ISP Admin - systém pro ISP

Poskytovatelé internetu časem dospějí do stádia (pokud nekrachují), kdy se jim začínají hromadit údaje o klientech. Důvodem může být jak přibývající počet klientů, tak i zaměstnanců...
Zdeněk Matějka 1. 10. 2008

Sdílet

Po nedávno proběhlé konferenci Kam kráčí české bezdrátové sítě, která proběhla 19.-20. září v Rábí na Šumavě, by stálo určitě pro všechny čtenáře, kteří ji neviděli, či se ji nezúčastnili, zmínit se o systému ISP Admin, který zde byl představen.

Jak už jsem uvedl na začátku, každý úspěšný ISP se časem dostane do situace, kdy začíná ztrácet přehled o připojených klientech, stavu internetové sítě, výpadcích technologie a připravovaných instalacích. Psát seznam klientů, smlouvy či provedené a neprovedené platby do Excelu není to jistě pravé ořechové…

Co je ISP Admin?

ISP Admin je komplexní informační systém, který pokrývá většinu potřeb internetových providerů. Jedná se o rozsáhlý projekt zajišťující administraci, monitoring koncových klientů včetně grafů, FUP, monitoring routerů, hlášení výpadků, plánování činnosti techniků. ISP admin provádí automatické nastaveni firewallů, shapingu, QOS. V současnosti plně podporuje routery se systémy Linux a Mikrotik. Aplikace dále podporuje poskytování internetu po rozvodech kabelové televize (CATV). V tomto případě systém zabezpečuje management CMTS i kabelových modemů. Na routerech mikrotik podporuje ISP Admin automatické updaty firewallu, mangle a QueueTree.

Fakturace

Součástí systému je modul fakturace. Každý měsíc se provede automatické vystavení faktur všem klientům. Faktury jsou následně ve formátu PDF odeslány emailem. Systém kontroluje úhrady faktur podle importovaného bankovního výpisu a v případě prodlení úhrady automaticky provede pozastavení služby klienta. Vystavené faktury je možné také exportovat do účetního systému POHODA (pracuje se na exportu do Money S3). Modul fakturace umožňuje také vystavení samostatných faktur, řešení přeplatků, nedoplatků a zápočtů.

Složení systému

Systém se skládá z několika základních modulů.

  • administrace a správa uživatelů
  • administrace a správa routerů
  • administrace a správa modemů
  • monitoring sítě, hlášení výpadků
  • nastavení vlastních služeb (tarify, informační stránky, smlouvy,…)
  • statistiky provozu klientů, routerů a zařízení
  • plánování úkolů, servisních zásahů, montáží, …
  • fakturace a evidence plateb klientů
  • informační zprávy, hromadné rozesílání emailů, zálohy, export uživatelů, …
ISP Admin

ISP Admin

Každý klient má přístup do svého uživatelského portálu, kde má přehledně zobrazené vystavené faktury, úhrady, grafy přenesených dat a informace zasílané provozovatelem systému. Uživatelské rozhraní je nyní lokalizováno do 5-ti jazyků.

ISP admin celkově zjednodušuje a ulehčuje práci administrátorům sítě a umožňuje provádět správu i méně technicky zdatným uživatelům, například obchodním zástupcům, asistentům callcentra, sekretářkám apod. Díky systému ISP admin má poskytovatel okamžitě k dispozici veškeré dostupné informace o klientech, dříve řešených problémech atd.

Demoverzi administračního systému ISP admin si můžete prohlédnout na adrese: http://demo.ispadmin.cz s použitím přihlašovacích údajů:

user: test
heslo: ispadmin

Technické řešení

Administrační systém ISP admin je řešen jako centrální systém, který komunikuje se zařízeními na síti. To znamená, že v případě změny konfigurace provede připojení na router nebo zařízení a upraví konfiguraci dle požadavků. Připojení na zařízení je prováděno přes SSH nebo SNMP, podle možnosí daného zařízení. ISP admin podporuje připojení klientů přes WIFI, LAN, optický kabel a CMTS (kabelová televize).

