Návštěvníci velkých finančních serverů, jako například Wall Street Journal popřípadě ekonomicky laděné Yahoo Finance způsobili doslova internetovou zácpu. Poté, co americká vláda před dvěma týdny schválila na popud prezidenta George W. Bushe injekci o stovkách milionů dolarů, jen aby nepokračovala ztráta důvěry v trh, přišlo na webové stránky o třetinu více lidí. Protože víme, že hovoříme o trhu o stovkách milionů počítačů, umíme si také představit, co to způsobilo. Konkrétní cifry naleznete dále.
Odborné magazíny nebyly jediným terčem informace-chtivých čtenářů. Boom zažily například webovky Gasbuddy.com, navádějící řidiče na stanice s nejlevnější naftou ve Státech! Generální manažer financí serveru Yahoo Mark Interrante poznamenal: „Investiční stránky jsou nyní přeplněné. Lidé chtějí veškeré dostupné informace. Byli jsme zaskočeni a mile překvapeni stoupajícími trendy návštěvností. Lidi se ale nechodili jenom koukat na burzovní lístky, ptali se nás, co se děje, co se bude dít a jak to konkrétně postihne právě je.“ Nárůst diskusního fóra Yahoo Finance stoupl během pár dnů o celých 40% (návštěvníci v jednotkách milionů).
TV sekce Tech Ticker na Yahoo Finance rovněž zaznamenává miliony uživatelů denně a dokonce i o víkendu byl velký problém stránky otevřít. My jsme čekali přibližně minutu a půl, než se vše načetlo. Stránky s podtitulem „I Love the Smell of Profits in the Morning“ prostě táhnou. „Tým shání veškeré informace, aby všem vysvětlil, co se bude dít dál,“ dodal Interrante. Američané, byť často pyšní na vzdělání, jsou tedy odkázáni na internet a zbylá média. A bohužel i v Americe platí, že co je psáno, to je také dáno.
Kvóty na burze a jiné finanční pomůcky z dílny US webů nyní zaplňují webovky v Británii, Německu, Itálii, Španělsku a Francii. Tedy tam, kam už dosáhla světová, finanční krize. Výroky premiéra Berlusconiho nebo časté schůzky Nicolase Sarkozyho nejdou prakticky přehlédnout ani u nás. „V příštích šesti týdnech uvidíte dalších mnoho featur po Evropě,“ dodává vývoj Yahoo.
Co se konkurence v podobě Google týká, tam se poptávka po klíčových slovech typu „burza“ prakticky ztrojnásobila, a to jen za září (kdy byl v Evropě ještě relativní klid). Rekordy v návštěvnostech lámou i oficiální stránky NBC a BBC. Oba televizní programy jsou díky satelitům či poskytovatelům typu UPC lehko shlédnutelné i v našich domácnostech. Po čem je největší hlad? Samozřejmě jde o budoucnost na burze, kde má mnoho Američanů svoje investice. The Wall Street Journal oznámil svou denní návštěvnost – dva miliony uživatelů. Denně.
Jako houby po dešti se tak vyrojilo několik desítek stránek, hbitě nabízejících radu, pomoc, informace. Nezřídka jde o placené věci. Ani ty však neodradí zoufalé klienty finančních ústavů od dalších investic. Kde se krize zastaví? To se neví. Jedno lze ale říci bez nadsázky, na ekonomických problémech budou peněžně zaměřené stránky neskutečně profitovat. Ne den či týden, předpokládá se trvání v podobě měsíců!