Sins of a Solar Empire - vesmírná strategie

Vzhůru do vesmírných dálav! Bojujte o celkovou nadvládu nad vesmírem z pozice tří ras - lidí, mimozemšťanů a lidí s psionickými schopnostmi. Vyberte si svou stranu a natrhněte v epických bitvách svým protivníkům kožich!

Sdílet

Hráči hardcore sci-fi vesmírných strategií plných mimozemských bytostí, velkých i malých lodí, asteroidů, měsíců, planet a vzdálených světů určených ke kolonizaci poslední dobou neprožívají zrovna období hojnosti. Hůře jsou na tom snad už jen hráči hardcore leteckých simulátorů a fanoušci Pippy Funnel. Ovšem zase je tu důvod k radosti. Všichni hvězdní admirálové se mohou připravit na dlouhé období velení hvězdným flotilám a zarputilí vědátoři zase na bádání a vynalézaní nejnovějších technologií.

Vesmírná strategie Sins of a Solar Empire je vyrobena lidmi z Ironclad Games Corporation a vydaná pod hlavičkou Stardock Entertainment, kteří spáchali taktéž hvězdné strategie Galactic Civilizations 1 a 2. Sins of a Solar Empire (dále SOASE) si pod svá křídla nevzali jen tak náhodou, obě strategie mají totiž dost styčných bodů. SOASE není sice určená pro tak zatvrzelé velitele, ale trochu té hardcore strategické krve vám musí v žilách kolovat. Hráči, pro které je vrchol taktického myšlení série Command and Conquer si hru moc neužijí, ale ti, kteří by rádi vyzkoušeli komplexní strategie, jako jsou Galactic Civilizations nebo Master of Orion, pro ně je to dobrý začátek.

Příběh Sins of a Solar Empire nepatří zrovna k nejoriginálnějším, ale to od něj ani nikdo nečekal. Lidská rasa úspěšně etablovaná ve všemožných koutech vesmíru se věnuje obchodovaní a turistickému ruchu. Kromě vesměs přátelského pošťuchovaní žije v míru, ovšem jen do té doby než si jich všimne mimozemská rasa Vasari, která má sice špičkovou technologii, ale mizerné diplomaty a místo jednání řinčí v galaxii zbraně. Po nějakém čase lidé pomalu začnou vytlačovat Vasari pryč. Jenže když to vypadá na konec války, přiřítí se odkudsi další strana lačnící po dobývání. Jedná se o The Advent – lidi s psionickými schopnostmi. Jen na vás bude, kdo nakonec obsadí galaxii.

Ve hře nenajdete klasickou kampaň, těžko říct, zda to označit za chybu, pro někoho bude, jiný si toho zase ani nevšimne. Místo příběhové kampaně si můžete vybrat z přehršle map určených pro různý počet hráčů. Vše směřuje hlavně k multiplayeru a singl je spíš taková rozcvička na živého protivníka. Nicméně i hra pro jednoho kapitána vesmírné flotily přináší velkou spoustu zábavy a bez síťových kamarádů se obejdete. Scénáře se nabízejí ve spustě variant: krátké, dlouhé, dlouhé jak týden před výplatou, dobyvačné, defenzivní, vývojové a různé kombinace. Zkrátka, každý si najde to svoje přesně pasující k jeho naturelu.

Pohled do hlubin vesmíru

Obhlédnout celé bitevní pole není jen tak, buď koukáte zblízka na koráby a víc nevidíte, nebo máte celou planetární soustavu jak na dlani, ale to zase ty lodě vidíte jen jako ikonky. Takže co teď, jaký pohled zprostředkovat? Oba, a to jednoduchým způsobem – kolečkem myši si může libovolně přibližovat a vidět tak nejmenší detaily na stíhačkách a továrny jak pod lupou, nebo zase naopak pohled oddálit do takové vzdálenosti, že planety vypadají jako kuličky na cvrnkání. Pohled do vesmírných hlubin je ohromující, na lodích vidíte nejmenší detaily. Při bitvě je vakuum plné výbuchů na hvězdném pozadí, s planetami, mlhovinami, asteroidy a vším, co k vesmíru patří. Jenže každá sranda něco stojí, a tahle stojí hodně. Před koupí si pořádně rozmyslete, jestli váš hardware na to stačí.

