Bioshock se v roce 2007 pokusil o nemožné a navzdory předpokladům uspěl. Jako nepřímé pokračování legendárního System Shocku 2, modly hardcore PC scény konce devadesátých let, to neměl Bioshock na konzolích jednoduché. Všechny pochybovače ale ve výsledku usadila neopakovatelná atmosféra stempunkového podvodního světa, fantastické dialogy i příběh. Na otravný mikromanagement a hrátky s inventářem ze System Shocku 2 si při hraní Bioshocku asi vzpomněl málokdo.
S trochou nadsázky se dá říct, že Bioshock svého duchovního předchůdce překonal na všech frontách. Na serveru Gamerankings.com se dokonce umístil jako třicátá nejlepší hra všech dob s astronomickým průměrným hodnocením 94.97 %. Bioshock 2 tedy má co překonávat. Otázka ovšem je, jestli se o to vůbec snaží.
Co se povedlo
Vše, co si pamatujete z prvního Bioshocku je zpět a ještě vybroušenější než posledně. Ve hře, která se odehrává deset let po událostech v prvním dílu, se ujmete role prvního prototypu Big Daddyho. Díky tomu se váš arzenál zbraní rozšíří o elegantní vrták s devastujícími účinky na blízko. Díky RPG systému se časem můžete specializovat na různé techniky útoku či obrany.
Místo zkušenostních bodů ve hře opět schraňujete látku ADAM, kterou najdete pouze u strašidelně vypadajících holčiček s obřími injekčními stříkačkami. Každou ovšem hlídá vlastní Big Daddy. Po jeho odstranění můžete osiřelou Little Sister adoptovat a vydat se na lov ADAMu ze všudypřítomných těl původních obyvatel města Rapture. To bohužel přiláká monstra ze širého okolí a vy zažijete horké chvilky při obraně Little Sister i vlastního života.
Brilantní je, že do těchto aktivit vás hra nijak zvlášť nenutí a do jisté míry je celkový herní zážitek výsledkem toho, jak moc vás lov malých sester a ADAMu chytne.
Za zmínku stojí i příběh, dialogy a dabing, které si drží vysokou úroveň prvního dílu a pokud se do audiodeníků, které budete cestou nacházet, pořádně zaposloucháte, hra vás chytne a nepustí.
Co se nepovedlo
Ač se Bioshock 2 nepochybně velmi povedl, zdá se, že se o pokoření svého předchůdce ani nepokoušel. Spíše než jako nová hra, působí Bioshock 2 jako větší datadisk, který na jakoukoliv inovaci absolutně rezignoval. Všechny WOW efekty, o které se postaral první Bioshock, jsou ty tam a Bioshock 2 tak zkrátka po celou dobu hraní ničím nepřekvapí.
Díru do světa neudělá ani grafická stránka hry, která má na PC sice příjemně nízké nároky, ale dnešní standardy už jsou zkrátka někde jinde. V testované verzi pro Xbox 360 se nám navíc často stávalo, že textury na objekty naskakovaly s viditelným zpožděním, což nepříjemně rušilo herní zážitek.
Na druhou stranu je třeba poznamenat, že zpracování všudypřítomné vody je stále okouzlující a bez ohledu na použitou technologii (Unreal 3 engine) je Rapture architektonický skvost.
Verdikt
Bioshock 2 stín svého staršího sourozence překročit nedokázal, ale nemějme mu to za zlé. Máte před sebou další fantastický výlet do steampunkového světa Rapture, jako stvořený pro všechny, kterým první Bioshock učaroval. Bonus v podobě multiplayeru také potěší.
Hratelně.cz hodnotí: 86 %
Souhrn
- Jméno: Bioshock 2
- Platforma: PlayStation 3, Xbox 360, PC
- Vydavatel: 2k Games
- Výrobce: 2K Martin
- Žánr: FPS