Univerzita v kalifornském Berkeley přišla s velice zajímavým průzkumem internetu. Týkal se hlídání činnosti uživatelů velkými hráči na síti. Nepřekvapí, že dominantní je v tomto směru Google. Analýze bylo podrobeno 400.000 webů, z nichž na 393.829 se prokázala přítomnost nejrůznějších trackerů a cookies, obvykle zanesených největšími vyhledávači.
Ukázalo se, že na 348.059 těchto domén byl k nalezení Google Tracker, což je aplikace, díky které Google moc dobře ví, co se na té které stránce děje. To znamená, že Google tímto způsobem hlídá na 88% domén, pokud bychom těch čtyři sta tisíc vzali jako relevantní vzorek celého internetu. Google Analytics byl zaznamenán na 71% stránkách. Tento systém umožňuje provozovatelům webů velmi podrobně sledovat pohyby lidí na svých stránkách. Oblíbený je také reklamní systém Google AdSense. Ten se našel na 35% webů.
Když se průzkum zaměřil na pouhých 100 nejnavštěvovanějších stránek internetu, zjistil přítomnost Google Trackeru na 92% z nich. Konkurence od Microsoftu Atlas tu byla zastoupena v 60% případů, ale v onom vzorku 400.000 webů to byla pouhá 3%. Z této studie se dá udělat hned několik závěrů. Například ten, že Google má k dispozici spoustu informací i o lidech, kteří ho například vědomě nenavštěvují. Studie netvrdí, že by Google tato data shromažďoval na jednom místě a vytvářel si tak jakýsi centrální mozek, jímž by časem mohl vládnout, ale jednoznačně přiznává, že taková možnost tu existuje. To je každopádně výrok, který se podle New York Times Googlu vůbec nelíbí.
Zdroj: NYT