Pixelová revoluce: staré hry ve světě internetu

Shutterstock.com
Autor: Shutterstock.com
Pixelová revoluce???? Modernizace nabízí možnost zahrát si klasické tituly herního světa. Přečtěte si více o top hrách ze světa nebo od českých tvůrců
redakce 29. 5. 2025
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Pixel, něco tak malinkého, co ovlivnilo celý svět a to nejen ten herní. Pixely svým unikátním stylem jsou ve své podstatě uměním a jako každé umění, tak pixelové hry neustále táhnout hráče k tomu, si je opět zahrát. Ačkoliv jsou v mnoha případech tyto herní tituly desítky let staré, díky inovacím a modernizaci dnešního světa jsou opět hráčům dobře dostupné a to přes takové online knihovny, jako je https://stareretrohry.cz/ a další platformy. 

Převedené do webového rozhraní z konzolí, které jsou dnes kolikrát dokonce v muzeích a galeriích, hráči mohou bez větších komplikací hry načíst a rovnou se do pixelového nebe ponořit. V moderní době toto hraní představuje stovky titulů přes https://zabavne-hry.sk/ s výběrem od slovenských a českých tvůrců. Jednoduše se najdou také platformy zahraniční od legendárních poskytovatelů herního světa. Podívejme se na pixelovou revoluci zblízka. 

Co je to pixel a odkud přišel?

Aby bylo možné si prohlížet věci na počítačích nebo jiné elektronice, je nutné, aby byla dostupná digitální rastrovaná grafika, jinak jsou technologie kombinací běžnému uživateli nic neříkajících kódů a čísel. Nejmenší jednotkou tohoto bitmapu je právě takzvaný Pixel, slovo složené z anglického “Picture” obrázek a “Element” – z čeho se vytvořila dnes tak slavná zkratka Pixel a označení Px. Historie pixelů je dnes již poměrně daleká a poprvé se tato jednotka pro zobrazení fotografií objevuje v roce 1957, za jeho objevem stojí americký inženýr Russell Kirsch, který vytvořil vůbec první skener a právě v rámci jeho vývoje objevil jak fungují pixely a tím vznikla světově první digitální fotografie, základ fotografií a digitálního umění do dnešních dob. 

Jak pixely fungují v dnešním světě?

Vlastně úplně stejně, jako v období před několika desetiletími. Pixely se ve své podstatě nemění, představují malé barevné čtverečky, každý v jiné barvě, které při svém sestavení do bitmapy vytváří fotografie, ilustrace nebo jiné grafické zobrazení, které dnes můžeme pozorovat generované nesmírnou rychlostí, nepředstavitelnou v době prvního objevení pixelů nebo jejich ruční malby. 

Pixely kromě zobrazení grafiky určují také samotné rozlišení displeje, elementu, který mnoho hráčů zohledňuje během výběru svého nového zařízení. Pokud tedy hráč vybírá rozlišení, vlastně se dívá na maximální množství pixelů, které takový displej dokáže zobrazit, dříve to bylo v řádu desítek, dnes je možné najít rozlišení až 7680×4320, jinak označované jako 8K. Díky těmto a mnoha dalším inovacím, například rozmachu kódovacích jazyků a jejich modernizaci pro zobrazení na mobilních telefonech přes HTML5 nebo Javascript se pixelové hry stávají dnes nesmírně dobře dostupnými tituly. 

Zrod online herního světa: revoluce herního průmyslu 

Čtenáře možná překvapí, že online herní svět není ani zdaleka záležitostí posledních pár let, naopak má své první krůčky již v 70. letech s prvními hrami připojenými online přes tzv. systém ARPANET, počítačovou síť, která fungovala již od roku 1969 a která sloužila primárně pro výzkum. Poskytla však první zkoušení funkcí herních titulů připojených do sítě ještě před vznikem internetu v roce 1983. Jen o rok později se začínají objevovat první RPG hry, nebolo hry na hrdiny, které táhnout dodnes. 

Hry se stávají stále dostupnějšími v online prostředí zejména s koncem 90. let a příchodem nového milénia a to díky jednomu zásadnímu pokroku – globalizaci světa. Nejen internet, ale také počítačová technika se dostávají do koutů světa, kde se jednalo o luxusní zboží dostupné jen pro vyvolené. K internetu se mohou lidé připojovat přes optické širokopásmové připojení, které nahradilo drahé a pomalé ADSL připojení přes pevné telefonní sítě. Spolu s těmito změnami se objevují nové platformy a začínají vznikat první herní knihovny. 

