Hlavní navigace

Mass Effect - to musíte mít!

Nejočekávanější hra tohoto roku je konečně tady. Splňuje skutečně všechny proklamované sliby, které se rozrostly téměř do galaktických rozměrů, nebo na nás někdo ušil jednu vesmírnou boudu?
Redakce Hratelně.cz 20. 11. 2007

Sdílet

Výborně zpracovaný scénář nás formou hlavního příběhu, nepovinných úkolů i spousty informací zapsaných do vašeho osobního zápisníku seznámí se světem galaktických rozměrů, ve kterém si své místo na slunci hledá i na vesmírné poměry mladá lidská civilizace. Vžijete se do role mladého velitele (případně velitelky) Sheparda, který je předurčen k činům, jež mají ovlivnit chod celé galaxie. Hra začíná poměrně nevinně – za dohledu agenta, který má posoudit vaše předpoklady pro přijetí do elitní skupiny spadající pod přímé velení intergalaktického Koncilu, máte za úkol transportovat tajemný artefakt bezpečně na vesmírnou loď.

Vše se ale pochopitelně zvrtne, artefakt je zničen a vy odhalujete obrovské nebezpečí, které hrozí všem vesmírným rasám. Postupně pronikáte hlouběji pod povrch těchto událostí a vydáváte se na hon za proradným padouchem, který připravuje návrat agresivní mechanické rasy Reaperů, jež se vždy po několika tisíciletích objeví a vyhubí vše, na co narazí. A pravděpodobně stojí i za zánikem vyspělé civilizace Protheanů, z jejichž odkazu a vědění těží nejen lidstvo, ale i všechny další známé rasy ve vesmíru

Už tvorba hlavního hrdiny či hrdinky (ano, vybrat si můžete i pohlaví) napoví, že autoři to s tímhle RPG myslí opravdu vážně. Když pomineme velice detailní modelování obličeje (nebo výběr z několika přednastavených), čeká vás v úvodu zejména volba povolání. Ve světě Mass Effect existují tři hlavní obory – bojový specialista je mistrem zbraní, drsňák, kterého jen tak něco nepoloží, a vůbec týpek do přední linie. Technik dokáže oslabit nepřátelské štíty, rozumí si se všelijakými veselými hračkami a také dokáže výborně pracovat se zámky a elektronikou.

Třetím zaměřením je biotik, zjednodušeně řečeno jakýsi psionik, který dokáže silou vůle třeba odhodit nepřítele nebo kolem sebe vytvořit silný štít. Tyto tři obory představují i tři základní profese (voják, technik, adept), další tři povolání (infiltrator, vanguard, sentinel) jsou vždy mixem dvou těchto specializací. V pozdější fázi hry – po splnění potřebného počtu misí od pozemské flotily – se vaše prvotní profese změní na pokročilou, což s sebou přináší další bonusy.

Shepard, a také jeho společníci, kteří se k němu později přidají, se samozřejmě postupně vylepšují, a doplňují si body do svých dovedností. Ty zahrnují střelbu z různých typů zbraní (pistole, brokovnice, útočné pušky, odstřelovací pušky), speciální schopnosti spojené s jednotlivými profesemi, a v případě hlavní postavy také vyjednávací dovednosti. Poměrně brzy je váš podpůrný tým doplněn na šest hrdinů, z nichž vždy dva vybraní borci mohou doprovázet Sheparda do akce.

Genderově spravedlivě se přitom dočkáme tří žen a tří mužů; a kromě dvou zástupců lidské rasy jde přitom o mimozemské hochy a děvčata, což skupinu příjemně ozvláštňuje. Je fajn, že nemusíte řešit různou zkušenost jednotlivých týpků; všichni rovným dílem (i ti, kteří si zrovna válejí šunky ve svých kajutách) získávají stejnou porci zkušenostních bodů a disponují tak stejným levelem.

