Netové televize. Šílenství začíná

Chystáte se rozjet vlastní televizi, jako to kdysi udělal Vladimír Železný. Takže než přijdete o iluze a pár miliard, pozorně čtěte.
9. 9. 2008

Sdílet

Skoro pětina všech domácností v Americe (bavíme se o trhu s rozlohou desítek milionů!) se odhodlala pro sledování televize pouze díky internetu, vyplývá to z výzkumu pro internetovou a televizní produkci společnosti TNS. Číslo o dvojnásobek větší než v roce 2006. Pokud si myslíte, že je to díky YouTube, máte zčásti pravdu. Na síle však začínají nabývat také pořady a vysílání klasických, terestriálních či digitálních stanic.

 

Odpověď na otázku, kde nastal zlom, nebude složitá. Lynn Franco, ředitel výzkumného centra, vidí důvody v časovém presu. "Nejvíce zákazníků se dostává do časových kolizí, avšak nechtějí měnit svoje televizní zvyky. Rádi si vychutnají pořady, na něž jsou zvyklí." Dodejme, že si nejen vychutnají oblíbené show, ale rádi si na ně dopřejí tu pravou chvíli. A zde je rozdíl oproti klasickým programům. Pokud přijdete o půl hodiny pozdě, Uvolněte se, prosím už skoro vůbec neuvidíte. Internet? Klik, klik a jste tam, kde chcete. Na minutu přesně.
Pět nejsledovanějších žánrů tedy je: Zprávy, drama, sitcomy, reality show a sport. Vlastní videa uploadovaná na net jsou těsně na šesté příčce (MySpace TV, YouTube, Hulu, ad.).

  • 43% všech diváků u monitorů sleduje zprávy
  • 39% dramata
  • 34% sitcomy
  • 23% reality show
  • 16% sport
  • 15% si vychutnává nekonečné seriály a reklamy

Z dotázaných vypadly ještě další zajímavosti. Ačkoli skoro 90% z nich tvrdí, že pořady sleduje pouze doma, v momentě, kdy se odpovídalo anonymně, šla čísla trochu jinam. Ukázalo se, že kolem pětiny všech (pořád jde o desítky milionů uživatelů) dotázaných si vychutnává takovou hezkou MLB nebo NHL v poklidu své kanceláře. Během pracovní doby samozřejmě. Naprostá šílenost je potom tradice sledovat sportovní přenosy na počítači u svých přátel.

Viceprezident společnosti TNS Michael Saxon vidí věci jasně: "Jde o to, že lidi chtějí sledovat to, co je baví, na jiných platformách. Televize je samozřejmostí, PC a mobily už méně. A právě počítače nabízí snadnou orientaci a časové plánování.

  • 68% sleduje stream
  • 38% má rádo download a uložení

Nejoblíbenějším místem pro sledování televize jsou domovské stránky stanic. Na druhém místě je akvizice Googlu, YouTube. Dalšími místy jsou Hulu, iTunes, sítě pro sdílení (že by RapidShare?) a sociální sítě. V Čechách, na Moravě a ve Slezsku je to hudba budoucnosti.
U nás se ví, že existuje Stream a ve chvíli, kdy ČT živě přináší fotbalové přenosy, spadnou na Kavčích horách servery.