Fallout 3 - klasika je zpět!

Vzkříšení legendy ve velkém stylu po bethesdovsku, což nejednoho fanouška vyděsilo, když se o tom dozvěděl. Jak nakonec dopadlo jedno z nejoblíbenějších a všemi adorované postapokalyptické RPG?
Redakce Hratelně.cz 29. 10. 2008

Sdílet

Nemálo z nás oplakalo, když Interplay vyhlásil bankrot a vidina třetího pokračování postapokalyptického RPG se začínala rozplývat jako pára nad hrncem. Fallout i jeho první pokračování se staly ve svém žánru milníky a těšily se oblibě jak kritiků, tak hráčů. Jiskřičku naděje probudila Bethesda, když od skomírajícího Interplaye odkoupila práva na Fallout a byli to právě tvůrci série The Elder Scrolls, kdo radioaktivní pustině vtiskl třetí rozměr a vypustil supermutanty na next-gen konzole.

Kdysi dávno ve Vaultu 101
Hru začínáte skutečně od píky a rozdělení základních atributů, podoby vašeho avatara i krátkého tutorialu je zpracováno jako vaše dětství ve Vaultu 101, který leží, na rozdíl od Vaultu 13, na východním pobřeží, poblíž ruin Washingtonu D.C. Od vašich prvních krůčků budete vstřebávat svět kolem sebe pohledem z vlastních očí, pro který je hra stavěná a alternativa v podobě pohledu zezadu je spíše na okrasu než ke skutečnému používání, což je velká škoda.

Na začátku vašeho putování vás, kteří jste na svých Windows 98 proháněli staré Fallouty, udeří tvrdě příval nostalgie. Dětství strávené uvnitř Vaultu, propaganda Vault Teku s blonďatým panáčkem, váš první Pip-Boy. Samozřejmě, že i tentokrát se semele něco, co bude mít za následek zabouchnuté dveře Vaultu za vámi a radioaktivní pustinu před vámi.

Samotné podání příběhu je, podobně jako u stájových kolegů, čistě in-game záležitostí, v drtivé většině formou dialogů. Jen několikrát za hru narazíte na filmeček, ve kterém budete jen němým svědkem. Klíčové postavy příběhu jsou, opět po vzoru Oblivionu, chráněny nesmrtelností a v okamžiku, kdy ukazatel jejich zdraví klesne na nulu, upadnou do bezvědomí. Naštěstí je takovýchto postav jen hrstka, takže velký důraz na realističnost virtuálního světa není narušován víc, něž je nezbytně nutné.

I přesto, že se nakonec hlavní příběhová linie úzce mísí s oběma původními Fallouty, je celkový dojem z příběhu diametrálně odlišný. Zatímco v původních hrách jste byli hrdinové, na které se ostatní spoléhali, u Fallouta 3 jsme se celou dobu nemohli zbavit dojmu, že hlavní quest řeší nějaký nepodstatný lokální problém, který svět kolem poznamená asi jako včerejší bouřka.

Broučci

Kromě radškorpiónů, ohnivých mravenců a obřích švábů hra obsahuje i bugy, proti kterým vám nepomůže ani laserový gatling. Koncept otevřeného světa s sebou ve své komplexnosti přináší nutně i drobné chybky a Fallout 3 se naštěstí zásadních nedostatků na tomto poli oprostil. I tak se ale fyzika s předměty ve hře místy vyloženě pere. Levitující pes byl celkem úsměvný, dlouhá ocelová tyč měnící tvar každou vteřinu, zběsile poletující v třicetimetrové výšce, působila ale celkem strašidelně. Při jednom vedlejším úkolu jsem se zase stal svědkem slavné svatby, na kterou se zapomněl dostavit ženich. Oddávajícího to sice zprvu trochu zaskočilo, ale absence ženicha nakonec nebyl nijak zásadní problém, svatba proběhla a kněz se ještě provokativně zeptal prázdného místa, jestli si bere zde přítomnou nevěstu.

Nic pro pacifisty
Skalní fandy Falloutu zpočátku nesmírně vyděsilo, že hru půjde hrát podobným způsobem, jako klasické FPS. Pro jejich klid musíme rovnou prozradit, že tomu tak není a srdcem třetího Falloutu je stále RPG, tentokrát s novým soubojovým systémem. Váš charakter má k dispozici určitý počet akčních bodů. Při aktivování bojového módu se zastaví čas a vy si v klidu můžete vybrat do koho, kam a kolikrát vystřelíte.

