Blizzard má jednu téměř zázračnou vlastnost, kterou mu ostatní vývojářská studia tiše závidí. Jen Blizzard si dokáže vychovat ty nejoddanější fanoušky. Podobná výchova samozřejmě není nic levného a Blizzard si oddanost hráčů musel koupit výjimečnou kvalitou a neopakovatelným kouzlem všech svých her, stejně jako vytrvalou podporou. Poslední patche pro Diablo 2 a Warcraft 3 vyšly letos na jaře.
Na letošním BlizzConu se Blizzard kromě jiných věnoval i Diablu 3 a to důkladněji než obvykle. Kromě odhalení poslední hratelné postavy, PVP arén a desítek minut ukázek, však vývojáři vypustili do světa i zprávu o tom, že Diablo 3 už je hotovo z 50 %.
Co se ve stínu loajality fanoušků zdá jako dobrá zpráva, zavání velkým herním průšvihem. Pro pořádek trochu rekapitulace. Práce na třetím Diablu začaly už v roce 2001 a to ve studiu Blizzard North, které stálo za prvními dvěma díly a téhož roku vydalo úspěšný datadisk ke dvojce, Lord of Destruction. Věci se ale pro Blizzard North přestaly vyvíjet dobře a mateřský Blizzard Entertainment se v roce 2005 rozhodl studio Blizzard North zavřít. Důvodem bylo právě Diablo 3, které ani zdaleka nepřipomínalo hru, na které se pracovalo čtyři roky.
Další detaily vývoje Diabla 3 držel Blizzard pod pokličkou až do roku 2008, kdy byla hra konečně oficiálně oznámena i s prvními ukázkami přímo ze hry.
V kontrastu s délkou vývoje hry číslo 50 % nevypadá vůbec dobře. S trochou nadsázky si můžeme spočítat, že podobným tempem se hra do obchodů dostane na Vánoce 2018. Pokud budeme brát v potaz jen dobu, po kterou Blizzard na hře oficiálně a údajně velmi intenzivně pracuje, dostaneme se ke střízlivějšímu 2012.
Neujel ale Blizzardu vlak? Jsou koncepty z roku 2001 tím pravým i v dnešním herním světě? Fanouškům Diabla 2, kteří svého času tvořilo opravdovou hardcore komunitu, je teď o deset let víc a dost možná svět akčních RPG na PC už dávno opustili.
Žánr ostatně opustila i většina vývojářů. Na obzoru je sice Torchlight 2, ale pokračování PC klasiky Dungeon Siege se chystá pouze na konzole. S myšlenkou Diabla 3 na konzole ostatně koketuje i sám Blizzard, ovšem jen velmi opatrně.
Analytik Michael Pacher uvádí osmiletý vývoj Mafie 2 jako ukázkový příklad zpackaného herního projektu, který si na sebe nemá šanci vydělat. Jak asi za pár let bude mluvit o Diablu 3? Dost možná v superlativech. Blizzard už totiž mnohokrát dokázal, že dobře ví, co dělá, a na svůj chleba si rozhodně vydělat umí. Hra na čekanou pokračuje.