Hlavní navigace

Portal - první recenze

Spolu s druhou epizodou dobrodružství Gordona Freemana se v The Orange Box dočkáte i dalších titulů. O multiplayerové akci Team Fortress 2 jsme již psali, ale o přelomovém Portalu nikoliv, což napravíme na následujících řádcích.
Redakce Hratelně.cz 15. 10. 2007

Sdílet

Portály, jakožto zkracovadla a teleporty, se ve hrách objevují již léta. Najdete je v prvním Quakovi, Quake III Arena, Prey a také malém projektu Narbacular Drop od studentů z univerzity Digipen. Jejich hříčka vypráví pohádku o princezně, která je zlým démonem uvržena do temného dungeonu jménem Wally, jenž však umí na svých stěnách otevírat navzájem propojené portály. Princezna se s Wallym domluví, že pokud jí pomůže dostat se ven, společnými silami zničí jejich věznitele a budou volní, šťastní, prostě si budou žít jako v pohádce.

Jak už tomu bývá, geniální nápady bývají často velmi jednoduché a stejně tak je tomu i nyní. Valve se myšlenka s portálovou technologií zalíbila natolik, že se se studenty domluvili na podobném projektu, tentokrát zasazeném do Half-Life univerza. Kromě velmi jednoduché premisy, která vás dokáže také pěkně potrápit, však Portal nabízí i jedno velmi příjemné překvapení. To, co se dříve zdálo jen jako snůška několika logických úrovní bez valného smyslu a návaznosti, má svůj příběh, zvraty a dokonce i dramatické vyvrcholení!

Vítejte v Portalu!
Zapomeňte však na zbraně či Gordona Freemana. Stanete se testovacím králíkem v laboratořích společnosti Aperture, kde budete muset s dopomocí unikátního zařízení projít zhruba 19ti překážkovými dráhami. Vaše „zbraň“ je schopna na vybrané povrchy umístit jeden, posléze i dva portály, které jsou mezi sebou propojené a vy jejich vhodným nastřelením můžete překonávat zdánlivě nepřekonatelné vzdálenosti a logické hádanky. Například se postavíte na kraj propasti naplněné kyselinou – ta má však jen zvýšit vaše odhodlání a snažení, jak vám ostatně vysvětlí váš průvodce. Jeden portál hodíte vedle sebe, druhý na protější břeh a pak jimi pouze projdete. Případně můžete uložit portál do propasti pod sebe a další dát někam na stěnu, takže když pak do portálu skočíte, z druhého vyletíte plnou rychlostí a dopadnete na kýžené místo.

Podobné vychytávky pak budete muset využít při přenášení krabic, jež je nutné položit na šlapadla, nebo vytvořit cestu energetickým koulím, přičemž vám pak otevřou dveře, zprovozní výtah, pojízdnou plošinu atd. Celá hratelnost tak stojí na vaší prostorové představivosti a zároveň i zemské přitažlivosti, které si musíte doslova ochočit. Vše začíná zdánlivě jednoduše a náročnost pomalu graduje, takže nehrozí, že byste se nějak zásadně zasekli, tedy pokud jste ve Vietnamu nepřišli o jedno nebo dokonce obě oči. Na druhou stranu jistě narazíte na místa, kde budete několik minut zírat a nebudete mít páru, co dělat dál.

Portal, dveře do hráčského ráje
To, co dělá z Portalu tolik delikátní hráčský zákusek, je jeho provedení. Pravda, graficky nejde o žádné velké hody, ostatně textury se stále opakují. Nicméně design prostředí, vaší zbraně, nebo strážných palebných věží je náramný. K tomu musíme připočítat výtečný zvuk a hlavně napsané texty, které srší křemíkovým humorem. Hned vám bude jasné, že se tady při tvorbě někdo hodně bavil. Ať již mluvíme o hlavním hlase, který vás celou hrou provází a slibuje vám na konci sladkou odměnu, které se doopravdy dočkáte, ačkoliv ne tak, jak zamýšlel, nebo právě ony automatické palebné robůtky, kteří se, když je chytnete do vzduchu, začnou roztomile vztekat, prosit, ať je dáte na zem, nebo se budou ptát, kdo jste.

Dalším důkazem vtipnosti a kouzla Portalu je level, kde na jeho začátku dostanete tzv. Companion Cube (volně přeloženo jako společnici kostku) – krychle s růžovými hranami a srdíčkem na straně. Ta vám pomůže překonat všechny nástrahy, počítačový průvodce vám stále omílá, jak je důležitá, jak na ni máte dávat pozor, přičemž na konci vám sdělí, že kostka splnila svůj účel a musíte jí spálit. Zrovna v okamžiku, kdy jste k tomu kusu něčeho možná začali i něco „cítit“. Nikdy se mi žádná kostka nedostala pod kůži tak, jako právě Companion Cube…

Vše vygraduje vtipnými závěrečnými titulky a vy budete chtít Portalu více. Po dohrání se vám sice zpřístupní bonusové mise, ty jsou ale jen drsnější verzí levelů, kterými jste již prošli, nebo je budete moci proběhnout na čas, nejmenší počet použitých portálů apod. Už aby tady byly další úrovně od samotných hráčů, jelikož právě zde tkví neuvěřitelný potenciál hry. Takhle vám Portal vydrží nějaké tři hodiny, což by se při ceně 20 dolarů mohlo zdát málo, hlavně když za stejné peníze máte celou Episode Two. Pokud se však komunita kolem Portalu opravdu rozjede, bude to i tak jistě dobrá investice. Pakliže jste předchozí Half-Life nehráli, rozhodně si kupte celý Orange Box, takovou nabídku nedostanete ani od ultimátního choppera, Horsta Fuchse. A to se vyplatí!

Hodnocení

Ve Valve se opět vyznamenali, udělali geniální logickou hru, která dokáže vzbudit emoce, a to hlavně díky příběhu a smyslu pro humor, které tam nikdo nečekal.

+ Design hry, originalita, příběh, který bychom v podobné hře ani nehledali, a hlavně humor se spoustou hlášek.