Recenze: Final Fantasy XIII

<p>&#160;</p>
<p>&#160;</p>
Po třinácté jsme se ponořili do nového světa svázaného starými pravidly. Jak vypadá odpověď Square-Enixu na next-gen trendy a s ní spojená evoluce japonských RPG, se dočtete v recenzi.
Jiří Škrampal 22. 3. 2010

Sdílet

Final Fantasy XIII je hra, která nic nepředstírá a každý, kdo si jí koupí, dostane přesně to, co Square-Enix avizoval, nic víc, nic míň. Otázkou zůstává, jestli to je v současné konkurenci dost.

Třináctý díl, na rozdíl od mírně odlišné a dle mého osobního názoru revoluční dvanáctky, staví opět na silném příběhu, výrazných charakterech a velkou linearitou, která je s tím spojená. Naštěstí je příběh samotný dost silným hnacím motorem, aby vás provedl celými třiceti hodinami hry, a vy jste se nenudili.

Zpět do školy

Za samotným příběhem lehce pokulhává dabing a provedení cut-scén, které, ve velmi realisticky podaném světě, působí lehce křečovitě. Aby také ne, kdy se hlavní hrdinové jmenují Sníh, Blesk, Naděje a Vanilka a polovina z nich vypadá, jako by jim k dokončení základní školy ještě chybělo pár let.

Do boje

Velmi se tentokrát povedl soubojový systém, což je v podstatě jediná část hry, kdy hráč skutečně hraje. Vrátil se job-systém ze starých dílů, takže každou postavu můžete trénovat v určitých povoláních a ty během boje můžete a dokonce musíte rychle měnit. V samotných soubojích totiž ovládáte jen jedinou postavu a u zbylých dvou jen přepínáte jejich povolání a o zbytek se stará umělá inteligence.

Stíny minulosti

Velkou výtkou je skutečně nepříjemná linearita hry, kdy většinu času z úzkého, předdefinovaného koridoru nemůžete uhnout ani o píď, což vám sebere i tu malou iluzi volnosti, kterou jste měli v předchozích dílech.

Třináctý díl Final Fantasy je klasický, možná až příliš. Na hře vás nepřekvapí vůbec nic, což je velká škoda a po Final Fantasy XII, která byla rázným krokem vpřed (nehledě na to, jestli správným směrem), je třináctka jen podivné přešlapování na místě. Fanoušci starších dílů ale budou pravděpodobně spokojeni, hra totiž ze všeho nejvíc připomíná Final Fantasy X.

Technické intermezzo

Playstation 3 po několika nepovedených multiplatformových titulech, které vypadaly výrazně lépe na Xboxu 360, vrací úder. Kromě toho, že hra vychází na blu-ray disku a tak vás hra nebude obtěžovat výměnou disku v průběhu hry, na PS3 filmečky netrpí kompresí, která na Xboxu nepříjemně snižuje jejich kvalitu. Nejmarkantnější rozdíl ovšem je rozlišení. Zatímco na PS3 hra běží v rozlišení 720p, na Xboxu 360 je to pouhých 576p a přes všechen antialiasing je to hodně vidět. Obzvlášť detaily v cut-scénách jsou zubaté a ošklivé. I když to není nic, co by výrazně ovlivnilo herní zážitek, tým, který měl na práci konverzi hry z PS3 na Xbox 360, se moc nepředvedl.

Verdikt

Hodnocení Final Fantasy XIII je ošemetná věc. Víc než kdy jindy se totiž jedná především o otázku osobního vkusu. Mně se do něj FF XIII příliš netrefila a po pěti letech vývoje jsem čekal trochu víc. Třeba mě překvapí Final Fantasy Versus XIII.

Hratelně.cz hodnotí: 76 %

Souhrn

  • Jméno: Final Fantasy XIII
  • Platforma: PlayStation 3, Xbox 360
  • Vydavatel: Square Enix
  • Výrobce: Square Enix
  • Žánr: JRPG

     

Autor článku