Po vyčerpání akčních bodů se hra přepne do reálného času a vy budete muset chvíli počkat, než vám bodíky opět naskočí. Pro zručné hráče je tohle okamžik, kdy vezmou pušku a budou rozdávat headshoty. Je to ale velice obtížné, nepřátelé jsou dotěrně přesní a v reálném čase proti nic většinou nemáte šanci. Systém zásahových zón dává na výběr celou řadu strategií. Můžete se zaměřit na headshoty ze zálohy, můžete nepřítele střelit do ruky, takže neudrží zbraň, nebo mu můžete zbraň rovnou z ruky vystřelit. Hračičkové si mohou vypilovat i taktiku, kdy ozbrojenému nepříteli zlikvidují zbraň, postřelí ho do nohy, takže se bude pohybovat směšně pomalu a poté zbědovanému banditovi, který se pomalu šourá vaším směrem, do cesty položí ještě pár min.

Absolutní lahůdkou jsou zpomalené záběry v bojovém módu. Pro Fallout bylo vždy charakteristické, že si příliš nebral servítky a pokud jste do někoho naprali dávku z minigunu z půl metru, odměnila vás hra příslušně krvavou animací. Fallout 3 stylové animace smrti dotáhl k dokonalosti a ani k tomu nebudete potřebovat perk Bloody Mess (který ve hře ale samozřejmě najdete). Nejroztodivnějších způsobů, kterým můžete nepřátelům odstřelit ruce, hlavu, nohy, proměnit je v hromádku popela nebo je rozmetat na malé krvavé kousíčky všude po okolí, si užijete do aleluja. Aby se nestalo, že budete sledovat stále stejnou animaci neustále dokola, vstupuje do hry fyzika a tak je každý headshot naprosto unikátní a pokud se vám povede zasadit někomu kritický zásah takovým šipkometem, přišpendlíte mu zasaženou část těla na stěnu za ním. Ač to možná zní přehnaně krvavě, spíš než nesmyslně brutální zůstává Fallout stylový a svůj.

Technická stránka

K recenzování jsme měli k dispozici verzi pro Xbox 360, která vypadá báječně, nikoliv však zázračně. Engine postaršího Oblivionu je sice řádně překopaný, ale místy je podobnost nepřehlédnutelná. Ve srovnání s Oblivionem potěšily výrazně kratší loadingy, minimum grafických chyb a superstabilní framerate. Od zahraničních kolegů jsme vyzvěděli, že verze pro Playstation 3 je na tom o něco hůře, s poklesy frameratu v pozdějších fázích hry a některými rozmazanějšími texturami. Naopak PC verze je na tom zdaleka nejlépe a pokud vlastníte odpovídající hardware, užijete si mnohem ostřejší a detailnější textury, větší dohled, žádné doskakování objektů, atd.

Fallout 3 jako jedno z nejlepších RPG letošního roku ostudu svému jménu rozhodně nedělá. Skalní fanoušci sice tak razantní změnu konceptu celé série budou akceptovat s úšklebkem na tváři, my ostatní si ale můžeme nové postapokalyptické dobrodružství užívat plnými doušky.

Hodnocení

Fallout 3 je fenomenální RPG, které otevírá novou kapitolu v sérii her Fallout. Nový systém funguje bezvadně, dobře se na to kouká, atmosféra by se dala krájet. Tak na co ještě čekáte? Navlečte na sebe energozbroj a vzhůru po pustiny!

+ Rozsáhlý svět, volnost, atmosféra, animace smrti, audiovizuální stránka, soubojový systém

- Slabší příběh, méně vedlejších úkolů než bychom čekali, bugy
 

Hratelně.cz hodnotí: 91 %

Souhrn

  • Jméno: Fallout 3
  • Systémové požadavky: Windows XP nebo Vista, 1 GB RAM (2 GB u Visty), Intel Pentium 4 2.4 GHz nebo vyšší, grafická karta s 256 MB RAM (nVidia 6800 nebo vyšší/ATI X850 nebo vyšší) s podporou DirectX 9.0c
  • Hodnocení: 91%
  • Platforma: PC,PlayStation 3,Xbox 360
  • Testováno: Xbox 360
  • Vydavatel: Bethesda Softworks
  • Výrobce: Bethesda Softworks
  • Žánr: RPG

 

Autor článku