Google, Yahoo, Microsoft a společná snaha o lepší web

<p>&#160;</p>
<p>&#160;</p>
Největší poskytovatelé internetového vyhledávání spojili své síly ve snaze vytvořit jednotný formát pro klasifikaci dat na world wide webu. Se stále rostoucím počtem informací se jejich automatické třídění a vyhledávání stává stále obtížnější.
Martin Tábor 6. 6. 2011

Sdílet

Projekt Schema.org má za cíl zavedení univerzální normy pro označování typu informací. Jedním z problémů dnešního webu je ten fakt, že ač hodně informací, vyskytujících se na stránkách, pochází z dobře strukturovaných databází, jejich sémantika se při převodu do formátu HTML vytrácí. Význam údajů tak zůstává nadále jednoduše srozumitelný pouze člověku, nikoli už „softwarovému čtenáři“ např. v podobě botů jednotlivých vyhledávacích služeb.

Zainteresované vyhledávače

Jedním z řešení je využití tzv. mikrodat, což jsou ve své podstatě sady klíčových slov, které popisují význam pro člověka viditelných informací. Jako příklad můžeme uvést stránku s kontaktními údaji na určitý subjekt. Adresa bude složena z několika řádků, přičemž na prvním bude název firmy, dále ulice atd. Pro správné pochopení textu robotem je vhodné či nezbytné přidat metadata. Celou adresu ve zdrojovém kódu uzavřeme do elementu, který deklaruje, že se jedná o poštovní adresu. Ostatní údaje poté označíme opět příslušnými klíčovými slovy. Tyto metainformace však nejsou na samotné stránce viditelné.

Pakliže by se podařilo zavést jednotný systém, kterému by rozumněly všechny hlavní vyhledávače, a zároveň prosadit striktní dodržování takovéhoto přístupu při tvorbě stránek, znamenalo by to do budoucna nemalé ulehčení nejen pro vyhledávací služby, ale velmi by se zlepšila celková přístupnost webu i pro handicapované uživatele, kteří jsou často odkázání na různé hlasové syntetizátory. Nejen těmto programům by tak bylo možné vštípit mnohem lepší umělou inteligenci.

Zdroj: schema.org

Autor článku