Žena a počítač. Jde to vůbec dohromady?

Žena a počítač patří v současnosti k sobě stejně jako žena a parfém, žena a elegantní kostým. Studentky, manažerky, maminky s kočárkem, ty všechny můžete v současnosti již často spatřit s brašnou ukrývající elegantní notebook. Moderní žena má k informačním technologiím leckdy velice specifický vztah.
Miroslav Hyrman 20. 10. 2008

Sdílet

Zkuste zadat v libovolném sociologickém průzkumu ženám otázku, co by si přály v nejbližší době do domácnosti. V případě, že nechcete čekat na výsledky takovéto sondy, zeptejte se jednoduše své drahé polovičky. Odpověď bude pravděpodobně stejná. Pokud se domníváte, že ženy touží po dokonalém kuchyňském robotu, který strouhá, seká a krájí, mýlíte se. Pokud si myslíte, že si přejí plazmovou televizi či myčku nádobí, rovněž tajná přání svých partnerek neznáte.

Současná moderní žena totiž sleduje moderní počítačové technologie a rozhodně se nesmiřuje s počítačem či notebookem, který odložil její přítel či manžel. Abychom byli spravedliví, je nutno zdůraznit, že ne všechny ženy si s počítačem rozumí stejně jako muži. Z pohledu gender studií není asi příliš akceptovatelný trend vedoucí k vydávání speciálních počítačových příruček cíleně pro ženy. Ponechme stranou rádoby humorné komentáře a vtipy přirovnávající počítače k ženám a naopak. Do rozpaků by nás rovněž neměly přivést lehce ironické úsměvy mužů, kterými komentují vztah ženy k informačním technologiím. Vyučovací předmět, ve kterém se děti seznamují s počítači, absolvují na základní, případně střední škole dívky i chlapci.

První čtyři ženy pracující na počítači ENIAC

První čtyři ženy pracující na počítači ENIAC

Znalost práce na počítači (přinejmenším v uživatelské podobě) je běžnou součástí požadavků personálních oddělení mnoha firem. Je vůbec smysluplné se vztahem žena versus počítač zabývat? Je zajímavé, že v málokterém oboru se setkáváme s takovými stereotypy, jako právě v odvětví informačních technologií. Příslušníci mužské populace jsou jaksi automaticky směrováni k technickým oborům, zatímco příslušnice ženského pohlaví jsou od útlého dětství zpravidla orientovány na obory humanitní. Výjimky sice potvrzují pravidlo, ale tradiční rozdělení rolí funguje i zde.

Chlapci dostávají v předškolním věku jako dárky autíčka a technické stavebnice, děvčata jsou zahrnována panenkami a nádobíčkem. Počítačové hry také vyhledávají spíše žáci než žákyně a učitel informatik zpravidla raději diskutuje s nadšeným studentem než se sice snaživou a pečlivou – ovšem v informačních technologiích doposud nedotčenou studentkou. A pokud nahlédnete do reklamních materiálů a zhlédnete několik reklamních spotů či velkoplošných billboardů, možná na nich ženu naleznete. Ovšem zatímco muž bude na barevných fotografiích zachycen jako manažer a intelektuál v klasickém obleku a dokonale ovládající poslední „výkřik“ počítačové techniky, žena bude adresáta reklamy také ohromovat, ovšem nikoliv na první pohled zřejmým nadšením pro svět počítačů, ale spíše zjevem a oblečením modelky, pro kterou je notebook spíše elegantním doplňkem. A pokud bychom chtěli být nepatrně sarkastičtí, psát na klávesnici zabořené v saténových poduškách není příliš praktické, byť by tato klávesnice byla sebevíc anatomická.

Tak už mám počítač...

Tak už mám počítač…

Za ryze mužskou záležitost byl zprvu považován rovněž internet. Vysvětlení je jednoduché, nejprve se totiž šířil především mezi studenty technických vysokých škol, kde jak známo mají převahu muži – studenti. Rozlišovat v současné době weby mužské a ženské by se mohlo zdát na první pohled přinejmenším scestné. Ovšem čtenářům-adresátům se přizpůsobují nejenom klasická média, ale i média elektronická. Některé portály jsou skutečně tzv. bezpohlavní a nerozlišují, zda sdělovanou informaci čte muž, či žena. Komerce, to je fenomén, kterému se přizpůsobuje leccos, webové služby nejsou výjimkou. Nejenom text a obsah, ale i design, barva, struktura textu, doprovodné grafické prvky, celková koncepce jsou identifikační znaky serverů pro ženy a pro muže.

Obtížně překonatelná hranice mezi pohlavími začíná mít v současnosti ovšem povážlivé trhliny. Společnost Intel užívá ve svém žargonu zajímavou zkratku „TIF“ (Technology Involved Female). Tyto „technicky aktivní ženy“ vyrostly v technologicky vybaveném prostředí, případně se vlastním zájmem a praxí v oboru vypracovaly mezi špičkové odborníky v oblasti informačních technologií. A že jsou zde skutečně třeba, neboť v Česku (a nejen zde) je pozice IT specialisty na pracovním trhu stále žádaná. Poměr žen pracujících na pozicích spojených s programováním však paradoxně klesá. Zatímco v roce 1995 tyto pozice zastávalo 21 procent žen, v roce 2007 už jen 8,7 procent. Na problém nedostatečného zastoupení žen v ICT sektoru upozorňuje i Evropská komise.

Přitom obory informačních technologií mají ženám zcela jistě co nabídnout: vysoké platy, benefity, rychlý pracovní postup, celoživotní vzdělávání a pro ženy/matky zajímavou možnost flexibilní pracovní doby v převážné většině počítačových firem. Ženy IT odbornice jsou v porovnání se svými kolegy leckdy daleko empatičtější a komunikativnější, zvyšují efektivitu pracovních týmů, jsou pečlivé a samostatné, organizačně schopné, znalé cizích jazyků.Kromě dalších předností nesmíme opomenout, že ke svým počítačům a zvláště notebookům mají ženy zcela jiný, možno říci až niterně přátelský vztah. A jak se tato skutečnost projevuje konkrétně? Všichni (a ženy obzvlášť) přece víme, jak je důležitý první dojem. Elegantní oblečení, dokonalý vzhled, příjemná vůně, kultivované vystupování. Současná moderní žena si ovšem také správně uvědomuje, že součástí její image je v mnoha případech rovněž například notebook, a tak se velice intenzivně zabývá tím, jak právě přenosný počítač odráží její osobnost. Především ženy intenzivně přemýšlejí o tom, co o nich jejich počítač vypovídá a jak dotváří jejich vlastní image. Běžně vypadající notebooky mění módní návrháři na stylové módní doplňky. Zajímavé luxusní povrchy připomínají materiál drahých šperků. A nejen to, s návrhy ladí i oblečení, které si žena „může dokoupit“. Výrobci notebooků skutečně na ženy nezapomínají. Malé, lehké, elegantní, barevně laděné do pastelových barev. A výbava? Zůstává na vysoké úrovni. Výkon, kvalitní komponenty a vzhled musí být totiž v dokonalé rovnováze.

Notebook nebo kabelka?

Notebook nebo kabelka?

Pokud se tedy oprostíme od genderových stereotypů, žena pro nás přestane být pouze zajímavým reklamním doplňkem na výstavách počítačové techniky a informačních technologií, pak začneme i „vztah“ mezi ženou a počítačem chápat ve zcela jiných dimenzích.

Autor článku