Svět, který pro nás autoři připravili, je opravdu obrovský. Alespoň z globálního pohledu. Nalezneme tu totiž několik desítek planet rozdělených do několika systémů, a vy se na svém křižníku Normandy můžete podívat ke kterékoliv z nich. Zdaleka ne na všech lze ovšem přistát – některé si jen prohlédnete, další můžete prozkoumat pomocí sondy, a na mnohé vás samozřejmě zavede přímo příběhová linie. Jsou tu ale i nezmapované světy, na které se můžete nechat vysadit a v obrněném vozítku Mako si je pěkně prodrandit; najdete na nich obvykle různé trosky, ložiska nerostných surovin, případně nějakou tu nepřátelskou základnu.

Prozkoumávání „nepříběhových“ planet, ať už automatické nebo manuální, a také třeba skenování asteroidů, vede k objevování různých artefaktů, informací a nerostného bohatství… jinými slovy k plnění vedlejších úkolů, za které vás odmění velení vaší flotily. Kromě toho čas od času narazíte i na další zajímavé objekty ve vesmíru, třeba na kosmickou loď, na které jsou držena rukojmí.

Většinu času ovšem stejně strávíte rozplétáním propracovaného a zamotaného příběhu. I v rámci toho máte poměrně začnou volnost, nemluvě o možnosti mnoha dílčích voleb v rámci jednotlivých questů, ať už hlavních či vedlejších. A věřte, že úkolů i příběhových zvratů je tu opravdu požehnaně – budete pátrat po cílech proradného Sarena, zachraňovat vědkyni uvězněnou v protheanských ruinách, likvidovat hmyzoidní vetřelce, kteří zamořili tajnou laboratoř, nebo třeba řešit problém s neovladatelným tréninkovým zařízením pozemských vojsk. Autoři při přípravě ústřední dějové linky i různých nepovinných odboček rozhodně projevili nebývalou fantazii, to všechna čest! Náplň hry je přitom docela pestrá, v dobře odměřeném množství tu najdete jak akci, tak rozhovory, a dojde dokonce i na několik logických hádanek.

Samotné lokace, ve kterých se hra odehrává, jsou poměrně malé (což vůbec nevadí, ba naopak, alespoň není těžké se v nich zorientovat); vesměs půjde o různé interiéry, ale podíváte se i na povrch planet. Bohužel jde vesměs o pustiny, žádnou mimozemskou džungli nečekejte. Trochu zamrzí fakt, že se mnohdy není možné rychle vrátit na svůj domovský bitevník, takže když zjistíte, že například na vědecké základně z jakéhokoliv důvodu nemůžete pokračovat dál, musíte vylézt ven a vrátit se třeba přes nepříliš zábavnou jízdu koridorem mezi skalami až na základnu, kde Normandy odpočívá v hangáru.

Herní svět zahrnuje i obrovské množství NPC postav; a s mnohými z nich je přitom možné pěkně pokecat. Dialogy jsou opravdu propracované, rozvětvené, a navíc do značné míry ovlivněné tím, na jaké úrovni máte vyjednávací schopnosti, konkrétně přesvědčování a vyhrožování. Výřečný hrdina tak může leckterou ošemetnou situaci vyřešit i bez svištění kulek a hvízdání laserů, i když to tak třeba nemusí vypadat. K bojům ovšem samozřejmě dojde, to je naprosto jasné.

Bitvy připomínají spíše taktickou akci, a i když hra pomáhá se zaměřováním a při otevření jakéhokoliv menu se pozastaví, pořád jde o poměrně svižnou záležitost. Při přestřelkách se můžete krýt za různými překážkami, přebíhat z krytu do krytu a zadávat jednoduché příkazy svým kolegům. Pro sklaní fandy klasických RPG mohou být boje akční až přespříliš, ostatní si na ně asi rychle zvyknou. Zarazilo mne snad jen neuvěřitelně rychlé přehřátí zbraně; kromě toho, že je to docela otrava, tak je až směšně nepochopitelné, že ve dvaadvacátém století je speciální tým vyzbrojen třeba sniperkou, která se po třech výstřelech přehřeje k takovému nesmyslu bohužel není co dodat.