Proč jsou však dnes hry tak jednoduše dostupné? Celá řada retro herních katalogů pozbyla v mnoha případech na své prodejnosti a s novou otevřeností světa a dostupností sítě tak majitelé autorských práv, často se jedná o relativně velká studia jež vlastní dnešní práva odkoupením her od původních vlastníků, sdílí možnost zakoupení práv přes sublicence. Může se to zdát jako masivní investice, opak je však pravdou – katalogy jsou pro provozovatele online a digitálních knihoven dostupné relativně levně a příjem generuje velký zájem o hry zdarma. Revoluce pixelů tak není jedinou změnou, kterou svět musel projít, aby byly mnohé herní tituly dnes dostupné tak jednoduše, jako tomu je v moderním světě. 

Nejoblíbenější retro herní tituly s volnou dostupností 

Když se podíváme na moderní knihovny, mnoho her může hráč hrát zcela zdarma a užívat si tak zábavy, která dřív stále nesmírné peníze a přístup k ní byl silně regionálně omezen. Pro českou republiku tak nebyly například americké stránky v mnoha případech nijak dostupné a VPN sítě ještě velmi dlouho neexistovaly. Dnes však v mnoha bezplatných internetových knihovnách nebo přes mobilní verze her mohou hráči naskočit do klasických pixelových her jako jsou Pacman, Tetris, Robot Unicorn Attack, Street Fighter, Aladdin, Mahjong, Galaga a mnoho dalších titulů ze všech různých žánrů od skákaček, přes střílečky až po oblíbené vesmírné sci fi hry. 

Nové vydání, nový kabátek klasických her

Online digitalizace je však zcela jinou záležitostí – představuje restaurování a modernizaci již existujících her, které si prochází kompletní proměnou ve svém grafickém zpracování a přitom zachovávají původní atmosféru klasické hry. Tento typ restaurování se označuje jako “Remaster” a kromě filmů existuje také v oblastí herního průmyslu kde i dnes vydělává velké množství peněz – odkaz toho, že nostalgie hraje i dnes velkou roli v zájmu o herní tituly z klasické éry videoher. 

Remasterování her je dnes velice dobře dostupné na moderních konzolích nebo počítačích, existují hry, které byly speciálně remasterované pro moderní konzole jako jsou Playstation nebo Xbox se zobrazením, které nebylo hráčům v době původního vydání těchto her ani zdaleka dostupné. Podívejme se na některé nejslavnější remastery klasických her, dnes dostupných přes počítače i konzole. 

Remake a remaster: slavné hry v novém hávu

Velký zájem vyvolal remaster japonské hry NieR Replicant ver.1.22474487139, ten se od své původní verze z roku 2010 dočkal kompletní úpravy grafického stylu s dostupností hned na několik konzolí a to Xbox One, PlayStation 4, GeForce Now nebo Microsoft Windows. Remaky a remastery japonských her vydají klidně na samostatnou kategorii, mnoho původních RPG her pochází právě ze země vycházejícího slunce a patří mezi herní kultovní klasiky. Mezi tyto modernizované tituly patří také kreslené RPG Ni No Kuni: Wrath of the White Witch nebo jedna z nejkultovnějších sérií, Final Fantasy – remake hry získala hra Final Fantasy VII, původně vydaná v roce 1997. 

Japonskem to ani zdaleka nekončí, remake a remaster jsou dvě techniky modernizace kultovních her vydaných v posledních 10 až 20 letech. Mnoho z nich pamatuje první konzole, například Playstation 1, jako je tomu u animovaného dráčka Spyro Reignited Trilogy nebo Diablo a svého remasteru se dočkaly také Nintendo hry, jako jsou BioShock, Resident Evil 4, Grand Theft Auto: The Trilogy, The Legend of Zelda nebo klasika Crash Bandicoot. 

Budoucnost pixelových her

Modernizace herního průmyslu ani zdaleka nekončí a začíná do něj poměrně výrazným způsobem zasahovat také umělá inteligence jejíž použití v herním průmyslu má dvě strany mince. Na jedné straně stojí umělci, které do určité míry může AI a její nové moderní modely nahradit a na druhé zjednodušení procesu jinak velmi dlouhého vývoje. Zcela však člověka v herním průmyslu umělá inteligence ani se svým novým pokrokem nahradit ještě dlouho, a snad nikdy, nedokáže. 

Autor článku