Tzv. on-line nákupy jsou dnes běžnou součástí života velké skupiny spotřebitelů a každým rokem jejich počet z pochopitelných důvodů roste. Vůbec hlavním obdobím, kdy je obchodů po internetu uskutečněno nejvíce, jsou však nejen v našich krajích Vánoce, jejichž původní význam se již dávno transformoval do něčeho, co by šlo nazvat „spotřebitelskými orgiemi“. Přesto, že má nakupování po internetu jistě nemalé množství výhod, existuje však stále poměrně velká část zákazníků, kteří této metodě příliš nedůvěřují.
Logo společnosti AVG
AVG uvádí, že jejich hlavními argumenty jsou strach z možnosti zneužití osobních či bankovních údajů, problémy při vyřizování objednávky, následné reklamace atd. Nutno říci, že v mnoha případech jsou tyto obavy bohužel víceméně oprávněné. Při nakupování na internetu je tak zkrátka nutné dodržovat několik hlavních zásad, které ve svém důsledku sníží možná rizika na minimum. Bezpečnostní analytici známé firmy je i na základě vlastních zkušeností zpracovaly a v nejrizikovějším období roku nabídly široké veřejnosti.
Jak nakoupit a neprohloupit
To, že výběr konkrétních výrobků či značky je na uvážení každého z nás, asi není potřeba zdůrazňovat. Jiná situace je však již v oblasti chování na internetu po stránce technické, která by se měla držet v určité oblasti rozumných bezpečnostních zásad. Ty nejzákladnější aktuálně definoval Pavel Krčma, který je vedoucím AVG VirusLab a pochopitelně v oblasti internetové bezpečnosti odborníkem na slovo vzatým. Řada „opatření“ navíc vzešla z jeho vlastních omylů.
- Existuje množství serverů, které nabízejí na internetu věci k prodeji. Existují také různé srovnávače a diskuze, kde se dozvíte, jak jsou jednotlivé servery spolehlivé, popř. jaké nepříjemnosti na vás mohou čekat. Také dejte na rady rodiny a známých.
- Až si vyberete důvěryhodný server, můžete začít nakupovat. Servery, které vyžadují podivné informace, posílají příliš lákavé nabídky emailem (a to i přesto, že jste tam nikdy nic nekoupili, a ani se nezaregistrovali), jsou většinou nedůvěryhodné. Na takovéto odkazy a nabídky nikdy neklikejte, a už vůbec nezadávejte osobní údaje a číslo platební karty.
- Mějte nainstalovaný a stále aktualizovaný antivirový program a také operační systém a další důležité programy jako např. Adobe Reader. Pokud totiž takový program vyžaduje vaši aktualizaci zrovna ve chvíli, kdy si chcete přečíst reklamační podmínky na zboží, může být něco v nepořádku? Nabízená aktualizace může být jen trikem kyberzločinců, jak se dostat do uživatelova počítače.
- Je také dobré si vytvořit jednu extra emailovou adresu pro registrace do různých eshopů. Pokud by došlo k jejímu zneužití, kyberzločinec se nedostane ke kontaktům vaší rodiny a přátel. Koho navíc obtěžují každodenní speciální nabídky od jednotlivých obchodů, nebude se jimi muset probírat na svém pracovním nebo soukromém emailu.
- Některé nákupní servery sbírají informace o svých uživatelích a následně vytvořené databáze prodávají dál. Mnohdy proto vyžadují v registračním formuláři i nadbytečné údaje, např. datum narození. Sledujte proto, kdo a proč sbírá vaše údaje. K tomu slouží např. aktivní prvek k ochraně online soukromí AVG Do Not Track, který nabízí uživateli možnost toto sledování kontrolovat a regulovat podle vlastní vůle.
- Pro platby na internetu si můžete vytvořit zvláštní účet, na nějž budete ukládat jen nezbytně nutné množství peněz. V případě, že plánujete větší online nákup (např. poukazu na dovolenou), odpovídající částku na něj převedete jen tehdy, když je třeba. Je také možné si na internetu zařídit tzv. virtuální kartu. Jde o kartu, již nemáte fyzicky k dispozici, máte pouze přístupové údaje, které pro platbu na internetu potřebujete (číslo karty, platnost a bezpečnostní trojčíslí z druhé strany). Navíc je možné si na kartě (jak virtuální, tak reálné) zavést finanční limit pro platby online.
Všechny výše uvedené rady jsou míněny jistě velmi upřímně a v řadě případů mohou ušetřit nejen ve vánočním období každému spotřebiteli dlouhou řadu nepříjemností.
Závěrem
Nakupování po internetu se pravděpodobně časem stane hlavním způsobem, jak získat většinu požadovaného zboží. V dnešní době, a to možná navzdory zdání lidí ze skupiny mladších ročníků, tato metoda rozhodně není hlavním tahounem ekonomiky. On-line nákupy jsou využívány spíše u specifických druhů zboží, jedním z nichž je bezesporu elektronika. Ta podle průzkumu agentury GfK Czech zaujímá místo až na 40 procentech „virtuálních účtenek“, přičemž je následována kosmetikou, multimédii a knihami. Relativně novým trendem je též nákup dárkových voucherů na slevy.
Ilustrační obrázek
Z dalších statistik vyplývá i to, že zákazníci možností internetu často využívají až jako poslední záchrany, když několik dnů (či hodin) před Vánoci potřebují rychle dokoupit vše potřebné. Mezi 12. a 21. prosincem 2011 činil např. obrat internetových obchodů cca 3,8 mld. Kč, na což se většina z nich adaptuje a v tomto období dokáže nabídnout dostatečné kapacity. Čeští uživatelé však oproti jiných národům stále skutečně neradi platí po internetu kartou. Hlavním metodou tak i nadále zůstává letitá úhrada „na dobírku“. Za statisticky jasnou skepsi zákazníků se však bohužel může postavit i řada případů, kdy ke zneužití opravdu došlo. Platba kartou dopředu je tak vhodná pouze u známých a především osvědčených internetových obchodníků.