Sověti jsou v koncích. Spojenecká vojska jsou už přímo v Moskvě a sovětští velitelé cítí, že porážka je na dohled. Naštěstí je tady poslední šance v podobě použití stroje času, který by mohl tuto jasnou porážku odvrátit. V prvním díle Red Alert to tímto způsobem zkoušel Albert Einstein, jenž zabil mladého Adolfa Hitlera, čímž zamezil vzniku Třetí říše a 2. světové války. A právě na Einsteina má políčeno premiér Cherdenko, který se společně s generálem Krukovem a vědcem vydá do minulosti, kde se jim nakonec podaří legendárního vědce zneškodnit. Po návratu zpět sice zjistí, že jim Spojenci už neklepou na dveře, avšak dostávají zprávy o útocích od nového nepřítele – Císařství vycházejícího slunce. Fajn nápad, jak nenásilně přidat novou stranu do konfliktu.
A takhle začíná Command & Conquer: Red Alert 3 (dále jen RA3). Další pokračování legendární série, které mají na starosti Electronic Arts. Ti nás nedávno na jaře obdařili datadiskem <a herf=„http://hratelne.centrum.cz/recenze/clanek.phtml?id=601064“>Kane?s Wrath pro původní Tiberium Wars, což byly podle mě nadmíru povedené hry. A jak dopadl RA3? Není duch série už dávno pryč?
Mnoho hráčů se při prvním styku s RA3 zadumaně pozastaví. Grafika je poměrně zvláštní a pestrá barevná stylizace nesklízí zrovna mnoho úspěchů. Hráči si na všelijakých fórech stěžují, že grafický styl je hnusný a jedná se o směšnou omalovánku. Něco na tom pravdy určitě bude, ale já jsem se naštěstí zařadil do skupiny, která si tuto nevšední grafiku oblíbila. Když totiž spustíte vše pohodlně na nejvyšší detaily, vypadá to parádně (hlavně pěkná vodní plocha) a obzvláště různé efekty jsou hodně povedené. Tím ale nechci říct, že při menších detailech ztrácí hra kráse. Stále je se na co koukat.
RA3 nabízí celkem tři kampaně (Sověti, Spojenci a Císařství vycházejícího slunce) a pro jejich dokončení budete nějaký ten večer potřebovat. Jakmile dojedete všechna tři tažení, můžete se pustit do skrimish hraní anebo si můžete s kamarády zařádit online.
Jednou z velkých novinek je tzv. kooperativní hraní, které vám umožní pozvat si kamaráda do online režimu, s nímž můžete projet rovnou celou kampaň. A pokud nemáte chuť anebo prostředky k této zajímavé spolupráci, hra vám automaticky přidělí generála ovládaného počítačem. Sám za sebe bych vám ale doporučil zkusit si najít spřízněnou duši a pustit se do on-line režimu. Shodou okolností mám v domácnosti dva počítače, a když jsme se do RA3 vrhli ve dvou, byla to neobyčejně dobrá zábava. Nicméně ani počítačový generál není k zahození a nemá tendenci se chovat hloupě, pokud chcete aspoň trochu nasměrovat lépe jeho činy, použijete tlačítka ?napadni cíl?, ?hlídej danou oblast? atp.
Mně osobně ale RA3 nejvíce lákalo novou frakcí, kterou jsem už lehce proklepnul v multiplayerové betaverzi. Avšak až teprve teď jsem mohl prozkoumat japonské jednotky hlouběji. Císařství vycházející slunce je hodně vyspělá rasa a spoléhá se hlavně na své technické přednosti. Jednotky a dokonce i budovy jsou schopny transformovat se do jednotlivých režimů, což může zásadně ovlivnit průběh na bojišti. Jejich ?Transformers? styl je zajímavým zpestřením a fandové technický udělátek možná najdou v této frakci zalíbení, já jsem ale dával spíše přednost starým známých Sovětům a Spojencům, k nimž cítím jakýsi ?vztah? z minulých dílů.
A co dále je nového? No tak třeba vodní plocha zde nehraje druhé housle. Dalo by se prakticky říct, že její celkové využití se může rovnat pevnině, jelikož budovy stavíte opravdu kdekoliv a spousta jednotek se dokáže na vodu i dostat. Tudíž není problém odtáhnout pryč někam do rohu mapy, kde v poklidu začnete budovat svou armádu (ale pozor, pěchota plavat neumí). Zmizelo těžení surovin harvesterem, nyní jsou po mapách rozestavěna skladiště, z nichž pak Sběrač odváží potřebné suroviny. Zamrzí opět nevyladěný pathfinding jednotek ? tady se nedá svítit, zatímco 7 jednotek z 10 padá za vlast v bitevní vřavě, zbývající 3 právě zkoumají danou překážku, o kterou se náhodou zasekly. Je tedy potřeba tyto uličníky pořád hlídat!
A dostáváme se k filmečkům mezi misemi. Tolik rozruchu bylo okolo sexbomb, které byly najaty na tyto parodicky pojaté sekvence, a taková hrůza to zase není. Nevím jak vy, ale já dávám přednost pěkným ženským a čili pokud se na ty poradkyně a velitelky pěkně kouká, je to pro mě plus. Koneckonců cílem RA3 není přednést kvalitní hollywoodský film, ale kvalitní hru s prvky lehkého humoru a odlehčení, což se podařilo. Hojný počet známých herců si rovněž zaslouží pochvalu.
Hratelnost je chytlavá a atmosféra solidní. A když už jsme u té atmosféry, málem bych zapomněl! Frank Klepacki ? autor hudebního doprovodu ? si dal tu práci a vytvořil novou verzi populární písně Hell March s pořadovým číslem 3. Já tvrdím, že na úplně první skladbu to nemá, ale i tak tam Frank naházel pár moderních motivů, jako jsou třeba chóry sboru. A celkově je soundtrack zdravě chytlavý, dobrá práce.
Jako fanda Command & Conquer série jsem potěšen. EA neudělali této strategické legendě ostudu a místo pouhého převedení staré strategie do nového rozporuplného grafického kabátku se snažili i několika novými nápady, které vesměs fungují. Jen mám ale pocit, že jak univerzum Tiberia, tak Red Alertu by mělo zůstat na chvíli v klidu, protože opětovné vydávání nových dílů by nemuselo být zrovna to pravé ořechové. Ostatně už teď se nahlas hovoří o Generals 2, tak uvidíme.
Hodnocení
Red Alert 3 je povedená strategie a dle mého názoru se pořád jedná o parádní zábavu ze světa Command & Conquer. Byla by hloupost nedat této hře aspoň jednu šanci.
+ C&C atmosféra, povedená třetí frakce, hratelnost, hudba, využití vodní hladiny
- pro někoho grafický styl, pathfinding jednotek, nesedne úplně každému
Hratelně.cz hodnotí: 85 %
Souhrn
- Jméno: Command & Conquer: Red Alert 3
- Platforma: PC,PlayStation 3,Xbox 360
- Testováno: PC
- Distributor: Electronic Arts ČR
- Vydavatel: Electronic Arts
- Výrobce: Electronic Arts
- Žánr: Strategie