Kancelářské aplikace od Google měly v době svého počátku cestu k zájmu veřejnosti poměrně snadnou. Přeci jen je Google už zaběhlá společnost, která uživatele přesvědčila o svých kvalitách již dříve. Konkurence tak nemá v tomto odvětví příliš mnoho šancí se prosadit do podvědomí širší veřejnosti. Jedním z balíčků, které se snaží přes tuto nepřízeň již delší dobu prosadit je Zoho, které je dostupné na adrese www.zoho.com.
Zoho Mail
V dnešní době je stále ještě potřeba emailu nezbytností nejen u naprosté většiny domácností, ale i kanceláří. Email jako služba je využíván naprosto všude a tak i v Zoho balíčku nechybí emailový klient. Vzhledově nijak nepřekvapí ani nešokuje, nabízí především přehlednost a funkčnost podobnou naprosté většině známých a používaných řešení.
Zoho mail – známé a přehledné uspořádání
Pokud tak znáte Gmail nebo vlastně téměř jakýkoliv jiný emailový klient, nebudete zde tápat a během několika málo vteřin budete jako doma. Někdo možná může být nesvůj z nepřítomnosti češtiny, která absentuje vlastně v celém balíku, ale angličtina je zde zřejmá a jednoduchá.
Dokumenty, tabulky a prezentace
Samozřejmě v Zoho balíčku aplikací (souhrně nazývaných Produktivity & Collaboration, tedy produktivita a spolupráce) nechybí ani známá a nepostradatelná trojice textový procesor Zoho Writer, tabulkový kalkulátor Zoho Sheet a nástroj pro tvorbu prezentací Zoho Show. Zoho Writer umí přesně to, co od něj uživatel očekává. Klasický textový procesor v online podání. Všechny podstatné funkce jsou zde k nalezení. Podobně jako v novějších Office, jsou i zde jednotlivé záložky pro úpravu dokumentu. Ukládání probíhá stejně jako v Google Docs průběžně a nemusíte se tak obávat o své dokumenty. A protože se jedná o online řešení, považuje se za samozřejmost možnost sdílení, kde si určíte, s kým budete dokument sdílet a jaká budou mít spolupracovníci práva (čtení, čtení/úpravy).
Zoho Writer – subjektivně se mi s ním pracuje lépe než s Google konkurentem
Tabulkový kalkulátor Zoho Sheet svými funkcemi splňuje požadavky kladené na tento typ aplikace. Samozřejmě, že Excel má například více funkcí pro výpočty, ale pokročilejší funkce, jako například základní statistické obsahuje i Zoho Sheet. Škoda jen, že tyto funkce nejsou opatřeny popiskem, který by s jejich použitím pomohl. Samozřejmostí je i zde sdílení vykonané práce. Na obrázku si možná všimnete částečného zahrnutí češtiny, která může někoho potěšit.
Zoho Sheet – zahrnuje nejdůležitější používané funkce pro jakékoliv výpočty
Pomocí Zoho Show můžete vytvářet prezentace nebo upravovat importované. Show si poradí s klasickými formáty, samozřejmě včetně .ppt souborů. Nabízena je zde celá řada přechodových efektů, symbolů, barevných šablon apod. Zajímavá je také funkce verzování, kdy se vaše úpravy ukládají a je možné si jakoukoliv úpravu rozmyslet a vrátit se tak k dřívější podobě prezentace.
Zoho Show nabízí možnost prohlížení, vytváření nebo upravování prezentací
Všechny soubory vytvořené v těchto aplikacích pak máte pod palcem díky Zoho Docs, který pomůže se správou. Zde máte přehled o všech vytvořených dokumentech, můžete je odsud sdílet nebo stahovat (vyberete si v jakém formátu). Máte zde také přehled o zaplnění vašeho 1 GB volného prostoru.
Další aplikace
Tím ale výčet aplikací nekončí. Velmi zajímavým způsobem je zde zapracována i aplikace pro vytváření a správu poznámek, Zoho Notebook. Můžete jej používat jako obyčejnou schránku na vaše textové poznámky. V jiném režimu se ale Notebook promění v jakousi virtuální tabuli a vy na ni přidáváte krátké poznámky, obrázky, videa atd. Vše je možné jednoduše tažením myší uspořádat podle požadavků. Pro jakékoliv jednodušší plánování času a rozvrhu je připraven Zoho Planner, který pomůže s organizováním nejen vašeho času. Přidávat můžete upomínky, to-do nebo poznámky. Pokud potřebujete komunikovat prostřednictvím počítače v reálném čase, můžete využít služeb místního IM klienta. Ten si rozumí s mnoha sítěmi, jako jsou Google Talk, Yahoo, MSN, Facebook Chat, AIM, Jabber nebo ICQ.
Zoho Wiki vám pomůže uspořádat potřebné znalosti, například o konkrétním oboru apod. Na obrázku je náhled před vytvořením.
Při spolupráci jsou velmi důležité znalosti a vědomosti jednotlivců. Možnost jejich sdílení nabízí Zoho Wiki, která funguje na klasickém wiki principu, kdy v podstatě každý může přidávat obsah. Samozřejmě nejen znalosti je třeba sdílet, ale i všemožné soubory. S pomocí Zoho Share je jednoduché sdílet dokumenty ve všech obvyklých formátech (doc, docx, odt, rtf, pps, ppt, odt, xls a další), ale například i obrázky.
Závěr
V článku byly popsány základní aplikace balíčku Zoho, které se hodí ke každodennímu používání nejen v kancelářích, ale i domácnostech. V Business Apps jsou dostupné pokročilejší aplikace, například pro tvorbu databází, email hosting, webové konference apod. Pro soukromé využití jsou funkce Zoho nabízeny zdarma, jinak je třeba zaplatit. Ceník je dostupný zde. V základu mě ale nabídka Zoho potěšila a osobně jsem měl při práci s dokumenty příjemnější pocit než v Google dokumentech.