Google oslavil své 17. narozeniny speciálním logem

<p>&#160;</p>
<p>&#160;</p>
Pokud dnes navštívíte domácí stránku Googlu, zřejmě se vám zobrazí speciální logo s cílem připomenout sedmnácté výročí založení stejnojmenné internetové společnosti. Google skutečně již za rok dosáhne "plnoletosti".
Martin Tábor 29. 9. 2015

Sdílet

Tento podzim je tomu sedmnáct let, kdy studenti/absolventi soukromé Stanford University spustili projekt, který nakonec změnil svět. Soukromá univerzita leží přímo v srdci dnešního Silicon Valley, a to poblíž městečka Palo Alto, kde Larry Page a Sergey Brin společnost Google původně založili. Dnes tzv. Googleplex (sídlo firmy) potkáte jen v pár mil vzdáleném Mountain View. Tento region však ani zdaleka není rodným krajem pouze jedné světoznámé technologické společnosti.

Mapa Silicon Valley

A jak se takový gigant zrodí? Jako v mnoha jiných případech, i software dnešního největšího vyhledávače byl nejdřív spíše studentským výzkumným projektem. V polovině 90. let nebyl americký internet již rozhodně v plenkách, ale jednalo se o místo s velkým komerčním potenciálem. Při narůstajícím počtu webů tak existující vyhledávače přestaly být dostatečně schopné podávat relevantní výsledky. To budoucím zakladatelům Googlu vadilo a pokusili se najít efektivnější technické řešení.

Web Googlu v roce 1998 (zdroj: archive.org)

Velmi zjednodušeně lze popsat princip Google tak, že server (bot) indexuje obrovské množství webů a větší důležitost přikládá těm, u kterých napočítá největší množství odkazů z jiných stránek. Ve výsledcích vyhledávání se tak na prvním místě neobjevila stránka, která sama obsahovala největší množství klíčových slov, ale relevantnost byla posuzována právě na základě množství cizích odkazů. To byl ve své době nový koncept a po letech testování a indexování tehdejšího internetu se ukázalo, že šlo o správnou cestu – Google skutečně fungoval lépe než stávající služby.

Logo Doodle k 17. výročí Googlu

Přesný datum vzniku Googlu tak není ani podle zakladatelů znám, nicméně v září 1998 obdrželi velmi důležitou věc. Tou byl celkem pochopitelně investor, který studentské dvojici věnoval 100 000 dolarů, a tak byla vydlážděna cesta k založení společnosti a vstupu na trh. Velmi důležitým tahem byl také neotřelý způsob umístění reklamy. Další léta sice nejsou o nic méně zajímavá, ale první kapitola se asi uzavírá právě zde.

Zdroj: google.com, theguardian.com

Autor článku