Nakupujeme na internetu

Blíží se Vánoce - doba shonu a nakupování dárků. Dlouhé fronty v obchodech, složité vybírání zboží, přeplněné nákupní košíky. Jistou možností, která eliminuje tyto negativní faktory je nakupování online, pokud se ovšem nenecháte napálit...
Miroslav Hyrman 9. 11. 2008

Sdílet

Internetové nakupování

Internetu využívá stále větší část naší populace, je proto logické, že fenomén internetového nakupování se intenzivněji prosazuje i v českých domácnostech. Má to samozřejmě svoje výhody i nevýhody. Mezi výhody zcela určitě patří rychlost nakupování, pokud je vám ovšem zboží doručeno podle daných podmínek, úspora času, „komfort“ při výběru zboží, možnost srovnání jednotlivých nabídek. V případě, že projdete diskuze zákazníků příslušného internetového obchodu, získáte i přehled o kvalitách nabídky či služeb. Určitou nevýhodou zůstává, že si zboží nemůžete přímo prohlédnout. Někteří zákazníci si však dokáží poradit i v tomto případě, navštíví kamenný obchod, zboží detailně prozkoumají a následně objednají v obchodě internetovém. Návštěvníci internetových obchodů ocení jistě v porovnání s klasickými obchody větší a cenově výhodnější nabídku.

Nakupování online

Nakupování online

Aby byly „nevýhody“ internetového nakupování co nejvíce eliminovány, existuje několik vyhlášek a směrnic sloužících ochraně zákazníka. V Občanském zákoníku jsou evropské směrnice zapracovány tak, aby měl zákazník právo od smlouvy uzavřené na dálku – tedy přes internet – při splnění určitých podmínek odstoupit. Bez sankciování a udání důvodu má nakupující možnost vrátit nakoupené zboží do 14 dnů. O tomto právu musí být řádně informován, jinak se lhůta pro odstoupení od smlouvy prodlužuje na tři měsíce. Je pochopitelné, že pokud se chceme vyvarovat nepříjemností a komplikací při nakupování, měli bychom si o e-obchodě zjistit co nejvíce informací. Měli bychom se zajímat, zda na svých stránkách uvádí dostatek aktuálních informací a zda komunikuje se svými zákazníky na infolinkách.

Cena a dále…?

Zajímat by nás měla nejenom cena, ale i všechny související náklady -balné, poštovné, manipulační poplatky, způsob a lhůty dodání. Asociace pro elektronickou komerci zase naopak nabízí podnikatelům program Certifikovaný obchod.
Pokud se tedy rozhodnete pro nákup v e-obchodu, je dobré zadat si danou službu či výrobek nejprve do vyhledávače a následně získat odkazy nejenom na výrobky od levnějších dodavatelů, zároveň se ale můžete seznámit i se zkušenostmi jiných zákazníků. Na Spotrebitele.info je tzv. Databáze spotřebitelských zkušeností, kterou na svých stránkách zavedlo SOS – Sdružení na obranu spotřebitelů, kde si zákazníci sdělují pozitivní i negativní zkušenosti spojené s nakupováním konkrétních výrobků v e-obchodech.

Nakupujeme v zahraničí…

V e-obchodech můžete nakupovat i v zahraničí. Pokud nakupujete v zemích Evropské unie, máte v souladu s evropskou směrnicí na ochranu spotřebitele v případě smlouvy uzavírané na dálku možnost od smlouvy odstoupit v minimální lhůtě 7 dní, tuto informaci by vám měl sdělit prodávající předem. Tato lhůta může být prodloužena, ovšem v žádném případě zkrácena. Nakupování přes internet se řídí legislativními podmínkami země, kde sídlí prodávající. Je sice poměrně jednoduché odkliknout zboží do nákupního košíku i za hranicemi nejenom státu, ale i kontinentu, je však mnohem důležitější seznámit se s obchodními, dodacími i záručními podmínkami.

Pozor také na možnosti platby, těch je několik, ale ne všechny jsou podporovány. Platbu můžete odeslat například formou bankovního převodu, nepříjemně překvapit vás v tomto případě mohou bankovní poplatky. Zaplatit můžete také kartou (ne každá je v zahraničí akceptována), či pomocí elektronické peněženky. Zboží je expedováno až poté, co je zaplaceno. S touto skutečností jsou spojena určitá rizika-důvěryhodnost a solventnost zahraničního e-obchodu a zneužití informací o platebním médiu. Zjištění, že existuje pouze webová stránka e-obchodu je pak velice nepříjemné. V roce 2007 přijal Evropský parlament na zasedání ve Štrasburku zprávu o důvěře spotřebitelů v digitální prostředí. On-line nákupy mají sice v současnosti velký potenciál, ale do přeshraničního internetového obchodování je zapojeno pouze 6% spotřebitelů, 33% spotřebitelů dle průzkumu Eurobarometru uvedlo, že jim podniky odmítly prodat nebo doručit zboží proto, že měli bydliště v jiném členském státě. Evropa v tomto směru zaostává za USA i Asií, jedním z důvodů je nedostatek důvěry v internetový obchod a právní nejistota. Komise by měla navrhnout strategii pro zvýšení spotřebitelské důvěry a atraktivity internetového obchodování.

Důvěryhodnost…

Koneckonců otázka důvěryhodnosti a bezpečnosti je v případě e-obchodů více než namístě. Rozhodovat pro tento způsob nakupování bychom se měli při dodržování výše uvedených podmínek. Vyplatí se porovnávat rozmanité nabídky, prostudovat pravidla internetového nakupování a především bezpečně nakupovat u těch internetových serverů, které deklarují svoji kompatibilitu se všemi legislativními požadavky. S online nakupováním má zkušenosti pouze 28 % Čechů, i když přístup na web vlastní 32 % domácností.

Češi stále preferují kamenné obchody a v internetovém nakupování značně zaostáváme za západní Evropou. Ve Velké Británii nakoupilo v loňském roce 57 % uživatelů internetu, v Německu 62 %. Nastává čas předvánočního shonu, vybírání a nakupování dárků pro naše nejbližší. Právě nyní je ten správný okamžik pro prostudování nabídek e-obchodů. Takže-prostudujte si obchodní a reklamační podmínky, odkazy na nezávislé odborníky, internetové diskuse a klikněte si do nákupního košíku.

Zajímavé odkazy:

Spotřebitel.cz – nezávislý odborník v oblasti spotřebitelsko podnikatelských vztahů

linka Evropského spotřebitelského centra 224 062 017

poradenská linka Sdružení obrany spotřebitelů „SOS“ 900 08 08 08
 

V příštím díle se podíváme, jak a kde nakoupit nejlevněji.

Autor článku