Takzvaná mobilní reklama už léta platí za jakéhosi černého koně reklamní branže – ale ne a ne se definitivně prosadit. Stále se hovoří o jejích možnostech do budoucna, ale experti opatrně přiznávají, že prvotní prognózy byly až příliš optimistické a současný stav věcí jim dává za pravdu. Mobilní reklama dnes rozhodně není tam, kde podle prognóz z minulých let být měla.
Důvodem je podle odborníků neschopnost mediálních agentur zařadit ji účelně do mediamixů pro jednotlivé produkty. Jedná se prý o médium, se kterým je obtížné pracovat, ale které se rozhodně dokáže odvděčit za velkou píli. Při plánování kampaní se však mobilní reklama ukazuje dosti těžkopádně. Není vůbec jednoduché vytvoři strategii, která by měla opravdu hodnotné výsledky.
Přitom zdánlivě je tu všechno, co obchodník s reklamou potřebuje. Operátor by mohl poskytovat dostatek informací o uživatelích, na něž by se dala reklama cílit. Bylo by zároveň možné poměrně snadno sledovat, jaký dopad reklama má – například ve spojení s nabídkou k nákupu. Jenže je docela problém reklamu ke koncovým uživatelům dostat tak, aby ji brali sktuečně vážně. Mobilní operátoři zatím nemají dostatek kanálů, jak ji distribuovat. Těžko mohou platící zákazníky zahlcovat inzeráty. Je třeba skutečně udělat krok směrem k reklamou dotovaným službám. Do toho se ale zjevně nkomu příliš nechce.
Dalším negativním faktorem se zdá být hospodářská krize. Ještě před ní odhadovali experti, že výnosy za mobilní reklamu za rok 2009 budou ve výši jedné miliardy dolarů. Nyní už jsou ale o poznání přízemnější – hovoří se maximálně o dvou stech milionech dolarů. Inzerenti se totiž v těžkých časech opírají hlavně o tradiční média.
Zdroj: PCW