Mashupy a jejich přínosy

Zobrazování dat z různých systémů a jejich kombinace v jedné aplikaci je vizuálně zajímavá a zároveň užitečná služba, která nalézá své uplatnění jak ve firmách, tak mezi koncovými uživateli. Takové aplikace se nazývají mashupy.
Jiří Kodera 15. 9. 2008

Sdílet

Co jsou to mashupy?

Stručně řečeno jsou to aplikace, které kombinují výstupy z více různých služeb třetích stran (datových zdrojů) do jedné nové centrální aplikace, kde jsou tato data zobrazena. Touto na první pohled jednoduchou kombinací dat ze dvou zdrojů se získá snadno použitelný nástroj, který dává přidanou hodnotu datům z obou zdrojů.

Jak již bylo naznačeno, mashupy je možné kombinovat z řady různých zdrojů. Pokud si mashup vytváří firma, může kombinovat např. fotky z Flickru spolu s informacemi o městech, kde poskytujete služby. Taková aplikace bude zajímavá pro firmy poskytující turistické průvodce v různých lokalitách. Vytvořením mashupu kombinujícího fotky a seznam obsluhovaných měst, vznikne zajímavá služba, která návštěvníkům webu nabídne desítky či stovky fotek dané lokality, aniž by někdo musel shánět a nahrávat byť jedinou fotku. Atraktivní fotky pak firmě pomáhají prodávat její služby. Jedním z podobných příkladů může být server 360 Cities, který zobrazuje na Google mapách fotky vybrané lokality.

Protože mashupy jsou jedním z velkých fenoménů webu 2.0, vznikly i některé specializované weby, které se zabývají pouze sledováním nově vznikajících mashupů. V dubnu 2007 jsem zjišťoval, kolik mashupů eviduje server Programmableweb.com. Tou dobou jich bylo 1766, dnes jich je přes 3300. Růst je tedy celkem slušný a ukazuje, že mashupy jsou populární aplikace.

Díky vizuální atraktivitě a dostupnosti pro všemožné využití jsou nejpopulárnější mashupy ty, které jsou postavené na mapách. K jejich popularitě však přispívá i to, že propojení s jinými systémy je poměrně snadné.

Firemní mashupy jsou vhodné pro zaměstnance i klienty

Mashupy mohou být jak pro zaměstnance firmy, tak i pro její klienty. Mashupy pro zaměstnance kombinují data z firemních znalostních databází jako jsou např. wiki spolu s dalšími vnitrofiremními aplikacemi a nebo s některou venkovní aplikací (mapy a jiné). Vznikají tak nové nástroje, které ulehčují orientaci v datech.

Klientské mashupy mohou být postavené úplně stejně, ale budou kombinovat pouze data, která jsou veřejná a mohou být přístupná komukoli.

V praxi to znamená, že pokud máte například web s mapami a seznam obchodních zástupců, kteří jezdí po jednotlivých krajích, tak mashup vám umožní zobrazit přímo na mapě, kde se daný obchodní zástupce nachází nebo umožní zobrazit pokrytí jednotlivých regionů obchodními zástupci.

Nebo si představte, že poskytujete služby, které dodáváte pouze v určitém okolí dané pobočky (třeba do 50km). Data se seznamem poboček a jejich dosahu máte uloženy na webové stránce, ale lidem nemusí být vždy jasné, zda je služba v lokalitě jejich zájmu poskytována. Vytvořením mashupu, který kombinuje informace o dostupnosti služeb s mapami jste schopni klientům poskytnout nástroj, kde snadno poznají, zda je služba v místě jejich zájmu dostupná, či není.

Další příklady mashupů

Když už jsme hovořili o firemních mashupech, kde data zůstanou uzavřena za firemním firewallem, je zajímavé podívat se, jak vypadají mashupy postavené na veřejně dostupných datech, které však mají své vyžití spíše v komerční sféře.

Jednou z takových aplikací je Doing business která vizualizuje snadnost podnikání v jednotlivých zemích. V tomto konkrétním případě se jedná o propojení dat ze Světové banky a Google map.
Nebo pokud potřebujete cestovat taxíkem a chcete dopředu znát cenu služby, je možné si ji nechat spočítat na službě TaxiWiz. V této aplikaci je zahrnuto mnoho světových metropolí, Praha však chybí. Tipuji, že důvodem jsou komplikace výpočtu při rozdílné míře šizení pražskými taxikáři. ;)

Poslední mashup, který zde představím, je WikiMapia. Jedná se o geografickou wikipedii, což je velmi blízké mému zájmu o wiki. WikiMapia zobrazuje na mapách jednotlivé turisticky, či jinak zajímavé lokality a k těmto lokalitám zobrazuje fotky a popisy z vlastní wiki. Musím říct, že WikiMapia se slušně blíží mé představě o využití kombinace wiki a map k turismu.

Autor se zajímá o software jako službu (SaaS), web 2.0 a jeho dopady a přínosy pro firmy (tzv. enterprise 2.0). Své postřehy z této oblasti píše na Jiko blog. Je duchovním otcem SaaS aplikace určené pro firemní znalostní databáze Abakowiki.

Autor článku