Stalker: Clear Sky - rozsáhlá recenze

Vracíme se ozářeni ze Zóny, tentokrát už po druhé, a můžeme jednoduše zkonstatovat, že to rozhodně stálo za to! Jaké očekávané i překvapivé prvky nás tak čekají v S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky?

Sdílet

Loni na jaře jsme poprvé zavítali do radioaktivního Černobylu ve hře S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl (dále jen SoCH) a ačkoliv tento velmi dlouho vyvíjený titul nenaplnil všechna očekávání, jednalo se o veskrze hodně povedený kousek, který zaujal především brilantně podanou atmosférou. Ten depresivní pocit při toulaní nebezpečnou Zónou je nezapomenutelný a pevně jsem věřil, že tuto skvělou hratelnost okořeněnou o nové prvky přinese i S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (CS). Po dlouhém hraní vám přinášíme recenzi, ve které shrnujeme a hodnotíme především nové prvky ve hře.

?Zabij Střelce?

Tak zněla zpráva v PDA Označeného v SoCH a bylo to úvodní pouto k vašemu hlavnímu úkolu. CS je prequel, takže všechny události se odehrávají před původní hrou, avšak Střelec zde opět hraje hlavní roli. Zónou zmítají nepokoje, z ničeho nic jsou vyvolávány nebezpečné emise a mnoho lidí přichází o život. Dokonce i samotná Zóna se díky těmto jevům mění. Podle odborníků se jedná o imunitní systém a za všechno prý může starý známý Střelec, který si nedá pokoj a pořád putuje se svou partou hlouběji a hlouběji do srdce Zóny, kam se mu nakonec jednoho dne podaří dostat. Základní osu příběhu tedy máme, teď už nám jen zbývá se do toho pořádně vrhnout.

Opět nudný začátek?
Mnoho hráčů si v předchozím dílu stěžovalo na nepříliš povedený začátek a urputně obtížné protivníky, které nešlo málem ani zabít. Jakmile jste se ale přes tuto pasáž dostali, začala mít hra grády. V CS se hned ocitáte v nové lokaci (Bažiny) a opět se probouzíte jako někdo důležitý a zvláštní ? přežili jste totiž smrtelnou emisi, což je pro ostatní stalkery a vědce obdivuhodné. Vaše jméno je Jizva, jste žoldák a vůbec nic nevíte o své minulosti. Avšak díky výše zmiňovanému přežití jste jedinečný, což vidí jako výhodu frakce Jasná obloha, která vás chce poslat Střelce zastavit.

Pár borců má u nedaleké věže potíže, což se jeví jako ideální první úkol pro vaše bloudění novou Zónou. Pokud chcete, různí odborníci vás proškolí základními prvky. Ostřílení mazáci ale hodí tyto rady pro bažanty za hlavu a raději půjdou rovnou na věc. Jakmile se dostanete k napadené skupince, zjeví se další emise a vy se opět probíráte lůžku na základně Jasné oblohy. Nevysvětlitelná věc. Jste okamžitě posláni do větších úkolů, čímž vaše putování začíná.

Nová i stará místa

S měnící se Zónou se otevřely i nové lokace, do kterých může hráč v CS zavítat. Hned v úvodu na vás čekají záludné Bažiny. Vskutku zajímavé prostředí, kde není moudré běhat jen tak letmo. Vlezete-li do okolních močálů, začnou vám ubývat životy, tudíž musíte pečlivě brouzdat po dřevěných prknech, která působí jako jakási ochrana. Když ale nad tím tak přemýšlím, po úvodním dobrodružství v těchto nehostinných místech, jsem nepocítil touhu se tam vrátit. Nečekala tam na mě žádná výzva a raději jsem se toulal v oblastech, kde se pořád něco dělo. Dále na vás čeká rozpadlé město Limansk ? neskutečně tvrdá část hry, do níž se dostanete až v pozdější fázi hry. Doporučujeme velkou zásobu lékárniček, je to tam peklo. Pak tady máme Rudý les, v němž žije hned několik smeček mutantů a anomálie se zde schovávají za každým stromem.

