Internetové nakupování
Internetu využívá stále větší část naší populace, je proto logické, že fenomén internetového nakupování se intenzivněji prosazuje i v českých domácnostech. Má to samozřejmě svoje výhody i nevýhody. Mezi výhody zcela určitě patří rychlost nakupování, pokud je vám ovšem zboží doručeno podle daných podmínek, úspora času, „komfort“ při výběru zboží, možnost srovnání jednotlivých nabídek. V případě, že projdete diskuze zákazníků příslušného internetového obchodu, získáte i přehled o kvalitách nabídky či služeb. Určitou nevýhodou zůstává, že si zboží nemůžete přímo prohlédnout. Někteří zákazníci si však dokáží poradit i v tomto případě, navštíví kamenný obchod, zboží detailně prozkoumají a následně objednají v obchodě internetovém. Návštěvníci internetových obchodů ocení jistě v porovnání s klasickými obchody větší a cenově výhodnější nabídku.
Aby byly „nevýhody“ internetového nakupování co nejvíce eliminovány, existuje několik vyhlášek a směrnic sloužících ochraně zákazníka. V Občanském zákoníku jsou evropské směrnice zapracovány tak, aby měl zákazník právo od smlouvy uzavřené na dálku – tedy přes internet – při splnění určitých podmínek odstoupit. Bez sankciování a udání důvodu má nakupující možnost vrátit nakoupené zboží do 14 dnů. O tomto právu musí být řádně informován, jinak se lhůta pro odstoupení od smlouvy prodlužuje na tři měsíce. Je pochopitelné, že pokud se chceme vyvarovat nepříjemností a komplikací při nakupování, měli bychom si o e-obchodě zjistit co nejvíce informací. Měli bychom se zajímat, zda na svých stránkách uvádí dostatek aktuálních informací a zda komunikuje se svými zákazníky na infolinkách.
Cena a dále…?
Zajímat by nás měla nejenom cena, ale i všechny související náklady -balné, poštovné, manipulační poplatky, způsob a lhůty dodání. Asociace pro elektronickou komerci zase naopak nabízí podnikatelům program Certifikovaný obchod.
Pokud se tedy rozhodnete pro nákup v e-obchodu, je dobré zadat si danou službu či výrobek nejprve do vyhledávače a následně získat odkazy nejenom na výrobky od levnějších dodavatelů, zároveň se ale můžete seznámit i se zkušenostmi jiných zákazníků. Na Spotrebitele.info je tzv. Databáze spotřebitelských zkušeností, kterou na svých stránkách zavedlo SOS – Sdružení na obranu spotřebitelů, kde si zákazníci sdělují pozitivní i negativní zkušenosti spojené s nakupováním konkrétních výrobků v e-obchodech.
Nakupujeme v zahraničí…
V e-obchodech můžete nakupovat i v zahraničí. Pokud nakupujete v zemích Evropské unie, máte v souladu s evropskou směrnicí na ochranu spotřebitele v případě smlouvy uzavírané na dálku možnost od smlouvy odstoupit v minimální lhůtě 7 dní, tuto informaci by vám měl sdělit prodávající předem. Tato lhůta může být prodloužena, ovšem v žádném případě zkrácena. Nakupování přes internet se řídí legislativními podmínkami země, kde sídlí prodávající. Je sice poměrně jednoduché odkliknout zboží do nákupního košíku i za hranicemi nejenom státu, ale i kontinentu, je však mnohem důležitější seznámit se s obchodními, dodacími i záručními podmínkami.
Pozor také na možnosti platby, těch je několik, ale ne všechny jsou podporovány. Platbu můžete odeslat například formou bankovního převodu, nepříjemně překvapit vás v tomto případě mohou bankovní poplatky. Zaplatit můžete také kartou (ne každá je v zahraničí akceptována), či pomocí elektronické peněženky. Zboží je expedováno až poté, co je zaplaceno. S touto skutečností jsou spojena určitá rizika-důvěryhodnost a solventnost zahraničního e-obchodu a zneužití informací o platebním médiu. Zjištění, že existuje pouze webová stránka e-obchodu je pak velice nepříjemné. V roce 2007 přijal Evropský parlament na zasedání ve Štrasburku zprávu o důvěře spotřebitelů v digitální prostředí. On-line nákupy mají sice v současnosti velký potenciál, ale do přeshraničního internetového obchodování je zapojeno pouze 6% spotřebitelů, 33% spotřebitelů dle průzkumu Eurobarometru uvedlo, že jim podniky odmítly prodat nebo doručit zboží proto, že měli bydliště v jiném členském státě. Evropa v tomto směru zaostává za USA i Asií, jedním z důvodů je nedostatek důvěry v internetový obchod a právní nejistota. Komise by měla navrhnout strategii pro zvýšení spotřebitelské důvěry a atraktivity internetového obchodování.
Důvěryhodnost…
Koneckonců otázka důvěryhodnosti a bezpečnosti je v případě e-obchodů více než namístě. Rozhodovat pro tento způsob nakupování bychom se měli při dodržování výše uvedených podmínek. Vyplatí se porovnávat rozmanité nabídky, prostudovat pravidla internetového nakupování a především bezpečně nakupovat u těch internetových serverů, které deklarují svoji kompatibilitu se všemi legislativními požadavky. S online nakupováním má zkušenosti pouze 28 % Čechů, i když přístup na web vlastní 32 % domácností.
Češi stále preferují kamenné obchody a v internetovém nakupování značně zaostáváme za západní Evropou. Ve Velké Británii nakoupilo v loňském roce 57 % uživatelů internetu, v Německu 62 %. Nastává čas předvánočního shonu, vybírání a nakupování dárků pro naše nejbližší. Právě nyní je ten správný okamžik pro prostudování nabídek e-obchodů. Takže-prostudujte si obchodní a reklamační podmínky, odkazy na nezávislé odborníky, internetové diskuse a klikněte si do nákupního košíku.
Zajímavé odkazy:
Spotřebitel.cz – nezávislý odborník v oblasti spotřebitelsko podnikatelských vztahů
linka Evropského spotřebitelského centra 224 062 017
poradenská linka Sdružení obrany spotřebitelů „SOS“ 900 08 08 08
V příštím díle se podíváme, jak a kde nakoupit nejlevněji.