Dead Space - není pro kardiaky

Ministerstvo doporučuje: nehrajte se zhasnutými světly! Tahle hra s atmosférou tak hustou, že by se dala krájet vás určitě dostane. Především pak pokud jste nafoušky filmů jako Vetřelec, Horizont události nebo Sunshine.

Sdílet

Kdy jste se naposledy opravdu báli u hry? Jestli si stýskáte, že je to už zatraceně dlouho, není třeba zoufat. Dead Space vám to vynahradí i s úroky. Tahle hra od EA asi každého překvapila, protože vydařenou hororovou žánrovku se vším všudy by od californského studia čekal málo kdo. A přece se ukázalo, že tenhle podzim je zkrátka silný a v přívalu skvělých her Dead Space obstál na výbornou.

Snad jedinou slabinou u Dead Space je příběh: Hlavní hrdina, Isaac Clarke, je se skupinou dalších 4 zaměstnanců těžařské společnosti poslán opravit komunikační zařízení lodi Ishimura, která už se nějaký ten pátek neozvala.

Když skupinka techniků přistane na Ishimuře, ukáže se, že téměř všichni její obyvatelé se změnili ve zkrvavené potvory se spoustou pařátů a zálibou ve vyskakování z větracích šachet. Po prvním uvítání vám hned dva kolegové ubydou a místo opravování tak přijde řada na boj o holý život. To celé zavání plytkým klišé, v němž se pokračuje po zbytek celé hry. Konec samotného příběhu vás tak ani moc nešokuje, vlastně vůbec nevyvolá zvlášť silné emoce. Na druhou stranu nutno dodat, že pokud hledáte závěrečnou katarzi, přečtěte si třeba Médeu, Dead Space je totiž o něčem jiném.

A to především o hutné atmosféře. Opuštěná loď, kde na mnoha místech nefunguje osvětlení, kde něco neustále zlověstně skřípe a která je zaplavená rychlými a zatraceně agresivními obyvateli, vám sedne na prsa a zanechá tíživý pocit, co jen tak nezmizí ani po dohrání. Bestií je dávkováno přesně ve té správné míře, abyste chodili chodbami pomalým krokem a děsili se každého rohu, za nějž nevidíte.

K likvidaci vám bude sloužit v podstatě malý počet šesti zbraní. Nám ale například přišel nejlepší Plasma Cutter, tedy hned první zbraň kterou na Ishimuře najdete, a s tou jsme se spolehlivě prosekali zbytkem lodi až dokonce. Hra navíc nabízí možnost si postupně vylepšovat vaše náčiní, takže pokud se na jednu zbraň zaměříte hned od začátku, po čase z ní bude opravdu ultimátní řezačka, za kterou by se Horst Fuchs rozhodně nestyděl. Kromě zbraní pak máte možnost si vylepšovat i svůj oblek, což v reálu znamená větší odolnost a větší inventář.

Dead Space má kromě skvělé hratelnosti a atmosféry i další přednost, a to, že očividně někdo při jeho vývoji přemýšlel. Setkáte se tak i roztomilými detaily, jakože ve vzduchoprázdnu nebude fungovat plamenomet. Ke skvělé iluzi reality přispívá i absence HUDu. Isaac má ve svém obleku podél páteře měřítko označující vaši výdrž. Je zde i znázorněné množství stáze (tedy jakéhosi zpomalovače času, který na začátku získáte), co vám ještě zbývá.

Do inventáře či na mapu se pak Isaac dívá v reálném čase pomocí holografických obrazců, podobně je na tom i počet nábojů ve zbraních. To vám sice atmosféru příjemně vystupňuje, ale taky vám dostatečně zavaří. V případě, že vám zbývá par sil a vy rychle musíte dát lékárničku, protože se na vás valí horda zuřivých potvor, budete toho, kdo tuhle prkotinu vymyslel, proklínat do sedmého pokolení.

Na Dead Space je krásně vidět, že autoři očividně poslouchali, na co si hráči při testování stěžují. Objevila se tak báječná modrá linka, která vám ukazuje cestu a pomáhá se orientovat v jinak nepřehledném bludišti rozlehlé Ishimury. Od našeho testování v Lipsku nám také přišlo, že se objevilo více savepointů, takže případná častá smrt není nijak zvlášť frustrující.

Hra sama o sobě není čistou střílečkou. Kromě jednoduchých puzzelů, většinou založených na zpomalení času, vás čekají i intermezza například s likvidací náletu asteroidů pomocí obřího laseru. Vlastní kapitolu tvoří místa s nulovou gravitací, a obzvlášť pak ty, kdy musíte vystoupit přímo do vesmírného prostoru. To je zkrátka zážitek, co stojí za to.

Grafika je vymazlená, nemluvě pak o samotném prostředí jednotlivých úrovní lodi, které si překvapivě zachovávají osobitost. Svoje dělá i decentní soundtrack, který se většinu času projevuje pouhým skřípáním, pouze v extra napínavých momentech se dramaticky vystupňují smyčce. Hra zabere zhruba 12+ hodin času (tedy cca hodina na jeden level), což je na dnešní dobu celkem úctyhodná délka.

Celkově je Dead Space promyšlenou hrou s výbornou atmosférou a pokud nepočítáme jisté zklamání nad mírně plytkým příběhem, je to pro nás jednoznačně jedna z nejlepších her tohoto roku. Už se těšíme na pokračování.

Hodnocení

Dead Space je kvalitní hra. Pohltí vás svou strašidelnou atmosférou, ale i skvěle vypracovaným prostředím. Je zkrátka jen málo, co bychom dokázali vytknout, a to se příliš často nestvává.

+ tíživá atmosféra, grafika, soundtrack, celková promyšlenost

- poněkud slabší příběh

Hratelně.cz hodnotí: 91 %

 

Souhrn

  • Jméno: Dead Space
  • Hodnocení: 91%
  • Lokalizace: titulky
  • Platforma: PC,PlayStation 3,Xbox 360
  • Testováno: Xbox 360
  • Distributor: Electronic Arts ČR
  • Vydavatel: Electronic Arts
  • Výrobce: Electronic Arts
  • Žánr: Akce

Autor článku