Tom Clancys EndWar - strategická revoluce?

<p>&#160;</p>
<p>&#160;</p>
Strategie ovládaná hlasem už i na počítači. Odvážná myšlenka, jistě si říkáte, ale jak je to v reálu? A můžete skutečně naučit hrát strategii i svého papouška, jak slibovali reklamní spoty?

Sdílet

Vždycky se říkalo, že pokud hraní na počítači přežije, potom to bude především zásluha strategií ? velice oblíbeného (i když v posledních letech stále méně) žánru, jehož ovládací nuance se na konzole převádějí velice těžko, a proto je na Playstationu či Xboxu tak málo kvalitních strategií, a když už se nějaká urodí, potom je opravdu hodně říznutá akcí. Titul jménem Tom Clancys EndWar to měl změnit. Sliboval totiž revoluční ovládání. Ovládání hlasem. Idea byla taková, že byste s headsetem na hlavě seděli před televizí a komandovali jednotky na obrazovce. Gamepad by plnil jen podpůrné ruce a funkce komba klávesnice/myš by byly cele pokryty. Hra loni vyšla, zaznamenala celkem slušný úspěch, ale že by šlo o revoluci? To asi ne. Přes všechny řeči o opaku se nakonec podívala také na PC ? a právě tuto verzi jsme si vzali na paškál.

<p>Obrázek je převzat z Worthplaying.com</p>

Obrázek je převzat z Worthplaying.com

Samozřejmě, první, co se vrhnete zkoušet, je ovládání hlasem, které funguje i v počítačové verzi, byť tady už se může zdát nadbytečné. Každopádně je to zajímavý experiment, který vás bude přinejmenším první hodinu bavit. Je to zkrátka něco nového, říkat do mikrofonu jednotkám, aby udělaly to a to pouze prostřednictvím několika slov, k jejichž vyslovení nepotřebujete ani kdovíjakou angličtinu a stačí vám paměť průměrné slepice. Přes veškerou úspornost tohoto způsobu ovládání ale zhruba po té hodině zjistíte, že ovládání klávesnicí a myší funguje přece jen tak nějak lépe a svižnější. Těžko říct, zda už ho máme tak naučené a osvojené, nebo je to prostě nejlepší možný způsob ovládání strategií, ale ani rychlý hlas se mu prostě nevyrovná. A v tom je právě ten problém ? jakmile EndWar začnete ovládat klasicky, stává se z něj dobře vypadající, ale průměrná strategie.

Ukazuje se, že autoři hry prakticky vše, od umělé inteligence po kameru, přizpůsobili hlasovému ovládání. To znamená, že jakmile se do hry vrhnete s klávesnicí a myší, začne pro vás být příliš jednoduchá a na ovládání se začne projevovat určitá konzolovitost. Příznačné jsou problémy s kamerou. Člověk je zvyklý, že si ji může natočit, jak se mu zlíbí. V EndWar je ovšem vázaná na vybranou jednotku. Přesto je třeba říct, že ovládání hlasem funguje dobře, a pokud se smíříte s tím, že jde o méně efektivní ovládání, můžete s ním vystačit od začátku do konce. Pravděpodobně si tak hru i lépe užijete, ačkoliv ani tehdy nepůjde o takový převrat, jak autoři slibovali. Je to ale přece jen něco jiného než normální RTS.

<p>Obrázek je převzat z Worthplaying.com</p>

Obrázek je převzat z Worthplaying.com

Jinak se však EndWar od konkurence zase tolik neliší. Docela dost jsme si slibovali od příběhu, když už se hra ohání značkou Toma Clancyho. Ovšem po zajímavých konspiracích tu není ani vidu ani slechu. Příběh začíná v roce 2016 po skončení nukleární války v Saudské Arábii. Na světě zbylo už jen pár barelů ropy, o něž se strhává bitka mezi velmocemi. Pouští se do sebe Spojené státy americké, Evropa a Rusko. Celé se to mele v nepřehledné a špatně prezentované změti. Brzy se o příběh vyprávěný dlouhými a nezáživnými monology přestanete starat. Obzvlášť když se prakticky vůbec nepromítá do misí, kde místo zajímavých úkolů narazíte na generické mustry typu ?znič všechno? nebo ?obsaď dostatek strategických bodů?.

Potyčky na první pohled celkem připomínají strategickou pecku World in Conflict. Na počátku si navolíte armádu z dostupných jednotek (každá strana má sedm typů) a jdete na zteč. Bohužel, taktika nesahá do příliš velké hloubky a EndWar tak zůstává jednou z těch akčnějších strategií, ač se zprvu může tvářit sofistikovaněji. Autoři se hru pokusili ozvláštnit RPG prvky, takže jednotky je možné vylepšovat upgrady. Brzy jsou ale tak silné, že přejedou téměř cokoliv bez většího hráčova přičinění.

<p>Válka je krutá</p>

Válka je krutá

Další velkou výhodou hry je, že vypadá zkrátka dobře. Kdo dá na grafické pozlátko, měl by být spokojen. O to více se ale brzy projeví nedostatek strategického a taktického vyžití. Nenapraví to ani multiplayer, který staví na zajímavým dobyvatelském módu. V něm však hráči operují s již vylepšenými jednotkami, tudíž je pro nováčka takřka nemožné se do partie nějak smysluplně zapojit. A klasické skirmishové bitvy nikdo moc nehraje ? ono ani není tolik o co stát. V případě EndWar tak zůstává u zajímavého potenciálu, který autoři nedokázali využít, na počítači obzvlášť.

Hodnocení

Od této hry se hodně čekalo, a pokud je to váš případ a vlastníte pouze počítač, budete pravděpodobně zklamáni. EndWar je rozporuplný kousek, který počítačovým stratégům nemá moc co nabídnout.

+ Dobře fungující ovládání hlasem, kvalitní technické provedení, nějakou tu hodinu zábavná hratelnost

- Nepřipravenost hry na ovládání klávesnicí a myší, brzký stereotyp, horší vyváženost, špatná prezentace příběhu


Hratelně.cz hodnotí: 60 %
 

Souhrn

  • Jméno: Tom Clancy´s EndWar
  • Systémové požadavky: Windows XP, Vista[32bit], paměť 1024MB RAM, grafická karta s 256MB RAM (GeForce 7800 / Radeon 1800XT), 10.00GB volno na disku, DVDROM, processor Intel Core 2 Duo E4400 / AMD Athlon 64 X2 6000.
  • Hodnocení: 60%
  • Lokalizace: manuál
  • Platforma: Nintendo DS,PC,PlayStation 3,Sony PSP,Xbox 360
  • Vydavatel: Ubisoft
  • Výrobce: Ubisoft
  • Žánr: Strategie

Autor článku