QOS

ISP admin řeší QOS a shaping klientů pomocí IMQ a HTB scriptů. Tyto scripty se aktualizují na všech routerech automaticky podle klientů a nastavených rychlostí a tarifů. Systém umožňuje nastavit pevné garantované rychlosti, agregované rychlosti s několika typy agregace, časově omezené tarify (možno nastavit rychlost podle času) a linky s omezeným datovým limitem, kde při jeho překročení automaticky dochází ke snížení rychlosti (Fair user policy).

Firewall

Na každém routeru jsou definovány routované sítě, které jsou určeny pro klienty. Tyto rozsahy IP adres jsou defaultně blokovány a jednotlivé IP adresy jsou povoleny až v případě instalace klienta. U každého klienta je také možné nastavit blokování SSH přístupu a zablokovaní odesílané pošty přes SMTP. Při blokování SMTP jsou povoleny jen ověřené servery a zabrání se tím šíření spamů od klientů. Na každém routeru je možné aktivovat MAC filter který kontroluje vazbu „MAC adresa – IP adresa“ a v případě, že si klient zkouší měnit IP adresy, je zablokován.

Mikrotik

ISP admin dokáže komunikovat i s oblíbenými routerboardy Mikrotik. Prozatím se automaticky načítají přenesená data, routované sítě, seznam instalovaných interfaces včetně popisu a vykreslují se data přenosů na jednotlivých síťových kartách. Na nastavování klientů a firewallů se intenzivně pracuje.

Internet po kabelové televizi

ISP admin kompletně podporuje připojení klientů po kabelové televizi. Podporovány jsou nejpoužívanější headendy jako CISCO, ARIS a Motorola. Automaticky jsou také stahovány data z kabelových modemů a headendů. Z těchto dat se dále vykreslují podrobné grafy, kde se zobrazují údaje o síle signalů a ostatních provozních parametrech sítě, podle kterých je potom možné řešit případné problémy.

Přidělování IP adres

K přidělování IP adres klientům a kabelovým modemům se používá automatické nabízení volných IP adres nastavených na routeru. Systém automaticky zjistí jaké IP adresy jsou na routeru naroutované. Každou tuto routovanou síť je možné v systému označit jako síť pro klienty, modemy, HW zařízení atd. Při instalaci nového uživatele je vždy nabízena první volná IP adresa. Tím se zabrání chybnému nastavení IP adresy u klientů. Automaticky se také kontroluje, zda se při změně parametrů klienta nezadává IP adresa brány, jiného uživatele…

Nagios

V systému ISP admin je integrován monitorovací systém NAGIOS, který poskytuje kompletní dohled nad celou sítí. Dokáže monitorovat a hlásit výpadky, udržuje historii provozu jednotlivých zařízení v systému. ISP admin komunukuje se systémem NAGIOS, takže veškerá nastavení provedená přes webové rozhraní se automaticky promitají i do NAGIOSu. K systému je možné připojit i hardwarovou SMS bránu, přes kterou je možné odesílat notifikace o výpadcích.

DHCP

Pokud je na routeru zprovozněno DHCP, tak je možné provádět automatickou aktualizaci konfigurace. Při jakékoli změně v systému se změna automaticky promítne i do DHCP. V tomto případě se nemusí u klientů nastavovat IP parametr, ale klienti dostávají veškeré údaje z DHCP. Aktualizace konfigurace DHCP se týká klientů, IP telefonů, routerů, HW zařízení, headendů a kabelových modemů.

Ceník

Ačkoliv cena není nikde zmíněná, koncová suma systému se řídí podle toho, kolik máte uživatelů. Pro příklad uvedu 500 klientů – pořizovací cena 35 000,– plus připojíte dalších 100 klientů během roku + 5000,– Systém má rezervu pro přidávání uživatelů, takže máte-li jich 450, zaplatíte za 500 klientů – 50 klientů ještě můžete přidat, pak je třeba doplatit – rozšířit systém. Nabízí se taky možnost platit ročně 3000,– a mít teoreticky „neomezený“ počet uživatelů a dostupné aktualizace systému.

Autor článku