Hlavní navigace

Spore - každý své potvory strůjce

Will Wright, člověk, který má na starosti jednu z nejlépe prodávaných her The Sims, konečně dokončil svoje (prozatím) životní dílo. Otázkou ovšem zůstává, zda se stane i naší životní hrou.

Sdílet

Nalijeme si čistého vína. V těchto dnech ví o Spore téměř vše každý, kdo se jen mihnul kolem světa videoher. Představování je nošením dříví do lesa. Za ty roky mluvení o Spore, obrázků Spore, videí Spore a nakonec předem uvolněným editorem Spore příšerek je každý hráč evoluce plný.

Psát o tom, že se hra skládá z pěti částí, začíná buňkou, končí dobýváním kosmu a snaží se o vyložení zjednodušených principů evoluce, které zrovna nefungují, neb si můžete víceméně vytvořit cokoliv a vždy se dostanete do kosmické fáze, je stejné jako vykládat Kajínkovi, že dostal doživotí. Po zevrubném zkoumání všech zákoutí jsme dospěli k hodnocení 66%, aby bylo jasné, že se nejedná o lacinou provokaci, budou následující řádky především obhajobou takového hodnocení.

Než se do toho pustíme jedno upozornění: recenze je psána pro hráče, takříkajíc na plný úvazek, vaše mladší sestra se u modelování spóráčků a jejich chýší bude královsky bavit, tedy alespoň do té doby, něž jí osloví první kluk.

Největší mínus celého Spore je, že v prvních čtyřech částech děláte stále to stejné a navíc nejde o nic zas tolik originálního, nikdy dříve neviděného. V první fázi všichni vidí hříčku Flow. My také, tudíž žádná novinka. Skutečnost, že v téhle fázi ovlivníte chování příštích generací, není nijak podstatná. Vždyť každý se chová pořád stejně. Mírumilovný člověk by se stejně v dalších fázích jednal diplomaticky i bez bonusů, jež je možno získat za hezké chovaní a obráceně – mlátička bude pořád mlátit.

Po té přichází druhá, asi nejvíce ubíjející fáze – soužití v hnízdech. Nelze jí tak rychle dohrát, jako buněčnou část a nemůžete dělat nic jiného, než požírat ostatní nebo s nimi tančit a zpívat. Sex je vyjádřen pouze poletujícím srdíčky, tudíž nic pro milovníky virtuální mezidruhové erotiky. Verbování jiných potvůrek do smečky je jen povinnost, bez níž neporazíte tuhé nepřátele, taktéž nijak hratelnost neobohacující.

Zisk nových tělních částí je slabou motivaci pro lidi, které zas až tolik nebaví tvořit potvory. A ty co to baví, se mohou vyřádit i bez násilí a umělecké produkce. Klidně jim na to postačí samostatně vydaný editor. Jenomže co dělat, až se vám podaří vytvořit potvoru k obrazu svému?

Nic. Rychle odehrát další dvě podobně nudné fáze, s tím rozdílem, že netvoříte potvory ale architekturu a dopravní prostředky. Nějaký čas si myslíte, jaká je to pěkná strategie, než pochopíte, že je prostší než bulharská striptérka. V kmenové kapitole zůstal princip téměř totožný s předchozí částí, jenom máte místo hnízda pár chatrčí a obludky ovládáte ve stylu real-time strategie. Někoho zmlátíte, jinému dáte nažrat, nic víc.

Kvapně si tedy porobíte ostatní kmeny a hurá na předposlední část, před dlouho očekávaným kosmem. Ve čtvrté fázi, kde místo stáda obludek dobíjíte zeměkouli, respektive města se stádem vozidel, se zase nic nemění. Opět použijete strategii cukru a biče. Někoho obrátíte na víru, jiného vybombardujete, třetího omámíte vůní peněz a čtvrtého s pátým poštvete proti sobě, abyste posléze dorazili přeživšího. Sice je potřeba o něco více plánování, ale kaši z mozku nám to neudělá. Samozřejmě je tu ještě editor. Milovníci architektury a amatérští designéři lodí, aut a letadel se mohou věnovat modelovaní klidně do smrti.

Čtyři části jsou za námi, takže hurá do kosmické fáze. Cizí světy a neobydlené planety volají, neboť vesmírná fáze je to, oč tu běží. Teprve nyní Spore začíná, na dřívějšek zapomeňte, teď se otevírají možnosti široké jako vesmír sám. Tuny náhodných questů, obchodovaní, obydlovaní planet, jejich terraformování, a těch vylepšení vesmírného vozítka, až oči přechází. Je toho prostě moc, a počítač vám s ničím nepomůže, vše si musíte obstarat sami, každou hloupost, takže za chvíli nevíte, kde vám hlava stojí a lítáte po galaxii jak hadr na holi.

Ze začátku vás motivuje získání nových vylepšení a editačních nástrojů, ovšem ceny jsou více než nekřesťanské a nejednoho hráče brzy přestane bavit to marné pachtění za novým kusem na vesmírné vozítko. Přeci jen, byť je spektrum činností mnohem větší, než v předchozích částech a náhodně se generují úkoly, dříve nebo později zjistíte, že děláte stejné věci pořád dokola.

Tohle všechno jsou výtky a nářky, ovšem faktem zůstává, že Spore je stále nadprůměrnou hrou, u které můžete zažít zábavné chvíle, někdo jedno odpoledne, druhý několik měsíců. Ovšem pro mnoho lidí není taková, jakou si vysnili, ale to není tak úplně vina samotného Willa Wrighta, spíše našeho přehnaného očekávaní po té dlouhotrvající mediální masírce.

Spore nelze nikomu doporučit, ani od něj kohokoliv odrazovat. Jedni jej budou vynášet do nebes, jiní zatracovat, takový je už osud všech geniálních děl. Jediné co vám můžeme poradit je – nasajte všechny dostupné informace (a že jich je) a rozhodněte se podle svého nejlepšího svědomí. Tohle rozhodnutí za vás žádný recenzent udělat nemůže.

Hodnocení

O budoucnost Spore se bát určitě nemusíme. Díky obrovské komunitě lidí, kteří se postarají o neustálý rozvoj, tu s námi bude ještě dlouho. A jak známe Maxis, přinese spoustu nového obsahu, jež pravděpodobně posune Spore o několik příček výše ale zatím je to 66%.

+ Spousta nástrojů pro hračičky, velká komunita hráčů

- Pokud vás nebaví tvoření v editorech, hra rychle omrzí

Hratelně.cz hodnotí: 66 %

Souhrn

  • Jméno: Spore
  • Platforma: PC
  • Distributor: Electronic Arts ČR
  • Vydavatel: Electronic Arts
  • Výrobce: Maxis
  • Žánr: Strategie

Autor článku

Něco jsme propásli?

Dejte nám vědět. Upozornit redakci Stahuj
Velice děkujeme za Vaše podněty