bázi, nicméně teď byste k tomu měli mít pořádný důvod. Jakožto Reaper, člen klanu Twin Souls a profesionální zápasník v jedné řádně namakané osobě, se stanete svědky masakru vašeho lidu nepřátelskou rasou Necridů a hned, co se proberete z bezvědomí a vzpomenete si, kde má váš raketomet spoušť, se vydáte na cestu pomsty.

Ta ale nebude tak jednoduchá,. Technologie oživovačů, všem futuristickým gladiátorům tak dobře známá, totiž změnila tvář války a jedinou možností, jak porazit v budoucnosti nepřítele, je zabíjet ho, sbírat mu vlajky a ničit jádra v základně do té doby, než mu dojdou baterky. Že to v Epicu nemysleli s příběhem moc vážně potvrzují i animace, které se objevují jen mezi jednotlivými kapitolami. Zbytek si už budete muset odposlechnou během loadingů, jelikož většina příběhu je při něm převyprávěna.

Kolem světa

Globální mapa slibovala rozsáhlé možnosti taktizování. Měli jste si vybírat území, na které zaútočíte, což pak mělo ovlivnit další boje. I tohle dopadlo jaksi polovičatě. Většinou si vybíráte jen ze dvou misí a až po jejich absolvování se vám otevřou další. Musíte je tedy splnit tak jako tak a nějaké změny přijdou až s dalšími územími dychtícími po vašem dobytí. Jen občas se objeví úkol, díky němuž dostanete speciální kartu. S jejím použitím získáte drobnou výhodu – podpora dalších dvou vojáků přijde vhod, když budete čelit přesile, případně zvýhodnění po oživení, či vylepšení vašich vozidel.

Všechny vehikly samozřejmě nemáte k dispozici hned od začátku, takže nejdřív musíte bojovat proti konkurenčním společnostem Axon a Liandri, jimž s vycucáním šťávy seberete technologii, se kterou se postavíte Necridům v čele s Akashou. Holky se sice nemlátí, ale tuhle by Reaper zmaloval pořádně, tedy kdyby už zmalovaná nebyla. Nemám však pocit, že kdybych mapy zahrál v jiném pořadí, dostal bych se k různým technologiím dříve atd. Vývoj tady je a postupně si zpřístupníte lepší bojové stroje, nicméně to bude vždy stejné, ať se budete vztekat sebevíc. Krásným příkladem za všechny je Temný chodec (Darkwalker).

Temný chodec a spol.
Poprvé mi zavařil na mapě Heatray, kterou jste si mohli zahrát už v demu. Tam byl esem v rukávu Necridů a já jsem si ho osedlat nemohl. Hlavním úkolem tak bylo zabránit nepříteli, aby se k téhle trojnožce dostal, a pokud se to nepovedlo, tak přežít. Naštěstí mi přijde, že oproti demu vydrží trochu méně. Další mise se odehrávala v laboratořích Liandri, kde měli jeden jeho kousek na testování, bohužel jen za silovým polem. Když jsem však bojoval ve stejné lokaci později, zábrany byly pryč a já si válku světů mohl užívat plnými paprskomety.

Co se technologie týče, Necridé mají jednoznačně navrh a mise, v nichž budete čelit jejich tankům a vznášedlům aniž byste je mohli použít také, budou jistě patřit k jedněm z nejtužších. Pokud bych měl dát cenu za nejužitečnější vozidlo, byl by to bezpochyby Hoverboard. Tohle antigravitační prkno vás dostane rychle takřka kamkoliv a je ideální hlavně na zběsilé úprky s vlajkou na zádech (a není srabárna se pověsit za auto). Škoda jen, že s ním nejdou dělat žádné triky, házet mezi výbuchy 720ky, to by bylo něco.

Škála vozidel je neuvěřitelně pestrá a stejně tak i jejich využití v boji, ať již jde o tank Leviathan nebo Hellbendera, který dokáže na bojišti udělat opravdové peklo. Díky ASMD kanónu střílí s celkem slušnou kadencí energetické koule, které po zásahu paprskem vybuchnou podobně, jako to uděláte s klasickou ruční variantou. Teď si ale představte, že takových koulí vystřelí několik, výsledek explozí je pak rovný kobercovým náletům. Osobně mi ale nejvíc zatápělo vznášedlo Viper, které nejenže má výtečné manévrovací schopnosti, ale hlavně umí kamikadze nálety. Tfuj. Bojové techniky je k dispozici doopravdy hodně, přičemž každý kousek má nějakou svojí vychytávku.