Srdce skalních fandů SoCH ale zaplesá při návštěvě takových míst jako Jantar, Kordón, Temné Údolí, Smetiště či Agroprom. Žádné výrazné změny oproti SoCH ale nečekejte. Vše je tady prakticky stejné, jen NPC žijí třeba jinde apod. Je to celkem škoda, CS je prequel, tudíž by mu nějaké nové budovy či místa neuškodily, navíc když se Zóna díky emisím pořád mění, tak se autoři případných nových objektů mohli lehce zbavit.

Život v Zóně
Nový systém A-Life nabízí podstatně jiné chování živých bytostí v Zóně. Většina NPC postav je rozdělena do malých skupinek, jejichž ?vůdce? vidíte ve svém nově udělaném PDA (o něm později). Přibylo nových speciálních postav ? hlavní správce základny, překupník zbraní, barman, průvodce či mechanik. Každý zde plní svou úlohu. Takový mechanik nabízí nový aspekt ve hře ? opravování a upgradování zbraní za rozumný peníz. Zničení ochranné vesty tak nyní neznamená okamžitý vyhazov, nýbrž jen cestu k povolané osobě, která vám váš oblek nabije do plného stavu.

V Černobylu to teď opravdu žije. Pocítíte to třeba hned na začátku, kdy musíte dobýt jednu farmu okupovanou bandity. Po zběsilé přestřelce se vám přihlásí skupinka, že už k vám běží, aby farmu obsadila. Byť se jednalo o dlouhé čekání, nakonec statek zdárně obsadili. A vůbec, kamkoliv jdete, tam se střílí a bojuje, sami to pocítíte nejvíc, protože při procházení jakoukoliv lokací vám budou přicházet SOS zprávy typu ?Kámo, pomoz nám, utočí na nás!?. Můžete se na ně vypadnout anebo jim galantně jít na pomoc a budete-li úspěšní, dočkáte se sladké odměny v podobě peněz.

Peníze dostáváte už od začátku ve velkém množství, a to je fajn. Nenastává situace, že byste měli slabou výbavu, za získanou hotovost si můžete pořídit lepší kousky. Ovšem pozor, jak lehce a rychle jste se k penězům dostali, tak stejně rychle o ně můžete přijít. Okupují-li bandité přechod z jedné lokace do druhé, budou chtít po vás poplatek, což znamená odevzdání všech peněz. A jste na nule dříve, než stačíte říct stalker. Jenže změní-li se situace a ovládne tento přechod někdo z jiné frakce, poplatek padá a vy můžete procházet s klidným svědomím.

Frakce & PDA

Jak jistě víte, CS vám nabízí možnost přidat se během hry k nějaké frakci. Je jich celkem pět a každá z nich vyznává jinou filozofii života v Zóně – Svoboda, Jasná obloha, Banditi, Stalkeři či Povinnost, a pokud nemáte nutkání reprezentovat ani jeden mančaft, pobíháte po Zóně na vlastní noze a nabízíte pomoc všem. Nicméně všechno má své výhody a nevýhody. A co je důležité, blízké přátelství znamená i nové nepřátele. Např. Stalkeři válčí s Bandity a jakmile se k jedněm z nich připojíte, víte, co vás čeká?

Své postavení vůči frakcím přehledně vidíte ve svém PDA, které doznalo několika změn. Kromě výše zmiňovaných postav na mapě a přehledu frakcí se změnilo prakticky vše. Někoho může mrzet zmizení žebříčku nejlepších stalkerů, avšak ovládání PDA je podle mě nyní intuitivnější a lepší. Palec nahoru. Opomenout nesmím ani inventář obohacen o nový vzhled a také nové funkce typu detektor anomálií. Ten vám poslouží k hledání artefaktů, které v CS nenajdete volně pohozené na zemi, ale pouze v anomáliích (já jsem ho ale nevyužíval skoro vůbec, protože mě to jednoduše nelákalo).

