Když se segment netbooků rozjížděl, existovaly s trochou nadsázky dvě skupiny. Jedna se jich silně zastávala a vyzdvihovala faktor ceny, který měl zapříčinit, že si přenosný počítač pořídí i méně majetní lidé nebo zákaznické skupiny, které by si větší a dražší notebook nekoupili. Druhá byli odpůrci netbooků. Tvrdili, že si na ně navykne i spektrum zákazníků, kteří by si jinak koupili dražší notebooky. Takhle si koupí levný netbook a zjistí, že jim bohatě stačí. Příjmy technologických firem se tak logicky sníží.
Analytik společnosti Gartner Mika Katagawa nyní dává za pravdu druhé skupině, tedy původním odpůrcům netbooků. Ve čtvrtém kvartále minulého roku tvořily sice netbooky pouhých pět procent prodaných počítačů, ovšem jejich důsledky se projevily výrazně nad jejich rámec. S cenou totiž musely jít dolů i klasické notebooky, aby vůbec byly schopné konkurovat. Katagawa se domnívá, že tomuto trendu dnes navíc nahrává finanční krize, která nutí lidi orientovat se na to nejlevnější zboží.
To navíc neznamená, že jakmile krize pomine, vrátí se vše do normálu. Pravděpodobná je totiž jistá setrvačnost navyklých obchodních modelů. Navíc lidé dost možná zjistí, že jim netbooky a levné notebooky na jejich činnosti bohatě stačí. To vše povede k razantnímu poklesu nikoliv prodejů kusů, ale pro výrobce mnohem důležitějšího obratu.