Sociální síť Facebook se rozhodla nepříliš elegantně zbavit svého reklamního systému Beacon, který byl s velkými fanfárami spouštěn v roce 2007. Nicméně jakmile vyšlo najevo, jak opravdu funguje, začal mezi uživateli vzbuzovat velkou vlnu nevole. Kritici hovořili o tom, že dochází k zásadnímu narušování soukromí na internetu a celá věc došla nakonec až k žalobě na Facebook.
Společnost ji raději nenechala doběhnout a svolila k tomu, že se Beaconu zbaví. A jako gesto dobré vůle hodlá také založit nadaci, která by se měla zabývat právě dohledem na ochranu soukromí na internetu. Do této nadace investuje Facebook takřka deset milionů dolarů.
Beacon byl poměrně komplikovaný a novátorský reklamní systém. Měl dokázat využít předností sociálních sítí. Fungoval zhruba takto: pakliže uživatel Facebooku na partnerských stránkách programu udělal určitý krok nebo akci (například si něco stáhnul nebo koupil), byli o tom informováni jeho přátelé. Cílem bylo vytvořit novou formu společenské reklamy, jelikož „doporučením“ známého člověka lidé spíš uvěří.
Přes fiasko s Beaconem nemají provozovatelé Facebooku důvod ke smutku. Tvrdí totiž, že jejich byznys s reklamou roste. Kromě klasických bannerů a „pay-per-click“ reklam také pokračují v nabízení různých marketingových akcí, jež jsou u firem stále oblíbenější.
Zdroj: PCW