Již několikrát naznačená nelinearita hry zahrnuje i variaci na příklon ke světlé či temné straně Síly, který známe ze série Knights of the Old Republic. Zde sice nejde o Sílu, ale o pomyslné váhy na úrovni paragon (ideál) – renegade (odpadlík), ale princip je stejný. Na základě toho, jak se chováte k ostatním, se přikláníte buď ke stylu charakterního hrdiny nebo bezohledného hajzlíka myslícího jen na vlastní prospěch – a v souvislosti s tím se vám rozšiřují možnosti zvyšování vyjednávacího skillu šarm (u hodných hochů) či vyhrožování (v případě padouchů). S vaším chováním a rozhodováním v určité části hry konec konců souvisí i to, jakým způsobem bude hra zakončena – autoři totiž připravili více než jeden konec příběhu.

Než se k některému z nich dopracujete, bude to pár desítek hodin trvat. Kromě cestování, bojů a rozhovorů vás čekají i další veselé činnosti. Budete třeba otevírat zámky nebo hackovat elektronická zařízení – máte-li dostatečný skill, můžete tak učinit buď automaticky, nebo manuálně formou drobné minihry, při které je nutno ve správném pořadí stisknout tlačítka gamepadu. Nějaký čas také strávíte v již zmíněném obrněném vozítku; jde o „teréňák“ vyzbrojený kulometem a kanónem.

Kosení nepřátelských vojáků těmito zbraněmi je samozřejmě o dost rychlejší než za použití osobní výzbroje, ale bohužel i palubní zbraně mají tendenci se velice rychle přehřívat. A i tady platí, že neakční hráči mohou mít s některými úseky hry, kdy si to štrádujete lineárním koridorem a kosíte nepřátelské vojáky a automatické věže, při volbě vyšší obtížnosti docela problém. Respektive je takové úseky hry asi nebudou příliš bavit.

K futuristickému vojákovi patří i futuristická výzbroj; k dispozici je spousta zbraní, přičemž každý člen týmu nese vždy od každého typu jeden kousek. Kromě toho můžete postupně obměňovat bojové obleky, granátomet, biotické a technické zařízení… a téměř všechny kousky arzenálu doplňovat o upgrady (například radioaktivní střelivo, lepší zaměřovací systém, generátor štítů do brnění atd.).

Důležité jsou také lékárničky a speciální univerzální gel, pomocí kterého třeba můžete opravit Mako nebo ho spotřebováváte při automatickém hackování a otevírání sejfů. Kromě toho, že čas od času nějaký najdete, jej také můžete získat rozložením nalezených předmětů, pro které třeba nemáte využití a ani nemají tak velkou cenu, aby je mělo smysl prodat některému z obchodníků.

Samostatnou kapitolou je technické zpracování. Mohli bychom o něm popsat několik stránek, ale nemá to smysl – tuhle hru prostě musíte vidět na vlastní oči. Skvělá grafika, mimika obličejů, animace postav včetně různých gest doprovázejících třeba rozhovory, snad kompletní namluvení dialogů, příjemná hudba… snad jen textury povrchu planet by zasloužily lepší zpracování. Jinak je to ale paráda, stejně jako zbytek téhle hry se skvělým příběhem, přiměřenou dávkou nelinearity a vynikající atmosférou. Mass Effect je i přes pár drobných chybek bezesporu jednou z nejlepších her tohoto roku, a na poli RPG pro mne osobně letos jasnou jedničkou.

Hodnocení

Pro mnohé hráče včetně autora této recenze bude Mass Effect nejlepším RPG tohoto roku. Pomyslný nástupce ságy Knights of the Old Republic se opravdu povedl a až na pár drobností mu není co vytknout.

+ Propracovaný příběh, obrovský nelineární svět, špičková grafika a mnoho dalšího, ostatně koukněte do recenze.

- Nesmyslné přehřívání zbraní, pro někoho občas příliš akční.

Hratelně.cz hodnotí: 93 %

Souhrn

  • Jméno: Mass Effect
  • Cena (Kč): 1 999
  • Hodnocení: 93%
  • Lokalizace: žádná
  • Platforma: Xbox 360,PC
  • Testováno: Xbox 360
  • Distributor: Microsoft
  • Vydavatel: Microsoft
  • Výrobce: BioWare
  • Žánr: RPG

Autor článku

Něco jsme propásli?

Dejte nám vědět. Upozornit redakci Stahuj
Velice děkujeme za Vaše podněty