Počítačové hry jsou nejrychleji rostoucím odvětvím zábavního průmyslu. Například takové Grand Theft Auto IV, vydané letos v dubnu, se stalo nejrychleji se prodávajícím zábavním artiklem všech dob, včetně filmů, hudby či knih. V některých zemích se letos videohry dostanou v obratu nad DVDčka a CDčka. Už zdaleka nejde o zábavu několika jedinců, ostatními považovanými za pošahance. Hry byly také jedním z pionýrů prozkoumávajících možnosti internetu. Pokud měl nějaký titul vydržet opravdu dlouho, bylo třeba připravit pro něj multiplayerový komponent, tedy prostředí, ve kterém se v pravidlech té které hry může utkávat či spolupracovat větší množství hráčů. V případě počítačových her hráči odjakživa tvořili komunity a objevily se i nějaké ty profesionalizované platformy typu GameSpy či Steam, jež lidem nabízí mimo jiné přístup k sociálnímu aspektu hraní.
Ovšem zcela novou úroveň tento fenomén dostal s boomem sociálních a komunitních sítí typu Facebook či MySpace. Hráčské komunity tu patřily k těm nejaktivnějším. A když jde o tak populární odvětví, proč mu neudělat podobnou komunitní službu, jakou má hudba třeba v Last.fm? A tak vznik Raptr.com – komunitní síť dělaná přímo pro hráče a přinášející jim potřebné služby, jejichž portfolio se neustále rozšiřovat a ještě nějakou dobu rozšiřovat bude, jelikož se stále jedná o betaverzi.
Zjednodušeně řečeno, Raptr je herním Facebookem. Umožňuje hráčům zakládat profily, uploadovat avatary, upravovat seznam přátel, posílat zprávy soukromě i veřejně a stejně jako na Facebooku sledovat, co kdo zrovna, hezky v reálném čase vyvádí. Kdo to zkusil, ví, že jde o překvapivě návykovou činnost, jež sice nemá zdaleka tak silné racionální opodstatnění, ale když nic jiného, tak je prostě „trendy“.
Raptr je kompatibilní se zavedenými sítěmi, jako je Steam, ale konečně přináší také propojení s konzolovým světem, konkrétně prostřednictvím Xbox Live a Playstation Network. Speciální služby jsou věnovány obzvlášť oblíbeným titulům typu World of Warcraft či Guitar Hero III. Ty mají v rámci Raptru vlastní prostředí, které počítá s jejich pravidly a jakýmsi chlubením s dosaženými úspěchy. Když tak v masivně multiplayerovém světě World of Warcraft, jenž celosvětově hraje 11 milionů hráčů, najdete vzácný předmět, můžete to prakticky okamžitě, bez sebemenší námahy, vytroubit do světa pomocí Raptru. Stejně jako když získáte hodnotný „achievment“ na Xboxu 360. Samozřejmě to apeluje na hráčské fandovství, aby si všichni ostatní mohli říct: „jo, to je ale borec“.
Největšího využití se ale Raptr pravděpodobně dočká coby portál slučující zájmy hráčů po celém světě. Můžete si tu vytvořit databázi her a na jejím základě pak hledat spřízněné duše. Najdete pak třeba ty, které mají prakticky stejné herní portfolio, což by mohlo znamenat, že si s nimi budete báječně rozumět. Ostatně, každý majitel účtu musí vyplnit podrobný dotazník, zkoumající majetkové poměry v oblasti herních platforem a vlastnictví her, takže najít někoho s podobnými či stejnými chutěmi je otázkou několika sekund. Do databáze nepíšete jména her sami, ale vybíráte si je ze seznamu. Tam jsou postupně doplňována na přání hráčů a je nutné říct, že zde najdete i raritnější kousky, byť zatím ne všechny. Jen to probírání seznamy není úplně uživatelsky přívětivé.
Abyste mohli využít plného rozsahu Raptru, budete si muset nainstalovat klienta, který je malý, a pokud nechcete, rozhodně vás nebude otravovat. Ovšem má spoustu příjemných funkcí. Například sám prohledá počítač a zjistí výskyt prakticky všech her na něm, jež pak seřadí do přehledného seznamu. Už jen pro samotný přehled o nainstalovaných hrách je cenným přínosem, což jistě může většina hráčů potvrdit. Klient navíc v reálném čase vysílá na server informace o tom, co se na počítači po herní stránce zrovna děje. A opravdovou specialitkou je potom updatovací funkce. Ano, Raptr se vám automaticky stará o vaší herní databanku a naprostou většinu komerčních titulů dokáže doplnit o aktuální obsahové doplňky či opravy. Můžete si tak být jisti, že své hry máte vždy na té nejvyspělejší možné úrovni.
Přestože Raptr již v podstatě plnohodnotně funguje, stále se jedná o betaverzi s nejrůznějšími mouchami a muškami. Tou největší je jednoznačně rychlost agregování informací od jednotlivých uživatelů. Ta by mohla být rozhodně svižnější. Stejně tak ovládání a navigace na stránkách bude potřebovat dalších vylepšení. Ale to jsou víceméně detaily, které by v době oficiálního spuštění na začátku příštího roku již neměly hrát žádnou roli. Raptr totiž není žádným projektem partičky nadšenců. Naopak se jedná o profesionální sociální síť, která pro svůj provoz získala řadu důležitých investorů a sponzorů.
Do začátku se vedení podařilo vybrat asi dvacet milionů dolarů, což by na rozjezd stačit mělo. Následně bude žít z toho, co tak úspěšně živí ostatní oblíbené komunitní sítě, tedy skvělé cílení reklamy. Ekonomický prostor je v případě Raptru bez debat rozsáhlý. Jak už bylo řečeno, o hry je momentálně obrovský zájem, je to byznys, ve kterém se točí miliardy dolarů a velká část putuje také do reklamy. S precizním cílením na základě hráčských preferencí je to pochopitelně ještě zajímavější. Pakliže autoři nepoleví, má Raptr před sebou zajímavou budoucnost, která by se mohla pokazit snad jen tehdy, kdyby finanční krize praskla bublinu kolem komunitních sítí.