Válečná vřava
Ačkoliv se tedy celá zápletka a její naroubování na známý herní systém moc nepovedlo, nemohu upřít snahu vývojářů jednotlivé mapy oživit, abyste tak stále do kola nedělali to samé. Hlavně v režimu Warfare je každá jiná a něčím zajímavá. V tomto módu musíte zabrat důležité energetické uzly, které generují štít kolem jádra v bázi nepřítele, a to, až bude holé, doslova rozstřílet na kusy. Mapy se však neliší jen množstvím a rozmístěním uzlů, ale i různými zvláštnostmi.

Můžete tak zabrat uzly speciální, s jejichž kontrolou pustíte z orbitu obrovská vysávací zařízení Necridů, získáte přístup k další výzbroji, případně se vám dostane do rukou alternativní zbraň, s níž zničíte jádro nepřítele – spuštěním mostu můžete dojet k jádru tankem a rozstřílet ho, aktivací uzlu vypustit zkraty v energetické síti nebo jádro prostě zatopit (vše je ale limitované časem). Je tak na vás, zda využijete možnosti dané lokace nebo prostě postupně získáte důležité uzly a jádro raketometem rozstřílíte. Velmi příjemné oživení.

Opět nádhera
Jak jsem již naznačil, provedení nedělá enginu ani Epicům ostudu. Ke konci hry jsou mapy stále lepší a zajímavější a pokud se vám líbila architektura a vypiplanost města v Gears of War, zde si užijete stejně. Starobylé chrámy jsou totiž mixovány s futuristickými metropolemi a rozsáhlými exteriéry různých podnebí. Narazíte také na několik starých map, které autoři zabalili do nového kabátku, nicméně díky velké pestrosti prostředí vám možná bude chvíli trvat, než se zorientujete. Nejvíce zmatený jsem byl na vesmírné stanici, kde se pohybujete mezi silovými poli i v nulové gravitaci, případně v boji o vlajku hluboko pod hlavním městem Necridů, kde musíte skákat mezi rozbořenými zbytky domů.

Odlesky, textury, efekty, modely, vše vypadá výtečně, jen autory podezřívám, že během animací mají charaktery přeci jen o nějaký ten detail více a z blízka a v akci nemají tak propracované obličeje. Na druhou stranu, kdo kdy viděl, aby někdo v UT stál na místě (lagy jsou již dávnou minulostí), jediným okamžikem, kdy si můžete někoho prohlédnout, je, když je po něm. Akci pak podporuje slušný dabing s několika povedenými hláškami parťáků a soundtrack, který reaguje na vaše fragování.

Česká lokalizace a závěr
CD Projekt se rozhodl všechny texty přeložit do češtiny, přičemž dabing zůstal původní anglický. To je ideální řešení pro všechny, jen je škoda, že titulky nemají i prology mezi mapami, které vás do dané lokace uvedou a vysvětlí vám, co se vlastně z mise do mise stalo. Přeložena byla většina textů (viz. Darkwalker alias Temný chodec, Dominating jako Čaruješ) až na názvy map, herních postav a několika zbraní. Co se politické korektnosti týče, disponuje i česká verze vulgarizmy.

Ačkoliv je příběh doopravdy stupidní, má i single kampaň jisté kouzlo, hlavně pokud seženete do party další tři borce (pro zachování autenticity doporučuji borce dva a jednu borkyni), můžete si ji totiž celou projít v kooperativním multiplayeru proti botům. Ti rozhodně nejsou bezchybní a pravá krása hry se samozřejmě ukáže až s hraním online, hlavně díky velmi rozsáhlým možnostem týmové spolupráce. Zde Unreal Tournament III rozhodně nezklamal. Hraje se stejně dobře jako dřív, Warfare kombinuje to nejlepší z Onslaught a Asasult a celé to vypadá nádherně. Kdyby Epici tolik netlačili na kampaň, odpustil bych si i ten uštěpačný začátek.

Hodnocení

Unreal je konečně po letech zpátky a přináší přesně to, co tady dlouho chybělo. Pestrobarevnou a svižnou online akci.

+ Spousta vozidel, spousta map, povedený režim Warfare, provedení, nezaměnitelná hratelnost.

- Chabě zakamuflovaný singleplayer.

Hratelně.cz hodnotí: 87 %

Souhrn

  • Jméno: Unreal Tournament III
  • Cena (Kč): 999
  • Lokalizace: manuál,titulky
  • Platforma: PC,PlayStation 3,Xbox 360
  • Distributor: CD Projekt
  • Vydavatel: Midway
  • Výrobce: Epic Games
  • Žánr: Akce

Autor článku