Internet se stále více proměňuje ve všeobecně dostupný i hojně navštěvovaný prostor, který představuje alternativu ke klasickým informačním i reklamním kanálům. Ať už zmíníme tištěná média či televizi, webové varianty těchto sdělovacích prostředků se těší stále větší oblibě a v dlouhodobějším horizontu jistě disponují potenciálem svou „konkurenci“ zcela zastínit a posléze asi i vytlačit z trhu. Vlastně by šlo říci, že tento proces již započal, na což poukazují třeba i postupné změny ve struktuře financování reklamních kampaní před volbami apod. Stále více procent z těchto rozpočtů směřuje na internetovou reklamu, ať už se jedná o stále agresivnější „bannery“ všeho druhu nebo sofistikovanější správu sociálních profilů příslušných firem a organizací. To poměrně nesporně svědčí o tom, že webový prostror je stále mocnějším nástrojem, který stačí jen správně využít.
Měsíční zásah populace
Jak dokládá nový průzkum od společnosti TNS Aisa, nejedná se v tomto smyslu rozhodně jen o „psaná“ média, ale velký vliv, a to zvláště na mladší generace, mají v současné době již i video servery, soupeřící s běžnými televizními stanicemi. V České republice má v tomto ohledu výrazný vliv především YouTube, jenž prošel českou lokalizací v roce 2008 a aktuálně je majetkem Googlu. Podle výše uvedeného grafu vyšel dokonce průzkum tak, že YouTube má v ČR ve věkové kategorii 15 až 34 let vůbec největší zásah a „sledovaností“ tedy o něco překonává i tradiční televizní média; dalece pak všechny ostatní video portály. To představuje již skutečně nezanedbatelnou reklamní kapacitu, s níž lze navíc nakládat inteligentně a efektivně cílit na konkrétní zájmové skupiny.
Frekvence návštěvnosti YouTube dle věku
Dále už jen výčet základních faktů:
- YouTube měsíčně sleduje 5,6 milionů českých uživatelů
- Mezi diváky do 35 let má YouTube více diváků, než kterýkoliv český TV kanál
- Ve věkové skupině 15 – 54 let sleduje YouTube více než 8 z 10 lidí
- Sledováním YouTube stráví lidé stejně času, jako u největších českých TV kanálů
- Alespoň jednou týdně YouTube navštěvuje 70 % YouTube uživatelů
- YouTube má 2× větší inzertní kapacitu než ostatní video portály dohromady
Jak se tedy zdá, YouTube v Česku začne pomalu prakticky přebírat roli dominantního inzertního prostoru. Jestli tento trend opravdu vydrží, není jisté, avšak konkurenční internetové projekty možná osudově zaspaly.
Zdroj: google.cz