Hlavní navigace

Zdraví a počítač

Zdraví je zpravidla definováno jako stav kompletní fyzické, mentální a sociální pohody. Tuto pohodu můžeme ovšem výrazně narušit i v případě, že při práci s počítačem nebudeme respektovat některé důležité rady a pokyny.
Miroslav Hyrman 1. 11. 2008

Sdílet

Zdraví a počítač

Počítač se stal nedílnou součástí nejenom našeho všedního pracovního, ale trávíme u něj stále více volného času i po návratu ze zaměstnání či ze školy. Není proto od věci občas si připomenout některé zásady, které jsou důležité i pro naše zdraví a pohodu. Může se totiž dost dobře stát, že se naším poměrně velkým zdravotním problémem stane tzv. RSI syndrom (Repetition Strain Injury-poškození opakovanými drobnými projevy). Právě při práci u počítače dochází k nefyziologickému zatížení určitých svalových skupin a šlach. Bolest těchto partií nastupuje poznenáhlu a můře přecházet až do trvalé nepříjemné chronické bolesti.

Kam s ním?

Pokud si domů přineseme našeho nového počítačového domácího mazlíčka, je důležité najít pro něj to správné místo. Rozhodně by to neměla být ani ložnice, tedy místo, kde spíme, ani dětský pokoj, jako rodiče bychom rozhodně měli mít představu o tom, kolik naše dítě u počítače tráví času, případně i ve společnosti jakých "stránek". Důležitý je dostatek přirozeného světla a správné umístění monitoru, aby jeho obrazovka neodrážela předměty v místnosti. Ploché monitory jsou v tomto případě značnou výhodou. Ploché LCD obrazovky jsou ze zdravotního hlediska vhodnější, poskytují stálejší obraz, uživatelům při sledování mnohdy "zmizí?" i bolesti hlavy a očí. Monitor by měl být umístěn směrem ke stěně, horní hrana zobrazovací jednotky by měla být umístěna v rovině očí-minimálně ve vzdálenosti 60 cm (přibližně natažená ruka dospělého člověka). Za monitor bychom měli umístit lampičku, stejně jako ji máme i za televizí.

Doporučené vzdálenosti

Doporučené vzdálenosti

Jaký nábytek?

Při pořizování počítačového nábytku bychom měli být rovněž velice "obezřetní" . Vzhledem k tomu, že počítač slouží zpravidla několika členům rodiny, můžeme tedy hovořit o "rodinném počítači", měly by základní rozměry židle a pracovní lochy stolu odpovídat proporcím uživatelů, nejlépe být optimálně nastavitelné. Deska pod klávesnici (měla by být v optimální výšce) může být zasouvací, ale není to bezpodmínečně nutné. Deska stolu je ve standardní výšce. Velkou pozornost věnujeme výběru židle. Ta by měla být pevné konstrukce, s přední hranou zaoblenou, výškově nastavitelná, s naklopitelnou bederní opěrkou, boční opěrky nejsou nutné. Končetiny musí spočívat celou plochou na zemi, v opačném případě si pořiďme opěrku pod nohy, pokud bude s masážním povrchem, bude to i příjemné posezení. Pro sezení můžeme, pokud to okolnosti (či šéf firmy) umožní, využít i gymnastický míč.

Zánět šlach nebo problémy s karpálními nervy rukou to rozhodně nejsou "příjemné" diagnózy. Mějme to na paměti při práci na klávesnici. Rovina klávesnice musí přirozeně navazovat na rovinu stolu, na kterém klávesnice leží, na desce musí pevně ležet. Úhel v lokti mezi předloktím a paží by měl být v rozmezí 70-90°.Výběru myši rovněž věnujme pozornost - doporučujeme myš nejlépe optickou.

Zasloužíte si pozornost:

Oči:

Při práci s počítačem se enormně namáhají oční svaly. Jednostranným zatěžováním očí může docházet mnohdy až k degenerativním projevům. Buďme proto opatrní, pozornost věnujme správnému osvětlení, nastavení jasu, při práci s počítačem zařazujme pravidelné přestávky, podívejme se z okna do zelené přírody. Za zmínku stojí i tzv. oční gymnastika. Začátkem 20. století publikoval oční cvičení oftalmolog William Bates http://en.wikisource.org/wiki/Better_Eyesight_Magazine , jeho cviky, označované jako "oční jóga", patří k alternativním metodám léčby zraku. Ale pozor: problémy s očima náleží především do ordinace očního lékaře.

Páteř:

Při trvalém statickém napětí svalů, které zajišťují držení hlavy, může docházet ke vzniku spasmů (spasmos-křeč). Následkem mohou být bolesti krční páteře, hlavy i související oční potíže. Problémy bývají spojeny s určitou polohou hlavy při sledování monitoru, ale i pohyby ruky při psaní na klávesnici a ovládání myši. Při práci na počítači jsou rovněž přetěžovány šíjové svaly, hrudní a bederní část páteře. Určitě bychom se proto měli seznámit s cviky, které jsou zaměřeny na odstranění svalového napětí a protažení oblasti paží, horní a dolní části trupu. Chvilka, kterou takovému protažení věnujeme, je natolik důležitá, že bychom ji při práci na počítači neměli opomíjet, ale naopak ji zařazovat s železnou pravidelností. Pomalé pohyby při cvičení zároveň koordinujme s dechem. Nesprávné dýchání při nedbalém sezení snižuje odolnost vůči stresu. Pozornost při cviční věnujme zároveň uvolnění tělesnému i psychickému. Časté bolesti hlavy i páteře mají na naši psychiku extrémně negativní vliv. Přestávky bychom měli zařazovat přibližně po dvou hodinách práce, měly by být alespoň 5-10 minutové. A rada k nezaplacení - pokud budete pravidelně sportovat, vhodné jsou plavání, turistika, jóga, tedy vesměs příjemné rekreační aktivity, budete i vůči stresu daleko odolnější.

 To, zda budete ve stavu kompletní fyzické, mentální a sociální pohody i při práci s počítačem tak závisí skutečně pouze na vás.

Autor článku

Něco jsme propásli?

Dejte nám vědět. Upozornit redakci Stahuj
Velice děkujeme za Vaše podněty