Globální trendy a statistiky internetového vyhledávání vám sice nepřipomenou události z vašeho soukromého života (to přenechme Facebooku nebo Google+), ale o společenském a světovém dění toho vypovídají naopak více než dost. Google každý rok zveřejňuje přehled toho uplynulého a kdysi tyto trendy nazýval pojmem „Zeitgeist“ (neboli „duch doby“).
Google – Rok 2015 ve vyhledávání
Nejinak je tomu i tentokrát – na globální statistiky hledaných pojmů se můžeme podívat zcela zdarma na této stránce. Když budete zkoumat „globální“ přehledy, zobrazené výsledky budou pochopitelně značně ovlivněny těmi „internetově nejrozvinutějšími“ státy jako třeba USA. Obecně je v převazen anglofonní svět. O to zajímavější srovnání potom nabízí přehledy jednotlivých států, které jsou rovněž dostupné na jedno kliknutí, Českou republiku nevyjímaje.
Rok 2015 „ve světě“
Smutnou první příčku obsadily listopadové události v Paříži – různá slovní spojení odkazující na tuto událost čítaly přes 897 miliónů dotazů, což je 2,2krát více než má druhý nejhledanější pojem – filmové Oscary se přitom předávaly již v únoru, a tak měly mnohem více času nasbírat „body“ (vítězným snímkem se stala hořká komedie Birdman).
Nejhledanější události roku 2015
Další dva nejúspěšnější dotazy se týkají sportu – jak bylo řečeno, globální statistiky jsou mírně zavádějící, avšak nám v české kotlině rozšíří obzory zcela určitě. Jmenovali byste jako dvě nejdůležitější sportovní události uplynulého roku Mistrovství světa v kriketu a Mistrovství světa v ragby? Ať je to jak chce, statistiky nikdy nelžou ( ;-) ).
Třetí a čtvrté místo patří sportu
Laťku sta miliónů pokořili ještě Star Wars (nová epizoda „Síla se probouzí“ měla premiéru 18. listopadu) a Googlu shrnul do jedné kategorie také vyhledávání loni zesnulých filmových hvězd. MS ve fotbale žen překročilo 113 mil. dotazů a britská královna Alžběta II. díky významnému milníku jako poslední také pokořila 100 mil. hranici (je nejdéle vládnoucím monarchou Británie a nejdéle panující královnou).
Vševědoucí Google vypadá na první pohled „nevinně“
Ostatní pojmy si již stojí mnohem hůře, avšak snad se nemusíte děsit, nakolik že je lidstvo povrchní. Jen se ukazuje, že mezi univerzální zájmy patří zábava (filmový průmysl, sport, celebrity – vč. britské královské rodiny), přičemž další věcí, která dokáže každého člověka spolehlivě „mobilizovat“, je strach. Jiné hledané výrazy už zkrátka tolik kvantitativně nevynikají, protože jsou z mnoha různých oblastí, stejně jako zájmy lidí.
Ilustrační obrázek
V relaci se všemi vyhledávanými dotazy tak vynikly i další – určité skupině lidí neuniklo třeba to, že byl zřejmě učiněn objev tekoucí vody na Marsu, přibližně stejně velkému počtu „diváků“ nešla druhým uchem ven informace o emisním skandálu Volkswagenu, čínské burzovní krizi a asi dvakrát větší počet lidí se také aktivněji zajímal (min. sami pátrali na internetu) o migrační krizi. Na stejné pozici si stojí Íránská jaderná dohoda. O 10 mil. výše se ovšem umístil zastřelený lev Cecil (… zkrátka lev), nepatrně výše si stojí finanční krize Řecka, na 42 mil. dotahuje korupční skandál FIFA (ano, skutečně je o 30 mil. výše než Volkswagen). Na 73 mil. dosáhl „případ“ barevných šatů a tragické zemětřesení v Nepálu má 83 mil.
Rok 2015 v české kotlině
Bohužel, Google pro Česko nepřipravil podrobnou stránku s prezentovanými výsledky, ale surová data jsou k dispozici. Mezi nejvyhledávanějšími dotazy se opět drží nejznámější český vyhledávač – Seznam! Alespoň pro jeho typické uživatele je, zdá se, pohodlnější zadávat jeho název do vyhledávacího políčka než se zdržovat URL adresou nebo vytvářením záložky. Nic naplat – další v pořadí je Facebook, samotný Google, YouTube, „se“ (pravděpodobně Seznam s využitím funkce „Místo toho hledat…“), „překladač“ a Brno.
Skokani roku
Velmi zajímavou kategorií jsou pak výrazy hledané s určitým slovním spojením a tzv. skokani. Zdá se, že peníze vládnou nejen světu, ale i u nás. Největším skokanem se slovem „jak“ je pojem „investovat“. V první pětici se navíc dále vyskytují spojení „jak prodat akcie třinecké železárny“, „jak obchodovat na burze“ a „jak koupit akcie“. Jedinou poetičtější výjimkou je „jak pozorovat zatměni slunce“.
Český Google – ilustrační obrázek
Největšími skokani mezi celebritami u nás byli Johnson Dakota, Roman Vojtek, Lamarr Hedy, Dornan Jamie a Simon Dominik. Máte rádi svátky? Jestli ano, jste zřejmě také typický Čech! Se spojením „kdy je“ se na prvním místě umístil Halloween a dále Valentýn, Apríl, Den matek a na pátém místě pro změnu opět poetický „úplňěk“.
Zdroj: google.com