Některé herní série se drží na herním výsluní zuby nehty, a i když by si od nich chtěl nebohý hráč odpočinout, autoři ho díky smršti nových nápadů ve skvělém provedení opět posadí zpět do křesla, kde se ho snaží ubít skvělou hratelností. Jednou z těchto sérií je nepochybně Resident Evil, který před lety přinesl renesanci žánru hororových adventur a převzal štafetu po Alone in the Dark. Každý koncept má však jen určitou životnost, než se jeho recyklací obecenstvo začne dávit. A právě v okamžiku, kdy statické 2D pozadí, fixní úhly kamer a zástupy mozkuchtivých nemrtvých začaly být lehce ohranou písničkou, přišel legendární Shinji Mikami s revolucí, která navždy změnila nejen tvář série Resident Evil, ale nesmazatelně ovlivnila celou videoherní scénu. Resident Evil 4 se stal neoficiálně nejlepší hrou minulé konzolové generace, a tak není žádným překvapením, že se pátý díl vydal v jeho šlépějích. Jestli navázal i na grandiózní hratelnost, to už je ovšem jiná písnička.
Mazáci a bažanti
Hlavním hrdinou hry je starý známý Chris Redfield, za kterého jste si mohli zahrát už v prvním dílu, spin-offu Code Veronica a svojí roli si střihnul i ve střílečce Umbrella Chronicles. Příběh vás zavede do sluncem zalité Afriky, která má s celou sérií společného víc, než je na první pohled zřejmé. Ihned po příjezdu na místo určení se potkává Chris, nyní agent zvláštní protiteroristické jednotky BSAA, se svojí novou parťačkou Shevou. A kdyby snad nestačilo hlášení o biologických zbraních v regionu a vzápětí objevujíce se Las Plagas, pohání Chrise dál i pátrání po své předchozí parťačce, Jill Valentine. Svojí roli si samozřejmě střihne i arcilotr Albert Wesker, stejně jako celá řada jeho nových spojenců, kteří, jak už to bývá, s železnou pravidelností končí před hlavní vaší zbraně.
Kromě úvodní animace je příběh celý vyprávěn pomocí krátkých cut-scén. Filmovost předělových scén, které v reálném čase renderuje engine hry, je jedním slovem úžasná. Propracovanost mimiky obličejů a citlivé používání grafických efektů tvoří až vražedně pohlednou kombinaci.
To samé se ovšem nedá říct o dialozích, které oscilují mezi stylově béčkově blbými a nevkusně skutečně blbými. Naprosto brilantní dabing jim však dává šťávu a celkový dojem z herních filmečků je tak veskrze kladný. Smršť záběrů na Shevin zadek vám hra také neupře. Když už se s ní tolik modelovali, tak proč ho adekvátně neprezentovat.
Nevstoupíš dvakrát do stejné řeky
Ač je zde podobnost se čtvrtým dílem do očí bijící, pravda o ?okopírované čtyřce zasazené do Afriky? je jen poloviční. Na jednu stranu je vizuální a konceptuální podobnost obou her téměř zavrženíhodná. Naprosto stejné jsou dokonce i zvuky v menu a zcela identická zůstala i většina animací řadových nepřátel. Co bylo na Playstation 2 standardem však v nablýskaném next-gen působí jako cesta do pravěku. Ve srovnání s fungováním komplexní fyziky Euphoria v GTA IV vypadají tři až čtyři zásahové zóny, které má každý nepřítel, jako špatný vtip. Po zásahu do patřičné zóny (noha, ruka, hlava) vždy následuje stejná předdefinovaná animace, kterou jsme navíc už viděli tisíckrát v Resident Evil 4. Herní fyzika a strohost animací tak ostře kontrastuje s grafickým zpracováním, které je naopak na špičkové úrovni.
Multi
Na druhou stranu je nutné dívat se na Resident Evil 5 jako na hru, která se snaží rozvádět skvělý koncept čtyřky novým směrem, a tím je multiplayer. Ještě donedávna nepředstavitelné realizuje RE 5 s lehkou elegancí a kooperativní multiplayer pro dva hráče hře neubírá na atmosféře ani prožitku z adrenalinových situací.
Pokud uznáte, že ve dvou se to lépe táhne, máte celkem tři možnosti: system link, split-screen a online, přičemž nejlepší volbou zůstává jasně online. U split-screenu se vám klasicky horizontálně rozdělí obrazovka, přičemž má ale každý z hráčů k dispozici jen malý, vyseknutý obdélníček a zbytek obrazu zeje černou prázdnotou.
