Je vcelku jasné, že v dnešní době většina herních vývojářů usiluje o nejlepší vychytávky pro jejich nadcházející tituly, aby v závěru byli hráči nadmíru spokojeni a do kasy pilného studia pak spadlo, co nejvíce mincí. Když si to tak párkrát promítnete hlavou, vyjde vám z toho vcelku logická myšlenka. Pokrok nezastavíme. Stačí se podívat na úroveň dnešních first-person akcí nebo vyspělých RPG žánrů, kde vskutku rok co rok onen pokrok znát je. Počínaje novými krycími systémy, pohybovými senzory nebo komplexním třetím rozměrem konče. Existují však výjimka. Výjimka, co se řídí originálem a i po tolika letech jen tak své skalní nadšence neurazí a nezklame. Starcraft 2...
...aneb jedna z nejlepších real-time strategií na světě, spatřila světlo světa 17.srpna 2010. Hra, na kterou příznivci čekali celých dvanáct let, prošla znamenitou revizí. Není řeč ani tak o revizi herní jako spíše o značném rozšíření možnosti vylepšení jednotek, zajímavější prezentací intro filmečků a poutavých videí, jenž vám jistojistě přiblíží onen epický příběh lépe, nežli v prvním zářezu na pažbě série Starcraft. Jsme zpět mezi trojicí zcela odlišných ras, kde vedle prachobyčejných lidí povstanou také nehumánní Zergové nebo duchovní rasa technologicky vyspělých Protossů. Nutno však podotknout, že lidé (Terrani) mezi sebou také nemají zrovna nejlepší vztahy, což koneckonců víte z prvního dílu. S touto trojicí nezapomenutelných ras se vrací i známe tváře hlavních hrdinů. Zatímco mezi lidmi se objeví Jim Raynor, Tychus Findlay nebo Matt Horner (známý z knižní novely Queen of Blades), v řadách hektických Zergů potkáme hybridní mutantku a dnes již vůdkyni samotných Zergů - Sarah Kerrigan. Chybou by bylo však opomenout mocného templáře a věhlasného bojovníka za řád Protossů - Zeratula. Na jevišti již stojí všichni přizvaní, tudíž můžeme začít.
Právě samotná průkopnická kampaň je jedna z největších požitků celé hry. Ačkoliv máme možnost okusit offline hru pouze za frakci lidských Terranů (to zní jako tyrani), příběh je natolik silný, že vás absence dvou zbývajících ras vůbec nevytrhne. Koneckonců si můžete za jednotky Zergů a Protossu zahrát v multiplayerové kampani hry.
Rozdělení misí, vylepšování jednotek a laboratorní výzkumy mi při pochodování po mateřské lodi Hyperion, tak trochu připomínaly Star Wars: KOTOR 2. Na lodi mimo akci můžete totiž silně ovlivnit počínání v blížících se misích na různých planetách. Například ve zbrojnici je možno svým jednotkám za určité poplatky (kredity nabíráte v misích) dodat značná vylepšení, která jsou ještě těsně před zakoupením demonstrována na instruktážních videích a sílu dané technologie tak můžete vidět v praxi. To vám leckdy ulehčí rozhodování mezi jednotlivými pokroky. Zatímco ve zbrojnici záleží spíše na výši vašeho konta s kredity, v laboratořích se berou ohledy na bonusové, respektive vedlejší questy. Během misí totiž můžete nalézt hned několik artefaktů Zergských nebo Prottonských jednotek a urychlit tak výzkum obou frakci. Z čehož nakonec vytěžíte hned několik možností upgradů budov, jednotek nebo dokonce nových taktik při tažení proti nepříteli.
Třebaže v další části lodi Hyperion, kteroužto je protentokrát zapadlá kantýna, vypadá spíše jako bezduchý podnik, kde by vás trochu whiskey a pozorování interaktivní tanečnice v baru, mohlo naladit na jiné myšlenky, tak jste na omylu. Zde totiž krom již vyjmenovaných věcí, můžete narazit také na najmutí žoldáků do nadcházejících bitev. Bingo! Tito na suroviny relativně nenároční vojáci přijdou vhod především při vyhroceném útoku na samotné epicentrum vaší báze. Minimálně jednotky Devil Dogs tedy mohu vřele doporučit.
Na samotný závěr (lodi ne hry) se můžeme projít po hlavním můstku mateřské lodi, kde se krom nějaké té společné řeči s mohutným Tychusem nebo vstřícným Hornerem konečně můžeme vrhnout na mise hlavní příběhové linie Starcraft II. Selekce planet není nějak zvlášť rozsáhlá. Většinou si můžeme vybrat mezi dvěma až třemi planety, na které se vydáme tentokrát (počet různorodých planetních systémů samozřejmě každou misí narůstá).
První mise sice nezačínají nějak zvlášť úchvatně, nicméně postupným probíjením do dalších herních pasáží nabírá příběh obrátky a od mašiny téměř nejde odejít (ano až tak). Budujete, jak rychle to jen jde, odrážíte útoky a do toho všeho se ještě snažíte zmobilizovat co nejvíce jednotek, abyste konečně mohli pročechrat mapu a zničit svého úhlavního nepřítele. Nakonec jsou tu ještě bonusové vedlejší úkoly, jenž se zuby nehty snažíte dokončit dříve než úkol primární (posílíte tak výzkum nepřátelských frakcí v laboratořích na Hyperionu).
Hratelností se druhý díl příliš kasat nemůže, zůstal totiž na stejné úrovni jako díl první. Naopak animace, inteligence jednotek nebo možnosti vylepšení jsou zcela jinde (výše). Na jednu stranu je radost pozorovat hemžení kobylek (Zergů) kousek od vaší základny, na stranu druhou je důvod k obavám, že vám dají pořádně na frak. Vizuální efekty je tedy nutno pochválit, jelikož u real time strategií se takováto podívaná jen tak nevidí a kupříkladu efektivní odraz vody na některých mapách je už jen pomyslnou třešničkou na dortu.
Jako již jistě většina z vás ví, hlavní hrdina Jim Raynor není zrovna postava z pohádky. Spousta whiskey, doutníku a všelijakých jizlivých narážek však dělá ze hry opravdu originální zážitek. Do toho všeho hraje rytmický orchestrál westernského až rockového žánru, tudíž se ani v samotném menu hry rozhodně nenudíte. Když ještě připomenu vskutku originální myšlenky misí, jež jistojistě splnili veškeré své požadavky nebo prostředí jednotlivých planet, osobně jsem si při hraní Starcraftu 2: Wing of Liberty připadal jako prase v žitě.
Na závěr je nutné shrnout veškeré pozitiva a negativa, na něž jsme ve hře narazily. Takže v superlativech:
+ epický a poutavý příběh
+ animace a vizuální efekty (soudě dle žánru RTS)
+ spousta možností, co se jednotek a vylepšení budov týče
+ soundtrack a dialogy ve hře
+ optimalizace a vyhovující požadavky pro většinu hráčů
- malé možnosti pro dokončení vedlejších questů
- pár drobných bugů, jež nás donutili k smíchu
Hratelně.cz hodnotí: 90%
Testováno na AMD Phenom II P820 Triple-core 1.8 GHz, 4 GB RAM, ATI Radeon HD 4500, Windows 7 (64-bit).
Souhrn
- Jméno: Starcraft II: Wings of Liberty
- Platforma: PC
- Vydavatel: Activision Blizzard
- Výrobce: Blizzard
- Žánr: RTS