PageRank: algoritmus, bez nějž by nebyl žádný Google

PageRank je jedním ze základních principů, na němž stojí Google i další světové vyhledávače. Co je na něm tak oslnivého?
8. 8. 2008

Sdílet

Webmasterem v dobách nedávno minulých mohl být prakticky kdokoliv, kdo dokázal vytvořit k světu vypadající web. Doba ale mílovými kroky postupuje vpřed a dnes už nestačí jen základní znalost HTML. Na přípravě profesionálního webu se mnohdy podílí až desítky lidí. Kromě designu a funkčnosti samotné aplikace je nejdůležitější položkou i tzv. SEO (Search Engine Optimization – optimalizace pro vyhledávače).

Tři písmena internetu: SEO

Právě správné SEO může např. při googlování posunout umístění vaší internetové prezentace hodně vysoko. Základních principů, jak nejlépe optimalizovat web je přitom hned několik. Podrobnější informace najdete na české Wikipedii.

Kromě SEO pak vyhledávače pro filtrování a třízení výsledků používají i další, většinou poměrně dobře střežené, mechanismy. Díky napojení několika na sobě (ne)závislých činností vyhledávací aplikace mnohdy ani zaměstnanci podílející se na vývoji těchto mechanismů nevědí, jak vlastně princip vyhledávání funguje. Jedním z nejpopulárnějších je Google PageRank.

PageRank, ač veřejně proklamován, je vlastně jednou velkou záhadou. Jen vyvolení vědí, jak může PageRank přímo ovlivnit výsledky vyhledávání. Obecně se tvrdí, že čím vyšší PageRank, tím lepší umístění ve výsledcích hledání a tím častější indexace obsahu serveru. Zvětšování indexu znamená i zvětšování počtu informací v něm obsažených – lepší umístění při vyhledávání.

K věci: Zjistěte si PageRank libovolného internetového serveru např. zde. PageRanky (méně přehledněji, ale důvěryhodněji přímo od zdroje, zobrazuje také služba Google Directory.

PageRank (často spíše než hodnocení stránky překládání jako Pageovo hodnocení, podle jednoho ze zakladatelů Googlu Larryho Page) je mechanismus fungující na principu vzájemného doporučování stránek prostřednictvím hypertextových odkazů. Jde vlastně o jakousi přenesenou formu akademického doporučování vědeckých publikací na základě citací. Čím více je vaše práce citována v odborných periodikách a pracích dalších akademiků, tím vyšší kredit pak všeobecně získává.

A podobné je to na webu. Odkazuje-li někdo na svém webu na váš internetový server, zvyšuje vám tímto koeficient PageRank. V závislosti na tom, jaký PageRank tento odkazující server má jsou vám připisovány další body. Čím více webů s vysokým PageRankem na vás odkáže, tím vyšší PageRank pak bude mít vaše vlastní stránka.

Princip PageRanku graficky dvakrát jinak (zdroj: cs.wikipedia.org, en.wikipedia.org)

Od dob, kdy byl PageRank Googlem zaveden a patentován, se internet hodně změnil (viz např. výše principy SEO, na něž dříve hleděl jen málokdo). Přesto i dnes zůstává tento mechanismus jedním ze základních stavebních kamenů vyhledávání většiny internetových portálů.

Zvyšte si PageRank uměle

Přesto a to i přes výtky některých odborníků směřující k možnosti zneužití koeficientu pro vlastní účely. Na internetu je totiž k nalezení spousta „užitečných“ návodů, jak si uměle zvýšit PageRank. Nebude to zadarmo, budete muset trochu machinovat s doménami, ale dle mnoha ohlasů je to opravdu možné. Jedním z nejznámějších takových návodů je manuál How To Get PageRank 7 in 200 Days, který volně ke stažení najdete na této adrese.

K věci: Přesné vzorce a strukturované obrázky ilustrující výpočet PageRanku takového, jak jej známe my, najdete např. zde. Pro angličtiny a technických detailů znalé mohu doporučit jednu z původních dokumentací Googlu.

A jak se vůbec hodnotí? Minimální PageRank má hodnotu 0 (nula nemusí znamenat, že web nestojí za nic; před ohodnocením veřejným PageRankem je třeba někdy i několik měsíců počkat, než si algoritmy Googlu indexují potřebný obsah), maximum tak, jak jej známe z veřejných zdrojů (Google má dle dostupných zdrojů ještě svoji vlastní upravenou verzi PageRanku, u níž není znám ani rozsah hodnocení, natož pak nějaké další podrobnosti), je 10. Dosáhnout maximálního hodnocení už ale podvodem nelze. Mezi vyvolenými se kromě Googlu nacházejí jména jako Adobe, Microsoft, Apple apod. Dokonce i aukční portál eBay měl v jednom období své největší slávy PageRank „jen“ 9.

Obecné hodnocení webu podle PageRanku:

  • 0–2 – podprůměr
  • 3–5 – průměr
  • 6–7 – nadprůměr
  • 8–10 – „elita“ (výrazný nadprůměr)

Ač to vypadá jednoduše, podle mnoha informací není PageRank, jak jej známe my, jediný. Je jasné, že své největší tajemství si Google udrží a patentovému úřadu jej jen tak nepředhodí. I „ořezaná“ verze ale přinesla Googlu zasloužené ovoce. Milióny světových serverů využívají vyhledávání Googlem jako své výchozí a další miliony uživatelů si raději než do vyhledávacího políčka na webu vepíší dotaz (ve formátu PageRank site:digitalne.centrum.cz) do formuláře na titulní stránce Google.com.