Hlavní navigace

Mozilla Servo: na dlouhé cestě k Acid2

Standardně se internet „hemží“ zprávami o dalších a dalších pokročilých technologiích z oblasti HTML5, které implementují současné prohlížeče. Mozilla Servo je tak trochu pohled z druhé strany, avšak možná – zatím stále vzdálená – budoucnost.
Martin Tábor 2. 9. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

O projektu (experimentu) s názvem Servo jsme psali již v dubnu. Tehdy šla do světa zpráva, že laboratoře Mozilla Research již delší dobu pracují ve spolupráci se Samsungem na novém programovacím jazyku RUST, který je paralelně využíván především při tvorbě zcela nového webového vykreslovacího jádra. Třebaže již byly položeny pevné základy, prakticky je celý projekt stále na začátku a prakticky nepoužitelný. To však neznamená, že po malých – ale jistých – krocích nepokračuje kupředu.

Renderovací jádro Mozilla Servo (2013–08–30)

Z architektury návrhu je zřejmé, že Servo by se jednou mohlo stát jedním z nejpokrokovějších renderovacích enginů, který by měl zároveň silné postavení i na poli mobilních zařízení. Je vcelku pravděpodobné, že Mozilla to myslí s novým projektem skutečně vážně a jednoho dne by Servo mohlo nahradit i tradiční (a díky tomu relativně zkostnatělé) jádro Gecko, které kromě Firefoxu využívají i další produkty Mozilly. U Serva je kladen mimořádný důraz jak na bezpečnost (za přispění jazyka RUST), tak i maximální využití možností dnešního hardware jako jsou vícejádrové procesory, výkonná GPU apod. Dalším důležitým benefitem (i díky Samsungu) by pak měla být dokonalá optimalizace pro mobilní zařízení.

Servo si již poradí (s o dost méně „kyselým“) Acid1

V posledních dnech se údajně vývojářskému týmu povedlo úspěšně zdolat test Acid1, pocházející z roku 1998, což je však u nového vykreslovacího enginu, stavěném zřejmě zcela na zelené louce, úspěch. Jedním z dalších úkolů experimentu bude nyní zvládnutí Acidu2. Je tak klidně možné, že za rok (či spíše několik), může být Servo stejně známým pojmem, jako dnes např. WebKit, Blink, Gecko či Trident (IE). Aktuální schopnosti nového „hráče“ jsou však z obrázků i popisu výše asi zřejmé. Projekt je dostupný na GitHubu, nicméně jedinou cestou, jak si engine vyzkoušet, je asi kompilace zdrojových kódů pod 64-bitovým Linuxem či OS X. Navíc zatím není dostupné jakékoli uživatelské rozhraní a rozhodně se tedy nejedná o prohlížeč v pravém slova smyslu! Zájemci si však mohou jako bonus stáhnout originál našeho testovacího HTML. Lze tak jednoduše porovnat vykreslení vaším vlastním browserem a screenshotem výše.

Zdroj: groups.google.com

Autor článku

Něco jsme propásli?

Dejte nám vědět. Upozornit redakci Stahuj
Velice děkujeme za Vaše podněty