Quo Vadis, Diablo?

<p>&#160;</p>
<p>&#160;</p>
Pojďte si připomenout strastiplnou cestu třetího Diabla, jehož vývoj se stále plácá někde na půli cesty. Může za to zavření studia Blizzard North, které na něm začalo v roce 2001 pracovat? A proč mu fanoušci zůstávají věrní?
Jiří Škrampal 26. 10. 2010

Sdílet

Blizzard má jednu téměř zázračnou vlastnost, kterou mu ostatní vývojářská studia tiše závidí. Jen Blizzard si dokáže vychovat ty nejoddanější fanoušky. Podobná výchova samozřejmě není nic levného a Blizzard si oddanost hráčů musel koupit výjimečnou kvalitou a neopakovatelným kouzlem všech svých her, stejně jako vytrvalou podporou. Poslední patche pro Diablo 2 a Warcraft 3 vyšly letos na jaře.

Na letošním BlizzConu se Blizzard kromě jiných věnoval i Diablu 3 a to důkladněji než obvykle. Kromě odhalení poslední hratelné postavy, PVP arén a desítek minut ukázek, však vývojáři vypustili do světa i zprávu o tom, že Diablo 3 už je hotovo z 50 %.

Co se ve stínu loajality fanoušků zdá jako dobrá zpráva, zavání velkým herním průšvihem. Pro pořádek trochu rekapitulace. Práce na třetím Diablu začaly už v roce 2001 a to ve studiu Blizzard North, které stálo za prvními dvěma díly a téhož roku vydalo úspěšný datadisk ke dvojce, Lord of Destruction. Věci se ale pro Blizzard North přestaly vyvíjet dobře a mateřský Blizzard Entertainment se v roce 2005 rozhodl studio Blizzard North zavřít. Důvodem bylo právě Diablo 3, které ani zdaleka nepřipomínalo hru, na které se pracovalo čtyři roky.
Další detaily vývoje Diabla 3 držel Blizzard pod pokličkou až do roku 2008, kdy byla hra konečně oficiálně oznámena i s prvními ukázkami přímo ze hry.

V kontrastu s délkou vývoje hry číslo 50 % nevypadá vůbec dobře. S trochou nadsázky si můžeme spočítat, že podobným tempem se hra do obchodů dostane na Vánoce 2018. Pokud budeme brát v potaz jen dobu, po kterou Blizzard na hře oficiálně a údajně velmi intenzivně pracuje, dostaneme se ke střízlivějšímu 2012.

Neujel ale Blizzardu vlak? Jsou koncepty z roku 2001 tím pravým i v dnešním herním světě? Fanouškům Diabla 2, kteří svého času tvořilo opravdovou hardcore komunitu, je teď o deset let víc a dost možná svět akčních RPG na PC už dávno opustili.

Žánr ostatně opustila i většina vývojářů. Na obzoru je sice Torchlight 2, ale pokračování PC klasiky Dungeon Siege se chystá pouze na konzole. S myšlenkou Diabla 3 na konzole ostatně koketuje i sám Blizzard, ovšem jen velmi opatrně.

Analytik Michael Pacher uvádí osmiletý vývoj Mafie 2 jako ukázkový příklad zpackaného herního projektu, který si na sebe nemá šanci vydělat. Jak asi za pár let bude mluvit o Diablu 3? Dost možná v superlativech. Blizzard už totiž mnohokrát dokázal, že dobře ví, co dělá, a na svůj chleba si rozhodně vydělat umí. Hra na čekanou pokračuje.
 

Autor článku