Prakticky v jakémkoli webovém formuláři musíte již dlouho potvrzovat, že jste skutečný člověk, což se dodnes děje opisováním deformovaných písmen a číslic, ale na mnoha webech naštěstí i „prostým“ zatrhávacím políčkem. Poslední zmíněný způsob je k dispozici asi tři roky a celému internetu jej umožnil Google skrze svou službu reCAPTCHA V2.0. Tehdy to byl velký průlom v uživatelské přívětivosti a mnoho stránek technologii, která je navíc oproti opisování možná i bezpečnější, rychle a rádo adoptovalo. Jak reCAPTCHA pozná, že políčko zaškrtl uživatel z masa a kostí a ne nějaký softwarový bot, asi na pár řádcích nerozebereme, nicméně důležité je to, že ač má zátržítko grafické vzezření standardního prvku (checkboxu), ve zdrojovém kódu jde o něco zcela jiného.
Zcela nová Invisible reCAPTCHA
Vývoj však pokračuje kupředu a po třech letech je tu tzv. Invisible reCAPTCHA, překvapivě opět od Googlu. V praxi jde o to, že z formulářů viditelný ověřovací prvek zcela zmizí. Weby však budou stále chráněny. Podobné algoritmy, které rozeznají člověka při kliknutí na ověřovací políčko, budou nyní analyzovat chování návštěvníka automaticky a skrytě již předem. Když se „Googlu“ něco nebude zdát, před odesláním formuláře jednoduše zobrazí již známé ověřovací prvky. Turingově testováni tedy budeme stále, ale ve většině případů skrytě a pohodlně. Registrace do webových služeb se tak stanou rychlejší. Nicméně nasazení nové technologie je jen a jen na provozovatelech jednotlivých stránek, což znamená, že si chvíli počkáme. Naskýtá se však i otázka, jaká data Google vlastně sbírá a zda je uchovává např. pro účely identifikace konkrétního člověka!
Zdroj: google.com