Osvětlení prvního nočního závodu F1 zajistí Philips

Historicky první noční závod Formule 1 se pojede 28. září na Singapurském okruhu. Společnost Philips zajistí osvětlení celé tratě speciálními lampami.
Zdeněk Matějka 20. 8. 2008

Sdílet

Mezinárodní automobilové federace (FIA) rozhodla, že Valerio Maioli (navrhl lampy pro Philips) splnil přísná kritéria týkající se bezpečnosti jak po designové stránce tak samotné bezpečnostní. Osvětlení je zkonstruováno tak, aby i při rychlosti více než 300 km/h bylo pro pilota bezpečné, zabraňuje lámání paprsků i oslnění na nerovném povrchu i v dešti či na mokré vozovce. Jak uvedla Philips v tiskové zprávě, osvětlení je pro pilota vzrušující a může si užít plný požitek z jízdy, takže i diváci si přijdou na své.

Konstrukce osvětlení

Konstrukce osvětlení

kliknutím na obrázek jej zobrazíte v plné velikosti

Délka městského okruhu je 5067 metrů, speciální lampy jsou umístěné vždy na jedné straně tratě a jsou od sebe vzdáleny 4 metry. Celkem jich na okruhu bude 1500. Spolu s osvětlením rovných tratí je potřeba umístit osvětlení do zatáček či boxových uliček. To zajistí taktéž lampy, které mají speciálně upravené projektory. Spotřeba jedné speciální lampy i s projektorem (=žárovka, výbojka) je 2kW, pokud to vynásobíme vyjde celková spotřeba 3 MW.

Konstrukce osvětlení

Konstrukce osvětlení

kliknutím na obrázek jej zobrazíte v plné velikosti

Projektory jsou umístěné 10 metrů nad zemí, v případě potřeby se dají snížit, jsou umístěny na teleskopických stožárech. Ve výšce 10m mají zabezpečit osvětlení v síle 3000 lux. Pro srovnání, pokud jste někdy byli na nočním zápase ve fotbale, je to asi 4× silnější osvětlení než na stadionu (800 lux) a 100× více než běžné pouliční osvětlení (30 lux). Bohužel fotografii nočního osvětlení Philips nezveřejnil.

Konstrukce osvětlení

Konstrukce osvětlení

kliknutím na obrázek jej zobrazíte v plné velikosti

Proč tak velké osvětlení je lehké vysvětlit, u F1 je vyžadováno perfektní a bezpečné osvětlení, kvůli lepší viditelnosti a hlavně reakcím pilota monopostu. Výsledná intenzita svitu bude však výrazně nižší než je intenzita denního slunečního světla, které dosahuje několik tisíc lux. Osvětlení od Philipsu by nemělo v žádném případě jezdce oslňovat.

Nechme se tedy překvapit konečnou podobou světelného systému a určitě sledujte přímý přenos ze závodu :)

Autor článku