V principu ale kooperativní multiplayer funguje až překvapivě dobře a dává vám možnost vyzkoušet proti hordám nepřátel nespočet strategií.
Single
Hra byla od začátku koncipovaná pro dva hráče, a pokud se do ní pustíte sami, můžete očekávat řadu drobných problémů. První z nich jsou dva malé inventáře místo jednoho velkého a tedy nutnost hrát neustálé škatulka hejbejte se, když AI sebere něco, co se hodí vám nebo naopak něco sebrat odmítá a vy to sebrat nemůžete, protože máte plný inventář. Podstatnější problém jsou situace, kdy od svého parťáka čekáte, že se bude chovat skutečně inteligentně; obejde bosse zezadu, odláká skupinku nepřátel nebo se naopak bude držet při vás, když jste na tom se zdravím na štíru. Ač je umělá inteligence ve hře rozhodně funkční a občas mile překvapí, nic z výše zmíněného od ní nemůžete čekat a občas si pro vás připraví i velice nepříjemné chvilky. Několikrát za sebou se mi stalo, že jsem poslal parťačku na místo, odkud mě měla krýt, načež jsem uslyšel jen zoufalé help a následný nápis ?your partner died?, který znamená game over. Stejně tak u jednoho souboje s bossem jsem strávil polovinu času oživováním své retardované parťačky, díky čemuž se celý souboj natáhl na neskutečnou půlhodinu. Tlumené výkřiky ?to je ale kráva? si při hraní singleplayeru pravděpodobně také neodpustíte.
Arzenál
Resident Evil 5 je především o akci. A do akce proti tisícům běsnících, parazitem ovládaných Afričanů samozřejmě nemůžete jít s holýma rukama (i když i s nimi toho Chris i Sheva zvládnou hodně). Vhod vám do začátku přijde pistole a brokovnice. Vaši sbírku časem rozšíří odstřelovačská puška, několik druhů samopalů, granátomet, ultrasilné magnum, a pro chvíle nejtěžší na scénu vstupuje raketomet, různé typy granátů, nášlapné miny a občas nějaký ten speciál, jako je plamenomet nebo rotační kulomety pevně zabudované do svého stanoviště. U všech zbraní také můžete vylepšovat jejich základní vlastnosti jako je síla nebo velikost zásobníku. Mimo to si k některým zbraním můžete za nekřesťanské peníze dokoupit speciální vlastnosti, jako je průraznost střel nebo zvýšení pravděpodobnosti kritického zásahu. Nákupy a upgrady zbraní se provádějí vždy mezi levely, nebo v případě, že zemřete a zvolíte si ?continue?, což je praktičtější, než doufat, že náhodou narazíte na tajemného obchodníka. V Resident Evilu 5 stále nemůžete střílet a zároveň se pohybovat, což je schéma, které v minulosti skvěle fungovalo. Díky akčnějšímu pojetí teď ale nemožnost pohybu při střelbě působí jako brzda hratelnosti a tempo hry si zoufale říká o zrychlení.
Ovládání zůstalo podřízeno i herní obludárium, které se skládá zejména z infikovaných afrických vesničanů, kteří sice umějí běhat, střílet, házet dynamit a dokonce i jezdit na motorce, většinou se k vám ale jen pomalu plouží a vy máte dost času v klidu do nich vyprázdnit několik zásobníků. Unikátním zážitkem jsou opět souboje s bossy, které nepostrádají nápaditost ani styl. Jen obtížnost šla poněkud dolů, a tak pokud máte jen trochu schopného partnera, nebude pro vás obtížnost normal absolutně žádná výzva.
Resident Evil
Další kapitola série Resident Evil je za námi a s ní pravděpodobně i éra Las Plagas. Resident Evil 5 přináší do zaběhnutého systému drobné, ale podstatné změny a pokud vás myšlenka kooperace v zoufalém boji o přežití nadchla, nepochybně si hru vychutnáte plnými doušky.
Hodnocení
Resident Evil je zpět. Je akčnější, pohlednější a má velké multiplayerové ambice. Pokud nečekáte, že ladně překoná laťku, nasazenou čtvrtým dílem, nezklame vás.
+ Rychlý spád, kdy akce střídá akci, zajímavý příběh, skvěle vypadající filmečky a líbivá grafika, bombastický kooperativní mód
- Občasné kiksy umělé inteligence, strohá a omezená fyzika, animace a zvuky obšlehnuté z předchozího dílu, okleštěný split-screen
Hratelně.cz hodnotí: 86 %
Souhrn
- Jméno: Resident Evil 5
- Platforma: PlayStation 3,Xbox 360
- Vydavatel: Capcom
- Výrobce: Capcom
- Žánr: Akce