Hlavní navigace

Co se děje s Facebookem?

Nedávných změn na hlavní stránce Facebooku si zajisté všiml každý, kdo je zde zaregistrován. Úměrně době, po kterou byly změny v provozu se také množily statusy na způsob "chci zpět starý Facebook" a podobně zaměřené skupiny.
Josef Vavřina 30. 10. 2009

Sdílet

Na úvod se musím přiznat, že kouzlu Facebooku a jeho neuvěřitelně masovému rozšíření jsem nepřišel tak úplně na chuť. Samozřejmě, že jeho myšlenka je vynikající, ale spíše jen doplňuje a zdokonaluje vize, které už nějaký ten pátek vídáme i u nás, na českých serverech. Ano, jedná se o dospělejší a rozvinutější formu komunitních webů, jako jsou například lide, spoluzaci nebo libimseti. Ale nechápal jsem jeho oblíbenost. Až po nátlaku kamarádů jsem se také zaregistroval a zjistil, že to opravdu není jen obyčejný komunitní web, ale velmi propracovaná webová aplikace, která nabízí příliš nevídané možnosti. Prostě a jednoduše opravdu pokročilý web 2.0 s mnoha funkcemi.

<p>Název jedné z mnoha skupin prosících o návrat starého Facebooku</p>

Název jedné z mnoha skupin prosících o návrat starého Facebooku

Množství těchto funkcí je ale právě jedním z viníků tohoto nedávného poprasku, hromadného vytváření statusů o tom jak je facebook na nic (slušně řečeno, lidé byli opravdu vytočeni, pro sprostá slova nechodili daleko) a zakládání skupin za vrácení „starého Facebooku“. Lidé nejsou zvyklí z jiných webů na možnosti, jako je uspořádání si vzhledu, tedy přesněji toho, co chcete, aby se vám zobrazovalo. Facebook byl po registraci nějak defaultně nastaven a bez nějakého hlubšího zkoumání proč tomu tak je se spokojili se vzhledem a postupně si na něj zvykali. Postupně přicházeli na nové a nové funkce, jako jsou různé hry a testy, ale jiné jim zůstávaly utajeny. O to lepší ale přišel pocit, když byl Facebook zaplaven dalšími statusy o tom, jak se s tímto „novým vzhledem“ (spíše chováním než vzhledem) úvodní stránky alespoň částečně vypořádat. Stačilo jen jednou kliknout, jeden ovládací prvek přesunout na jiné místo a bylo hotovo – jak jednoduché, ale málokoho by to napadlo, není zvykem nabízet podobné funkce na webu.

<p>Další název mnoha ze skupin proti novému Facebooku</p>

Další název mnoha ze skupin proti novému Facebooku

S tím souvisí další věc a to, že lidé si po nějakém čase na adaptaci zvyknou a „zleniví“. Všechno používají automaticky takovým způsobem, jak je pro ně zvykem a kolem se moc neohlížejí. To samozřejmě není kritika, pohodlnost je v povaze lidstva. S ní je spojená i nechuť zvykat si na novinky v něčem, v čem jsme už „zaběhlí“ a co máme prostě rádi tak jak to je. I se všemi nedostatky i přednostmi. Takže i pokus o zlepšení od tvůrců Facebooku vedl k nespokojeným ohlasům. Moc pěkně tuto pohodlnost lidí popsal pan Čermák ve středečním článku.

Všechno zlé je k něčemu dobré

Objevilo se tedy řešení, jak nespokojeným lidem navrátit podobu „starého“ Facebooku. Jenže mnoho z nich se nevyzná v počítačových programech a bohužel toto řešení ani nepochopilo. Někteří další pochopit nechtěli, jiní protestují už jen z principu. Skupiny se vytvářejí dále a přibývají stále noví členové (já osobně důvody přidávat se do podobných skupin nevidím a nechápu). Aby toho nebylo málo, vznikají i odpůrci odpůrců a vytvářejí si vlastní skupiny.

Jak ale psal i pan Čermák ve svém článku, lidé na Facebooku „zdomácněli“, což ukazuje i to, že tyto nespokojené skupiny zakládají pořád zde. Na jednu stranu si stěžují (díky tomuto někteří otevírají oči a všímají si i jiných chyb), ale stěžují si na Facebooku, i když na to mají celý zbytek internetu. Můžou vyhrožovat zrušením účtů, ale tyto výhružky snad ani nemohou brát tvůrci Facebooku vážně, jestli se k nim výjimečně některé dostanou.

Na jednu stranu je vcelku pochopitelná nechuť člověka si zvykat na nový vzhled (já osobně měl celkem problém i s orientací v tom původním). Ale na druhé straně si snad i tito nespokojenci uvědomují, že autoři Facebooku jim svým výtvorem dali něco vyjímečného, což dokazují neuvěřitelné počty aktivních uživatelů, skupin, statusů, her, testů a dalších a dalších věcí. Za nějaký čas si lidé na tento vzhled a chování zvyknou (možná si s odstupem času uvědomí, že se jim tohle vlastně i líbí a budou zakládat skupiny s názvy „dyť ono to není tak špatné“) a v případě, že bude změněn budou opět bojovat za návrat staršího, na který si už zvykli a je přece úplně nejlepší. A manažeři Facebooku si mnou ruce, protože se o jejich dílku píše.

Závěrem

Takže abych odpověděl na otázku v nadpisu – s Facebookem se neděje vůbec nic, jen prochází přirozeným vývojem. Nejen počítačové aplikace totiž potřebují takovéto impulsy v podobě vylepšení, aby jejich uživatelé měli pocit, že se o jejich oblíbence někdo stará a neustále se vyvíjí. To, že se to někomu líbit nebude, je už úděl lidské povahy. A je to tak dobře.

Autor článku

Něco jsme propásli?

Dejte nám vědět. Upozornit redakci Stahuj
Velice děkujeme za Vaše podněty