Další postřehy + nelogičnosti
Dostáváme se pomalu ke konci a já vám dlužím pár věcí, jež při hraní CS zaujaly nebo mě naopak přivedly do nechápaného údivu. Tak třeba hned v Bažinách jsou husté porosty křoví, přes něž byste se v reálném životě dostali jen s motorovou pilou v ruce. Tady proběhnete trnitým porostem, jako by se nechumelilo.
Vyznačené cesty jsou tak k ničemu, můžete jít prostě ?rovně?. A je to znát i u protivníků. Schoval jsem se za křoví s tím domněním, že se nepřátelům aspoň na chvíli ztratím, avšak mýlil jsem se. Ale tady by se to dalo pochopit, protože nepřátele mě můžou vidět díky PDA a střílí jen tak na zdařbůh (ovšem podivuhodně přesně).

NPC pro vás vždy mají tip na lup, za nějž ale musíte zaplatit a ve většině případů vám nikdo neřekne, co tam na vás čeká, a zbytečně tak třeba vyhodíte peníze. Je to jen na vás a na vašem rozhodnutí.

Velký pozor si dávejte na anomálie. Obzvláště nedoporučuji zapnout sprint a běžet k cílové oblasti. Mnohdy je totiž nevidíte a znamená to vběhnutí do nich a zbytečný odběr života, který musíte doplnit lékárničkami (obvazy zde tentokrát fungují pouze pro zastavení krvácení).

A na závěr jedna další rada: ukládat, ukládat, ukládat! Velmi snadno můžete v CS přijít o život a některé pasáže jsou opravdu těžké a věřte, že jejich opakování není nic příjemného. Sám moc dobře vím, o čem tady mluvím.

Audiovizuální zpracování
Už SoCH vynikal skvělým level designem a ani CS se nemá za co stydět. Grafický vzhled byl obohacen o několik moderních trendů a celkově hra vypadá náramně. Na své sestavě Intel Core Duo 8400, GeForce 8800 GTS 512MB a 4GB RAM jsem hru sice spustil ve vysokých detailech při rozlišení 1680×1050, ale úplnou špičku jsem si dovolit nemohl. Minimální konfigurace zůstala ale prakticky stejná, takže kdo spustil SoCH, neměl by mít u CS problém. Vyzdvihnout musím úchvatné sluneční hrátky a vynikající provedení tmy / noci.

Hodně žhavých diskuzí se vedlo i ohledně českého dabingu, o který se postaralo hned několik dabérských es (Bohdan Tůma, Pavel Vondra?) a jeho provedení je super, byť pár nedodělků se tady najde. Např. přiběhl jsem za jedním stalkerem, zadal mi úkol, a když jsem se vrátil pro odměnu, měl jiný hlas. A propro, některé hlášky jsou nezapomenutelné. Největším mínusem CS jsou bugy. Hra mi několikrát ?spadla? a i ve hře najdete pár záseků, na které platí jen load nejbližší uložené pozice.

S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky jde na to jinak. Oproti předchozímu dílu vtiskl hře větší život a hra je tak rázem více akční. Často sice zmizí pocit pesimistické atmosféry, ale vše vždy vynahradí nějaké nečekané místo, kde se chodí opravdu jen za důležitých okolností. O Clear Sky si prostě musí udělat obrázek každý sám.

Hodnocení

Nové dobrodružství v Zóně je prima. Akčnější přístup nemusí sice sednout každému, avšak já jsem se královsky bavil. Dobrá práce.

+ A-Life, level design, frakce, hratelnost

- bugy, zvláštně vyvážená obtížnost

Hratelně.cz hodnotí: 82 %

Souhrn

  • Jméno: S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky
  • Lokalizace: kompletní
  • Platforma: PC
  • Testováno: PC
  • Distributor: CD Projekt
  • Vydavatel: THQ
  • Výrobce: GSC Game World
  • Žánr: Akce

Autor článku