Pokud jste si futuristické univerzum Halo zařadili do šuplíku s nápisem ?střílečka?, je čas si v herních světech udělat trochu pořádek. Boj lidí s Covenanty totiž právě dostal strategičtější náboj.
Realtimová strategie vytvořená exkluzivně pro Xbox 360 vás zavede do oblíbeného světa, konkrétně do doby asi 20 let před událostmi prvního dílu akční série. Hlavním hrdinou je seržant Forge, který pod vlajkou UNSC bojuje proti Covenantům. Příběh kampaně pro jednoho hráče je sice plný klišé: drsný kapitán Cutter, půvabná vědkyně Andersová, mimozemský artefakt. To ale neznamená, že není fajn a nechytne vás. Zvlášť pokud jste znalci světa Halo.
Akční série Halo patří k nejlepším kouskům svého druhu na Xboxu. Není přitom nějak úžasně originální co do zápletky nebo zpracování, ale je dobře navržená a výborně se hraje. A to samé lze vlastně říci i o Halo Wars. Na poli konzolových strategií boduje hlavně díky výborně navrženému ovládání. Ruku na srdce, realtimovky se obecně hrají dobře hlavně na PC s myší a klávesnicí. Ale šikulové z Ensemble Studios dokázali i gamepad změnit na solidní a hlavně funkční maršálskou hůl, se kterou budete hravě ovládat své svěřence. Kruhové menu pro výběr stavby budov či produkce jednotek a upgradů funguje dobře v ?budovatelské části?, označování jednotek podle typu (na obrazovce či celé mapě) pravými a levými buttony bohatě stačí při bojích. Sice je v podstatě nemožné poslat někam jen samostatnou jednotku (je prostě dost obtížné a zdlouhavé ji označit), ale ono to vlastně vůbec není potřeba. Při ovládání voják a strojů občas pozlobí slabší pathfinding, naštěstí většinou nejde o nijak zásadní problém.
Halo Wars je strategií dosti akční, s obrovským spádem a potřebou vaší neustálé pozornosti. O bojích je především, stavění a vylepšování je spíše podružné (proto také výraz ?budovatelská část? použitý výše patří do uvozovek). Základny a pár budov (elektrárna, továrna, obranné věže…) můžete stavět jen na předem jasně daných místech, kterých na mapě není nijak moc. Jak v singleplayeru, tak v bitvě více hráčů budete neustále vyrábět nové jednotky (tedy aspoň pokud vám to povolí populační limit) a vrhat je vstříc nepřátelským obranným pozicím nebo armádám. V samostatných bitvách si můžete vybrat i velitele svých sil; liší se pak dostupnými bonusy a unikátní jednotkou. Třeba seržant Forge může vylepšit tank Scorpion na super těžký stroj Grizzly a jako unikátní jednotku má k dispozici Cyclopa, speciální bojový exoskelet. Profesorka Andersová zas může speciální bombou zmrazit nepřítele a všechny technologické upgrady jsou rychlejší a levnější…
Škoda jen, že různých druhů vojáků a strojů není zas tolik, jde v podstatě o pár kousků dobře známých ze série Halo, včetně terénního vozítka Warthog, tanku Scorpion nebo stíhačky Hornet. Fajnšmekry samozřejmě potěší i možnost poslat do boje Spartany, geneticky upravené vojáky formátu Master-Chiefa. Sice můžete na bojiště poslat maximálně tři naráz, ale zas se vám odmění solidní palebnou silou laserem nebo rotačním kulometem, a také schopností nastoupit do nějakého bojového prostředku a výrazně zvýšit jeho schopnosti.
V samostatných, nepříběhových misích můžete hrát i za Covenanty. I v jejich případě je k dispozici pár budov (citadela, chrám, generátor štítu…) a něco druhů jednotek. Většinu jich znáte, pokud jste jejich řady kosili v kůži Master-Chiefa. Třeba základní grunty nebo šakaly s energetickými štíty… a také tanky Wraith či letadlo Banshee. Většina jednotek disponuje nějakou tou speciální schopností, v některých případech nijak originální (jde v podstatě jen o silnější útok).
Halo Wars nejde nijak zvlášť do hloubky, nečekejte kdovíjaké speciální taktické řádění nebo vychytaný mikromanagement. Jde spíš o akční strategii, kde se pořád něco děje. Mise jsou zábavné, a pokud vás futuristický svět chytne, budete se bavit až do konce kampaně. A vlastně i potom, multiplayer je docela fajn. Když k tomu připočteme povedenou grafiku a dobře zpracované filmečky mezi misemi, snadno zjistíme, že jde o hodně povedenou záležitost. Mezi konzolovými strategiemi dokonce o jednu z nejlepších.
Hodnocení
Výborná akční strategie nejen pro fanoušky série Halo. Pár chybek hravě zválcuje kvalitní zpracování a strhující mise; jde o jednu z nejlepších realtimovek na next-gen konzolích.
+ Zábavné mise, solidní ovládání, dobře zpracovaný svět Halo, chytlavý multiplayer, místy až strhující hratelnost
- Poměrně malá variabilita jednotek, občasné chyby v pathfindingu, někomu bude chybět mikromanagement
Hratelně.cz hodnotí: 85 %
Souhrn
- Jméno: Halo Wars
- Platforma: Xbox 360
- Distributor: Microsoft
- Vydavatel: Microsoft
- Výrobce: Ensemble Studios
- Žánr: Strategie