Knihovny DirectX přišly na svět spolu s Windows 95 a pro vývojáře i hráče počítačových her znamenaly skutečnou revoluci a příslib rychlého vývoje v dané oblasti. S celkově rostoucí složitostí her se totiž stával model přímého přístupu k čím dál rozmanitějšímu hardwaru neúnosným a vývojářská studia ztrácela zbytečně mnoho času velmi náročnou prací na nízkoúrovňových vrstvách budoucích herních kousků. Další motivací Microsoftu bylo to, že Windows 95 již neposkytovaly neomezený přístup k HW a Redmond chtěl k této revoluční platformě pochopitelně přilákat co největší počty vývojářů. Původní DOSovský přístup tak pomohly změnit v září roku 1995 právě DirectX 1.0, které vývojářům nabídly unifikovaná rozhraní (API) pro komunikaci s kompatibilním hardwarem. Programátoři se tedy již nemuseli starat o „jazyk“ té které komponenty, protože univerzální povely předložené DirectX posléze přeložil operační systém za pomoci specifických driverů.
Srovnávní výkonu DirectX 11 a DirectX 12 na referenčním Surface Pro 3
Původní DirectX sestávaly pouze ze třech komponent - DirectDraw (vykreslování 2D grafiky), DirectSound (zvuk) a DirectInput (vstupy z klávesnice a myši). Velmi brzy na to však dorazil i Direct3D sloužící pro práci s trojrozměrnou grafikou, nepostradatelnou téměř ve všech moderních hrách. Za dlouhou historii tohoto multimediálního rozhraní přišlo několik přelomových verzí, mezi něž se řadí třeba DirectX 9.0 či poslední jedenáctá verze, představená spolu s Windows 7 v roce 2009. Ta přinesla i tzv. teselaci, díky níž lze renderovat mnohem složitější modely, a zároveň přibylo mnoho dalších grafických efektů. Nová generace s číslem dvanáct bude dle všeho zaměřena hlavně na optimalizace, které mají za cíl odlehčit procesoru, který jinak může v řadě případů limitovat výkon grafické karty. Dalším požadavkem současnosti je i bezproblémový chod na přenosných zařízeních, kde obrovskou úlohu hraje úspora energie. DirectX 12 na to bude také myslet. Jestli se s novou generací knihoven potkáme již při jarním debutu Windows 9 nebo třeba v druhé polovně roku 2015, však asi zatím není zcela rozhodnuto.
Zdroj: msdn.com