Google není jen obřím molochem přinášejícím uživatelům jednu službu za druhou a snažícím se na tom co možná nejvíce vydělat. Svou korporativní identitu se snaží vyvažovat i bohulibými činnostmi, a tak má i svou filantropickou divizi Google.org, která se snaží pomáhat se světovými problémy. Její součástí je projekt Google Flu Trends s výstupem v podobě webové stránky, která sleduje onemocnění chřipkou ve Spojených státech amerických.
Jak to dělá? Inu tak, že neustále sleduje vyhledávací pokyny lidí. Pokud tak vzroste počet dotazů na chřipku či nějaké medikamety proti ní, dokáže na základě složitého vzorce spočítat, kolik dalších lidí zhruba onemocnělo. Takový průzkum je překvapivě přesný a prakticky vždy se shoduje s údaji, které mají profesionální lékařské týmy. Ty je ovšem sbírají s odstupem minimálně jednoho týdne, zatímco Google je vyhodnocuje v reálném čase a v podstatě automaticky.
Díky tomu může například upozornit na chřipkovou pandemii v jejím zárodku. To je dnes skutečně důležité, jelikož lékaři podobný problém v horizontu několika let očekávají. Navíc, pokud se projekt osvědčí, bude etablován i v dalších zemích a nastaven i na jiné nemoci. Zejména v případě infekčních onemocnění by se mohl náramně osvědčit.
Samozřejmě se ale objevují i hlasy, že Google tak získává další formu kontroly nad svými uživateli. Nelíbí se jim, že by nějaká společnost měla mít takto důvěrné údaje o svých uživatelích, obzvlášť když je skladuje dlouhou dobu jako Google.