Univerzum Warhammeru 40.000 může na někoho, kdo s ním dosud neměl zkušenost, působit tak trochu elitářsky. Přece jen je hodně široké a rozrostlé a není zcela jednoduché se dostat do všech jeho nuancí. To by vás ale rozhodně nemělo odrazovat od nejnovější hry, která na jeho motivech vznikla – Dawn of War 2. V zásadě si z něj totiž bere jen to nejzákladnější, hráčům to dokáže osvětlit a dále s univerzem pracuje jako s kdejakým jiným sci-fi světem. Možná to na vás nebude působit familiérním dojmem, ale zábavy si užijete dosyta.
Warhammer 40.000: Dawn of War 2 má rozhodně na co navazovat. První díl byl příjemným osvěžením strategického žánru a překvapivě zabodoval na multiplayerovém poli, což je jasné osvědčení kvalit produktu. Nakonec, dočkal se i trojice datadisků. Rozšiřovat jeden titul donekonečna ale není možné, a tak si v Relicu na pár let sedli a vyplodili plnohodnotné pokračování. Hned zkraje si můžeme říct, že je to další pecka do řady.
Důležité je, že Dawn of War 2 působí neuvěřitelně svěže, a to v žánru, který už několik let stagnuje, nedokáže se hnout z místa a ztrácí fanoušky. Tenhle počin má ale dostatek potenciálu, aby je přilákal zpět. Namísto tradiční lineární kampaně se tu – máte-li zájem o singleplayer – dočkáte nelineárního, dynamického a dobře zpracovaného tažení. Pravda, hratelná je pouze jediná rasa, a to Space Marines, na druhou stranu – kampaň zabere nějakých dvacet až třicet hodin, to podle toho, nakolik se budete věnovat vedlejším úkolům.
Vaším výběhem je menší vesmírný sektor o třech rozlehlých planetách. O ně bojujete se třemi dalšími rasami: zelenými Orky, vyspělými Eldary a zcela novou rasou (v herní sérii), jíž tvoří nechutní a hmyzoidní Tyranidé. Právě o posledně jmenované vetřelce jde v kampani ze všeho nejvíce. Jejich nákaza se rozšiřuje po systému, čemuž musíte zabránit, stejně tak přiživování dvou dalších stran konfliktu.
Kampaň probíhá zajímavě. Z každé z trojice planet vychází pravidelně jakási volání o pomoc. Ta mají formu misí, jež hráč může, ale povětšinou nemusí splnit. Ostatně, pokaždé má na výběr z širší nabídky a není v jeho silách, aby splnil všechny mise. Ty totiž po čase mizí, a to i se svými důsledky. Pokud se vám je nepodaří splnit, šíří se například nákaza Tyranidů dále. Ta jako jediná má i reálný dopad na zjev planet – vypadají zamořeně a vyskytují se tu jakési spory vystřelující jed, který vám znesnadňuje postup poté, co se tu část planety rozhodnete vysvobodit.
Může to působit komplikovaně, ovšem hra vám vše dostatečně dobře vysvětlí a je postavena tak, že ať už děláte cokoliv (samozřejmě za předpokladu, že vítězíte), nakonec se k úspěšnému závěru nějak dostanete. Kromě haldy vedlejších misí jsou tu totiž také úkoly povinné a příběhové, kterým se nevyhnete, i kdybyste chtěli a které vás pomalu posunují vpřed.
Misí můžete za celé tažení odehrát desítky. Jejich největších chybou je však přílišná podobnost. Ty vedlejší se dělí v podstatě do dvou kategorií. Tu první tvoří atentáty, ve kterých se musíte vypořádat s nějakým bossem, ke kterému je třeba se samozřejmě nejprve probít. Tu druhou potom obranné mise, kdy střežíte určitý strategický bod před stále silnějšími přívaly nepřátelských hord. Zpočátku je to velká zábava, ale časem se přece jen ohraje, což však neznamená, že by vás Dawn of War 2 přestal bavit.
Hra se totiž jistí velmi dobře propracovanými herními principy. Před každou z misí si upravujete své jednotky, které jsou až na jednu výjimku veskrze pěší. Do mise si můžete vzít celkem čtyři týmy vojáků, z nichž každý podléhá vedení určitého velitele. Jemu přitom lze přisuzovat nejrůznější zbraně, obleky a další vybavení. To padá buď ze zabitých nepřátel, nebo ho dostanete za splněné úkoly. Tím však RPG prvky nekončí. V samotné misi potom jednotky nabírají zkušenosti a hrdinové je mohou proměňovat ve speciální schopnosti, které vzhledem k malému množství svěřenců mohou výrazně spoluurčovat taktiku.
Dawn of War 2 vůbec na taktické boje klade značný důraz a velmi silně pracuje například s krytím vojáků za překážkami. Také to, jakou poskytnete velitelům výbavu, do značné míry určuje způsob boje. Ten je opravdu velmi záživný a vypadá spektakulárně. Ač se tedy mustry misí neustále opakují, bude vás bavit do nich vstupovat i po řadě vyhraných bitev. Jejich průběhu je totiž těžké se nabažit.
A platí to i pro multiplayer. Hra více hráčů je sice pojata poněkud tradičněji, kdy máte aspoň hlavní stan, ve kterém vyrábíte jednotky, ovšem i tady si užijete velmi rychlého a akčního postupu při zabírání vlajkových bodů rozmístěných po mapě. Kdo jich aktuálně drží více, odebírá nepříteli bodíky a pomalu vítězí. Také v multiplayeru hrají značnou roli hrdinové. Důležité je dodat, že zde už jsou hratelné všechny čtyři rasy, tedy Space Marines, Tyranidé, Orkové a Eldaři. Předpokládáme, že život multiplayeru Dawn of War 2 bude mít dlouhý život.
Kvality Warhammer 40.000: Dawn of War 2 nás zase tolik nepřekvapily. Čekali jsme totiž, že to bude výborná realtime strategie, a tak se také stalo. V současné produkci hledá konkurenci jen velmi těžko a navíc vnáší do žánru svěží závan. Změny, které provádí, nejsou samoúčelné, ale skutečně fungují. Hra vás navíc bude bavit opravdu dlouho. Po desítkách hodin strávených v kampani, byť trochu stereotypní, se můžete přesunout na nekonečná multiplayerová kolbiště. Jen by to chtělo postupně navýšit počet multiplayerových map. V základu jich je totiž pouze sedm.
Hodnocení
Jedna z nejlepších realtime strategií za poslední dobu, která má potenciál stát se silným hráčem na multiplayerovém poli a vydržet opravdu dlouho.
+ Strhující strategická hratelnost, důraz na dynamiku, zajímavě zpracovaná kampaň, silný multiplayer
- Nevýrazný příběh, stereotypní vedlejší mise, vysoké HW nároky
Hratelně.cz hodnotí: 86 %
Souhrn
- Jméno: Warhammer 40k: Dawn of War 2
- Cena (Kč): 999
- Systémové požadavky: Windows XP, Vista[32bit], procesor 3200MHz, paměť 1024MB RAM, grafická karta (GeForce 6600GT / Radeon X1600), 5.50GB volno na disku, DVDROM,
- Lokalizace: manuál,titulky
- Platforma: PC
- Testováno: PC
- Distributor: CD Projekt
- Vydavatel: THQ
- Výrobce: Relic
- Žánr: Strategie