Prey – indián proti mimozemšťanům

Akčních her zasazených do sci-fi prostředí už jsme tu měli bezpočet. Prey je další v řadě, ale přesto do tohoto žánru přináší pár originálních prvků, pro které stojí za trochu pozornosti.
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Pokud jste viděli nebo četli Válku světů, bude vám určitě zápletka hry připadat dobře známá. Bylo nebylo, jednoho dne se na náš svět sesypali vesmírní vetřelci a do svých lodí odtáhli spoustu obyčejných lidí, leckdy i s celými kusy jejich obydlí. Jedním z unesených je i mladý indián Tommy, který byl do mimozemské lodi odnesen i se svým dědečkem, svojí přítelkyní a kusem jejího baru. Tommy má však štěstí v neštěstí, protože se mu podaří vyklouznout; a jako správný chlapík má jediný cíl rozsekat na cizácké lodi na fašírku vše, co mu přijde pod ruku, a samozřejmě najít a vysvobodit svojí milou.

Doposud poměrně klasika, tak pojďme dál. Ani arzenál zbraní na první pohled nijak zvlášť neohromí; kromě hasáku, který si Tommy vypůjčil už v baru na přátelskou štouchanici se dvěma opilci, to jsou různé futuristické zbraně vetřelců, vesměs biomechanického základu. Což je docela príma, jelikož v době nečinnosti se vaše zbraň různě pohybuje a vydává různé zajímavé (i když obvykle trochu nechutné) zvuky.

I když zbraní není mnoho, disponují obvykle sekundárním módem, díky kterému můžete třeba „snipovat“ své protivníky na větší vzdálenost. Poměrně zajímavým kouskem je pak speciální Leech Gun, který můžete plnit rozmanitými tekutinami (nebo co to vlastně je), čímž měníte funkci zbraně může fungovat jako klasický rychlopalný plazmomet, nebo třeba jako zmrazovadlo.

Kromě palných zbraní má ale Tommy ještě další triky, jak vyzrát na nepřátele. I když je zpočátku skeptický k odkazu svých předků, během hry si osvojí několik nadpřirozených schopností. Dokáže se totiž odpoutat od svého těla a ve spirituální podobě projít třeba skrz silové pole. Navíc v této nefyzické podobě kosí nepřátele speciálním lukem. Občas je nutné oddělit se od fyzického světa k překonání nějaké překážky; typicky, když je potřeba projít třeba energetickou stěnou a vypnout ji, aby následně mohl Tommy projít i v obyčejném světě.

Druhou zásadní schopností je tzv. Deathwalk, která zaručuje v podstatě nesmrtelnost. Když totiž Tommy padne mrtev k zemi, hra nekončí, ale přesunete se do říše mrtvých, kde stačí chvíli střílet z luku na poletující duše a doplnit si tak zdraví… Kromě toho Tommyho také provází spirituální okřídlený parťák, který mu leckdy ukáže správnou cestu nebo třeba přeloží nápisy v mimozemské hatmatilce; je to ale spíše na okrasu než pro skutečné využití.

Mimozemská loď je poměrně bizarní, jelikož se v ní snoubí technologie s biomasou. Navíc leckde narazíte na artefakty vytržené z naší planety třeba školní autobus se zakrvácenými okny nebo dopravní letadlo zabořené v obrovské hromadě biomasy. Prostředí, stejně jako to, jak mimozemské stroje drtí lidské zajatce a další libůstky, přispívají k poměrně hutné atmosféře a hráč je neustále motivován k tomu, aby zjistil, co a proč se tu vlastně děje.

Na kosmické lodi ovšem nejsou jen nechutné výjevy a nepřátelští vetřelci, ale také poměrně zajímavé technologické vychytávky, který mají přímý dopad na hratelnost. Jednak jsou to různé teleportační brány, a ve druhé řadě pak velezajímavé hrátky s gravitací. Leckdy totiž stačí přepnout spínač a rázem chodíte po stropě; občas je to trochu matoucí a lidé trpící závratí možná mohou mít lehčí problémy se zažíváním. Je to ale efektní a leckdy nutné pro pokračování ve hře. Nepřátelé ale umí přepínačů gravitace využít také a leckdy se vám stane, že když si to budete štrádovat po stěně, tak vám nějaký mimozemský vykuk gravitaci přepne a než se po pádu rozkoukáte, našije do vás pár projektilů. Ještě, že po všech levelech jsou různě poschovávána speciální místa, na kterých se lze vyléčit. I když, i bez nich by byla hra poměrně lehká a to díky výše zmíněnému oživování, kterému se budou hardcore hráči pošklebovat, zatímco ostatní vezmou zavděk tím, že ve hře více méně odpadá frustrující opakované procházení některých obtížných lokací.

Design hry je docela pestrý, i když pár výhrad by mohlo směřovat k faktu, že překonávání překážek pomocí spirituálního nehmotného stavu či přepínání gravitace se postupem času stane dost stereotypní; autoři zkrátka nevyužili potenciál pramenící z těchto v jádru zajímavých nápadů tak, jak by se slušelo. Hra jako celek ale pěkně odsýpá, a to i díky poměrně zajímavému příběhu, který v akčních hrách rozhodně není samozřejmostí.

Za nejnudnější pasáže bychom mohli označit letecké mezihry ve vznášedle, které představují asi nejslabší část hry naštěstí představují jen zlomek herního času. A když už jsme u té doby hraní, musíme vznést další, asi nejvážnější výtku: celá hra je opravdu krátká! Osm devět hodin a je vymalováno. Po dokončení příběhu si sice můžete veselou futuristickou rubanici ještě zopakovat na vyšší obtížnost nebo se pustit do celkem slušného multiplayerového zápolení, ale přeci jen bychom od hlavní dějové linky čekali trochu delší povyražení.

Naopak absolutorium si zaslouží technické zpracování jako takové. Grafika je opravdu podařená, a to jak co se prostředí týče, tak třeba v případě nepřátel, zajatců nebo zbraní. Nebudete se rozhodně nudit, protože překvapení na hráče čeká dost a dost. K výborné atmosféře přispívá i (již tradičně) kvalitní soundtrack od Jeremyho Soula, který má na svém kontě hudební doprovod k celé řadě skvělých her, v čele s jarním RPG nářezem The Elder Scrolls IV: Oblivion. Suma sumárum, Prey je hodně povedenou akcí. Skvělé zpracování a fajn nápady jsou sice trochu degradovány krátkou herní dobou, ale i tak doporučujeme.

Hodnocení

Sci-fi střílečka s několika originálními prvky je fajn počinem, i když k dokonalosti mu něco chybí. Mimo jiné delší hrací doba.

+ Grafika, hrátky s gravitací, teleporty, bizarní prostředí.

- Krátká herní doba, chudé využití speciálních schopností.

Hratelně.cz hodnotí: 84 %

Souhrn

  • Jméno: Prey
  • Cena (Kč): 999
  • Lokalizace: manuál
  • Platforma: PC
  • Distributor: Cenega Czech
  • Vydavatel: 2k Games
  • Výrobce: Human Head Studios
  • Žánr: Akce

Autor článku