Každý z nás má na starosti více čí méně úkolů a s jejich přibývajícím množstvím hrozí riziko, že člověk na některý z nich zkrátka zapomene. Takovým případům lze však zabránit pomocí efektivní organizace úkolů, díky které získáte lepší přehled, budete moci jejich plnění lépe plánovat a hlavně na nic už nezapomenete. Jednou z nejlepších aplikací tohoto druhu je Task List Guru. Je velmi jednoduchá na ovládání a navíc ji lze používat zcela zdarma.
Správa úkolů bez kalendáře
Task List Guru neslouží k vedení podrobného časového rozvrhu pro každou hodinu vašeho osobního i pracovního času. Je vhodný především pro plánování jednorázových úkolů, či složitějších, které se skládají z více částí. V aplikaci se tedy nepracuje v kalendářovém pohledu, nýbrž s jednotlivými seznamy úkolů.
Hlavní okno aplikace se zobrazenými úkoly v kategorii zábava
Rozhraní aplikace je výjimečně přehledné a intuitivní. Vyznáte se v něm během chvilky a veškerá práce v něm probíhá snadno, protože téměř pro všechny prvky je přítomna kontextová nabídka a vložené údaje lze jednoduše přetahovat pomocí myši. Hlavní okno je konzistentní, pro všechny činnosti nestále viditelné, a vy tak neztratíte kontext při práci s aplikací. Na první pohled může Task List Guru připomínat svým rozložením emailového klienta. Při horním okraji se nalézá menu a pod ním ikony pro základní nástroje. Levou část zabírá strom jednotlivých listů úkolů. Pravá část je pak rozdělena na dvě poloviny. Horní zobrazuje seznam všech úkolů ve vybraném listu, dolní pak poznámku u označeného úkolu. Vše je tedy neustále na očích.
Jak začít s organizací úkolů?
Základem je vytvoření seznamů úkolů, které budou ve stromové struktuře zobrazeny v levé části. Může se jednat jak o pomyslné kategorie, i o samostatné projekty, které se skládají z více menších úkolů. Výhodou je, že tyto seznamy úkolů lze do sebe zanořovat. Takže jeden seznam může obsahovat další seznamy a až ty budou mít uvnitř úkoly. Meze se zde nekladou. Každý seznam úkolů můžete navíc opatřit ikonou, která bude dostatečně graficky vyjadřovat obsah úkolů v seznamu. Ikon je k dispozici několik desítek, takže si jistě vyberete tu pravou. Strom seznamů lze navíc pomocí tlačítek celý rozbalit nebo sbalit.
Vytvoření nového seznamu úkolů
Kromě seznamů úkolů je zde možné vytvářet také poznámky. Do nich pak ale nelze přiřazovat úkoly. Obsahují totiž pouze textové pole, do kterého můžete vkládat text.
Jakmile máte vytvořeny seznamy úkolů, zbývá už jen vložit do nich úkoly. To můžete provést jak přes kontextovou nabídku, tak i prostřednictvím ikon v panelu nástrojů. U nového úkolu můžete vyplnit nejen název a den, kterého se úkol týká, ale i prioritu, typ, poznámku a také čas upozornění na úkol. Pro snadné nastavení obsahuje aplikace i volbu upozornění v den konání nebo den předem.
Tvorba nového úkolu
Vložené úkoly jsou zobrazeny v přehledné tabulce. Řadit je můžete zcela libovolně. Můžete je nechat automaticky seřadit podle kteréhokoliv sloupce, případně přímo poupravit pomocí tažení myší.
Jakmile máte úkol hotový, stačí pomocí checkboxu tuto skutečnost označit a text úkolu zšedne. Stane se nevýrazný, nebere vaši pozornost a navíc při předčasném splnění nabídne možnost vypnout naplánované upozornění.
Nastavení programu pro lepší přehled
Pro lepší orientaci v úkolech můžete také využit barevného zvýrazňování, které aplikace nabízí. To je vhodné například pro úlohy s vysokou prioritou nebo odlišení pouhých nápadů a poznámek od skutečných úkolů. Priority a typy můžete rovněž spravovat. Opět ani zde nejsou žádná omezení. Měnit můžete jak samotné položky, tak i barvu, která je použita pro zvýraznění.
Správa priorit pro úkoly
Pokud navštívíte i nastavení programu, můžete zde objevit možnosti minimalizace programu do ikony v oznamovací oblasti, nastavení globálních klávesových zkratek, volbu velikosti a typu písma nebo určení způsobu, jakým budete na události upozorňováni.
Nastavení globálních klávesových zkratek
Z dalších výhod aplikace je dobré zmínit možnosti exportu vložených úkolů do html nebo csv souboru. Lehce můžete také celou databázi přesunout. Program rovněž nabízí přesun aplikace na výměnné úložiště, kterým může být například flash disk. Díky tomu budete moci mít své poznámky i celou aplikaci neustále při sobě bez nutnosti instalace.
Jednoduše a efektivně pro konec zapomínání
Task List Guru je velmi dobře vybavený program, který si snadno poradí se správou vašich úkolů i poznámek. Má rozhraní, ve kterém se pohodlně pracuje a jeho jedinou vadou je, že je pouze v angličtině. Práci s ním lze však pohodlně zvládnout i bez její znalosti. Vše probíhá intuitivně a s podporou funkce táhni a pusť. U úkolů lze nastavovat prioritu, typ a lze je řadit do přehledných seznamů. Zdarma tak můžete získat pomocníka, díky kterému už na žádný úkol nezapomenete a navíc v nich budete mít výborný přehled.