Hlavní navigace

Half Life 2: Episode Two - návrat krále?

Když se před nedávnem roztrhl pytel z epizodickým přístupem k PC hrám, původní idea příliš úspěchu nesklidila. Ono se není čemu divit, neb ať si vývojáři říkají co chtějí, cílem studií je vydělat co nejvíce peněz s co nejnižšími náklady na výrobu.
Redakce Hratelně.cz 14. 10. 2007

Sdílet

Počáteční skepsi z nezáživných her nakrájených na nudličky rozmetal první epizodický datadisk revolučního a kultovního first person shooteru Half-Life 2. Epizoda jedna jednoduše ukázala, že i malá porce krystalicky čisté zábavy může nejen zaujmout, ale i chytit za srdce a jen velice málo oddaných fanoušků Gordona Freemana si pokračování jeho boje nechalo ujít. Možná proto byla Epizoda 2 jednou z nejočekávanějších her letošního podzimu. Však jsme si na ní počkali pěkně dlouho…

Nechte to na Gordonovi
I přes všechny vymoženosti hra nezapře svůj původ. Stejně jako v původním HL2 i v Episode Two drtivou většinu překážek a puzzlů překonáte pomocí Gravity Gunu nebo pokročilé herní fyziky, která je i na dnešní poměry překvapivě funkční (samozřejmě také prošla drobnými vylepčeními). Všechna puzzle jsou v principu velmi jednoduchou záležitostí, snadno se vám ale stane, že přehlédnete drobný detail a i pět minut strávených před jedněmi zavřenými dveřmi vám na náladě nepřidá.

Samotný herní design si jednoznačně zaslouží pochvalu. Je to přesně ta skvělá a nezaměnitelná práce, pro kterou se stal Half-Life legendou. Zpestřením jsou pak opět otevřené úrovně, které profrčíte v Gordonově novém bouráku, jehož získáváním mimochodem zabijete celou předešlou úroveň. Nepříjemně dlouhou dobu však strávíte i v mimozemských tunelech, kde vás bude neuvěřitelně otravovat nový druh nepřátel – bílý okřídlený hmyz, jak jinak než mimozemského původu, plivající kyselinu na všechny strany. Podobné dárečky je obecně záhodno likvidovat nejsilnější možnou zbraní, protože hrát si s hmyzákem napadeným slintavkou na schovávanou za balvany prostě zábava není. Bohužel právě v okamžiku, kdy se s nimi musíte potýkat nejvíce, máte k dispozici jen pistoli, brokovnici a Gravity Gun. Naštěstí si šikovní hráči vystačí s jedním dobře mířeným sudem.

Napůl spoiler

Před každým recenzentem, kterému na disku leží výjimečně povedená hra, stojí nelehký úkol popsat čtenářům, proč je právě tahle tak mocně chytla za srdce a zároveň je spoilováním neodradit od samotného hraní. Tiše předpokládám, že „hra je skvělá, kupte si jí“ vás o kvalitách Epizody dva nepřesvědčí. Takže se přesuneme k jádru pudla a řekneme si pěkně na rovinu, proč je Valve opět králem PC scény. Half-Life byla vždy hra, která, přes ryze vědeckofantastickou zápletku, zobrazovala svůj herní svět s fascinujícím důrazem na realitu, což jí paradoxně ve sci-fi žánru dělalo velice atraktivní.

I přesto, že je druhá epizoda přímým pokračováním Half-Life 2 a skvělými nápady napěchované Epizody 1, s potěšením vám můžu oznámit, že kutilům z Valve sice kape voda z kohoutku, ale nápady jim rozhodně nápady nedocházejí. Spíš naopak. Pokud si myslíte, že koncept HL by se dal přirovnat k vymačkanému citrónu, překvapí vás bezprostřednost a uvěřitelnost naskriptovaných scének, vytříbený design každého koutku herního světa i nápadná změna prostředí. Cesta do základny přes zalesněnou krajinu má specifický ráz, v Half-Life nevídaný a především skvěle vypadající. Otevřená krajina a rozbombardované osady obklopené nekonečnými lesy vykouzlily další úroveň ve stylovosti a atmosféře stařičkého HL2.

Po příběhové stránce toho Epizoda dva na první pohled mnoho nepřináší a navazuje tam, kde jste minule skončili. Gordon a Alyx se pak musí dostat do základny u Bílého lesa, který je sice nedaleko, ale jak již tomu bývá, ne vše jde podle plánu a jak jste již jistě vykoukali z trailerů, nemalou úlohu bude mít vážné zranění Alyx, jež jí způsobí zákeřný Ne, neřeknu vám kdo a co, zahrajte si hru sami a sledujte, jak se příběh pomalu ale jistě blíží ke svému finále, které nás čeká až v další epizodě (a dalších dílech, jelikož Gabe Newell by rád dojil krávu pokud možno napořád).

Kdo měl pocit, že Episode One byla zlodějina zlodějská kvůli nepříjemně krátké hrací době, může mu další díl jen spravit náladu. Kromě podstatného natažení hrací doby na přibližně sedm hodin se i PC hráči dočkají achievmentů, tedy drobných úkolů, za které jsou odměněni body. Jelikož na PC neexistuje žádná unifikovaná online služba, nenadchnou achievmenty tak, jako na Xbox 360, kde se přičítají do celkového Gamer Score. Je to ale příjemné zpestření, které vám zase o něco prodlouží zážitek z hraní. A pokud byste chtěli vědět, kde je do pytle schovaný ten raketomet, přečtěte si naše tipy a triky, které u nás najdete záhy, tam se podobným věcem podíváme na zoubek.

Technika a konzole
Ač neradi, musíme si postěžovat na grafiku. Před rokem byla Epizoda jedna ještě ucházejícím kouskem, hlavně díky implementaci HDR, dnes však vedle Unreal Tournament III vypadá starý engine Half-Life 2 téměř archaicky. Hodně zachraňuje povedený design prostředí i nádherné animace všech protagonistů v čele s překrásnou Alyx, hranaté modely a neostré textury však zubu času neunikly. Obzvlášť ve verzi pro Xbox 360 je kvalita některých textur vyloženě otřesná a vy budete mít pocit, že jste se přesunuli v čase o několik let zpět. S konzolemi si Valve evidentně stále jen zdvořile vyká a i v druhém videoherním pokusu Half-Life 2 vypadá, jako by byl na Xboxu 360 na návštěvě a už se nemohl dočkat, až se vrátí domů na PC. Na druhou musíme uznat, že s koupí Orange Boxu rozhodně neprohloupíte, jelikož jako majitelé této konzole dostanete rovnou několik výtečných her v jednom.

Half-Life 2: Episode Two je i přes všechnu kontroverzi ukázkovým příkladem toho, že dílo od skutečných mistrů zůstává klenotem, i když je rozštěpený na kousky. Pokud existuje dokonalých 7 hodin virtuální zábavy za 20 dolarů, Epizoda dva k němu má nebezpečně blízko.

Hodnocení

Stále je to Half-Life, stále je to zábava. Pokud vás Episode Two mine, máte si co vyčítat.

+ Výtečný level design, stále bezvadně fungující fyzika, Alyx, někteří noví nepřátelé, zábava od začátku až do konce.

- Stále jen malý datadisk, na enginu je vidět, že už pamatuje hodně, konzolím hra nesedí.

Hratelně.cz hodnotí: 88 %

Autor článku

Něco jsme propásli?

Dejte nám vědět. Upozornit redakci Stahuj
Velice děkujeme za Vaše podněty