Na webových stránkách návštěvníci zanechávají svou stopu obvykle pomocí „cookies“, jež se jim natáhnou do počítače. Laici o nich pochopitelně nic nevědí a jen těží z toho, že si je webové stránky pamatují. Kdo si však dá tu práci, může je z počítače odstranit, případně zakázat jejich ukládání. Existuje však jiný, mnohem účinnější způsob identifikace lidí na internetu, a to aniž by o tom tito měli jakékoliv tušení.
Tato metoda, o níž se zatím příliš nemluví, skládá dohromady nevinná data, jako je používaný prohlížeč, plug-iny, operační systém, systémové fonty a další položky. Samy o sobě tyto údaje nikoho neidentifikují, společně však tvoří poměrně dost spolehlivý internetový otisk prstu, s nímž už se dá pracovat.
Odborníci to přirovnávají k popisování člověka. Když řeknete, že někdo má hnědé vlasy, asi jen těžko podle toho někoho identifikujete. Ale když dodáte, kolik tento člověk měří, váží, jaké má oči apod., už víte, koho v davu zhruba hledat.
Svůj internetový otisk si můžete zkontrolovat na stránce Panopticlick, kde dost pravděpodobně zjistíte, že vaše konstelace se dá označit za unikátní (v případě redakčního testu to bylo z celkem 760,546 zúčastněných.
Mohlo by se zdát, že to celé je jen nějaká povídačka, ale tuto metodu využívá například společnost Scout Analytics, která nabízí sběr dat založený na této metodě, která je v tomto případě navíc vylepšena o měření rychlosti psaní a vyhodnocení způsobu psaní dotyčného.
Tato metoda může do budoucna jistě přinést leccos dobrého, ale zároveň si lze snadno představit její zneužití.
Zdroj: PCW