Své impérium rozšiřujete o různé planety, které jsou odlišného podnebí. Kromě toho, že pro každé klima musíte vynalézt příslušný systém na přežití, nemají jiného významu. Obsazení planety není rozhodně nejlevnější a nejrychlejší, ovšem bez nich k vítězství nedojdete, neb jsou zdrojem financí a ty výrobní komplexy taky musíte někde umístit.

Suroviny potřebné k výrobě lodí a staveb nepadají jen tak z nebe, je nutné si je nějak obstarat. V Sins of a Solar Empire k tomu slouží asteroidy plné železa a krystalů určených pro stavbu lodí a výzkum. Asteroidy však nejsou bezednou studnicí, dříve nebo později dojde k jejich vytěžení. Potom produkují již jen zanedbatelné množství surovin, tudíž je potřeba neustálá rozpínavost, čímž si zajistíte nové oblasti bohaté na ono vesmírné kamení. Když máte surovin přebytek, lze se jich zbavit prodejem za penízky.

Boj a výzkum
Vesmírné boje nejsou jedinou činností. Abyste měli vůbec čím válčit, musíte se starat o rozvoj vašeho impéria a to jak po ekonomické tak i technologické stránce. Kolikrát je lepší použít diplomacie než bojovat. Misky vah se přiklání spíše na stranu strategického plánování rozvoje než na válčení. Nejlepší na tom je to, že pokud nechcete, nemusíte se plně věnovat jedné nebo druhé části. Pokud jste spíš politicky a výzkumně zaměřeni, můžete nechat válčení na kvalitní AI. Rození generálové zase všechny ty civilní blbosti přenechají křemíkovému mozku a plně se oddají velení a bombardování cizích planet.

Ale nebojte se, že by interface vývoje a bitev byl natolik složitý, že je lepší ho nechat na AI. Není, tahle úlitba je jen třešinkou na dortu kvalitního a absolutně intuitivního ovládání. Herní rozhraní pochopíte během chvilinky a budete ho používat stejně samozřejmě jako příbor. Ostatně bez toho byste se jen těžko obešli. Díky realtime systému musíte dělat rychlá rozhodnutí a půlhodinové rozmýšlení, co kde zmáčknout, by znamenalo prohru. Vývojový strom se děli na hlavní dvě větve, civilní a vojenskou, a potřeba jsou obě.

Vesmírné koráby
Vesmírných plavidel je na výběr dost. Od automatických obranných děl, přes různé stíhačky, až po obří lodě nesmírné velikosti. Lodě, jež projdou peklem a vyplují z něj v jednom kuse, získají cenné zkušenosti, které můžete proměnit ve vylepšení, jakými jsou lepší zbraně nebo pancéřovaní. SOASE je kvalitní vesmírnou strategii, kterou si vychutnají i hráči bez několika let průpravy u výše zmíněných Galactic Civilizations, Master of Orion a jim podobných. Navíc je rozhodně na co koukat, přestože je to strategie, kterou si kvůli grafice těžko někdo kupuje, nabízí moc pěknou podívanou, na černý vesmír, lodě, planety a jiná hvězdná tělesa.

Hodnocení

Hvězdná strategie určená pro širokou hráčskou obec. Oblečená do pěkného grafického kabátku, s dlouhou výdrží v singleplayeru a téměř nekonečnou výdrži v síťové hře.

+ Velmi přístupný interface, dlouhá životnost a pěkné grafické provedení.

- Absence příběhové kampaně. Hardwarová náročnost, kterou byste u téhle hry neočekávali.

Hratelně.cz hodnotí: 78 %

Souhrn

  • Jméno: Sins of a Solar Empire
  • Systémové požadavky: 1.8 CPU, 512 MB RAM (1 GB pro Visty), 128 MB grafickou kartu, 3 GB volného místa na disku
  • Lokalizace: žádná
  • Platforma: PC
  • Vydavatel: Stardock Entertainment
  • Výrobce: Ironclad Games Corporation
  • Žánr: Strategie

Autor článku