Call of Duty: World at War

Proti Japoncům i Němcům naráz v dalším z pokračování slavné série. Tentokrát odklon od předchozího dílu ze současnosti zpět k tématům historickým. Stejně tak došlo i k návratu předchozích vývojářů - Treyarch.
Redakce Hratelně.cz 17. 11. 2008

Sdílet

Už nejen hokej, fotbal, basket a Need for Speed vycházejí každým rokem. Activision si podobnou dojnou krávu udělal z Call of Duty. Došlo to až tak daleko, že na sérii pracují paralelně dva týmy ? Infinity Ward a Treyarch, z nichž každý má za úkol přinést jeden díl za dva roky. Po skvělém Modern Warfare se od Infinity Ward se tak na řadu dostal opět Treyarch, jenž má na svědomí zřejmě nejslabší třetí díl. Polepšil se tentokrát?

Jednou z nejsilnějších stránek Modern Warfare bylo jeho zařazení do aktuálního konfliktu. Po letech druhoválečných stříleček rozhodně příjemné osvěžení. Proto docela překvapí, že pátý díl je v největším masakru v lidských dějinách opět pevně ukotven. Pravda, kromě Stalingradu a Berlína si ještě zblízka prohlédnete tichomořskou frontu s fanatickými Japonci, ale stejně to působí tak trochu jako krok zpět.

Nehledě na to, že na rozdíl od Modern Warfare nevypráví World at War žádný pospolitý příběh. Opět jde o jednotlivé mise v rámci dvou tažení, která se nijak neprolínají. Nebudete mít prakticky žádný zájem o charakter, za který hrajete, natožpak o spolubojovníky. Ti se opět rodí jako houby po dešti ve chvílích, kdy je třeba doplnit šiky. Žádný vztah jako třeba v Brothers in Arms: Hell Highway si k nim nevytvoříte.

<p>Tankem na lišku</p>

Tankem na lišku

Jako velké plus byla prezentována tichomořská fronta. Je třeba říct, že přinejmenším po vizuální stránce přináší vcelku atraktivní lokace, působící vzdušnějším a otevřenějším dojmem. V zásadě je to ale jen klam a i tady narazíte na veskrze koridorovité mise, což například v džungli bací do očí ještě více než ve městě. Ne, odbočení z hlavní cesty je zkrátka nemožné.

Má to i své výhody ? nemáte šanci se ztratit a hra svou rychlostí připomíná jízdu na horské dráze. Taktik si zhnuseně odplivne, ale Rambovi už tečou sliny. Herní koncept je naprosto stejný jako u předchozích dílů. Jdete vytyčenou uličkou a kosíte nabíhající nepřátele. Občas dojdete na otevřenější plácek, kde jsou rozmístěné nejrůznější překážky.

Tam se stoprocentně strhne větší přestřelka. Bohužel, autoři opět rezignovali na solidnější systém krytí, jaký představili třeba v Quantum of Solace. Ten už je dnes standardem, ale maximem World at War je stále vykukování zpoza rohů. Škoda, hratelnost by byla ještě bytelnější.

Jenže ono to krytí ani není kdovíjak potřeba. Možná ho sem autoři nezahrnuli proto, že by hru akorát zdržovalo. Místy skutečně připomíná střelnici s neustále nově se rodícími terči. Do těch můžete střílet prakticky donekonečna, ale hra na vás bude posílat stále nové. Očekává od vás totiž, že uděláte krok vpřed. Parťáci stojí v jedné linii, pálí a čekají na to samé. Musíte tak na svá bedra vzít iniciativu a posunout frontový pás dopředu. Jednoduše tak, že s válečným rykem vběhnete do bojiště, abyste kdesi vypnuli spínač rodící další a další vojáky. Jistě, skripty tu stále vládnou. A tohle je zrovna jeden z jejich negativních projevů.

Náplň misí nepřináší nic moc nového. Hráč opět musí plnit dynamicky zadávané úkoly, které se mění a přibývají v průběhu mise. V zásadě ale není nutné je sledovat, jelikož lemují onen koridor a je v podstatě nemožné je nesplnit. Když je třeba bránit určité stanoviště, hra vás stejně jinam nepustí. Když je třeba ho dobýt, leží na cestě koridorem. Výjimku tvoří například ničení určitého počtu tanků či protileteckých střílen. A samozřejmě nesmí chybět ani ozvláštňující mise, vymykající se běžnému standardu.

To by se dalo hře přičíst k dobru, jen kdyby nešlo o stále stejné variace na tankovou bitvu, střílení z vrtulníku či sniperskou misi. To už jsme v Call of Duty zažili mockrát a žádali bychom něco nového, zajímavějšího. World at War ale nic takového nenabízí. Prostě jen tradiční dávku známého střílení. Snad jen hrátky s plamenometem a dvě mise, ve kterých si ho skutečně užijete, se dají považovat za výraznější zpestření.

Hodnocení

Těžko mohl někdo od Call of Duty: World at War čekat inovační zázraky. Přece jen jsme ale očekávali větší posun vpřed, zejména v případě tichomořské fronty, než jaký autoři nakonec předvedli. Je to stále akční jízda, ale taky stále stejná akční jízda.

+ stále výborně hratelná, rychlá akce, možnost kooperativního hraní kampaně, velkorysá inscenace skriptů, atraktivní japonská prostředí

- prachbídná umělá inteligence, akce už dnes působí staromódně, minimální interakce s okolím, herně velmi podobné s předchůdci, špatný zvuk

Hratelně.cz hodnotí: 75 %

 

Souhrn

  • Jméno: Call of Duty 5
  • Platforma: PC,PlayStation 3,Wii,Xbox 360
  • Vydavatel: Activision
  • Výrobce: Treyarch
  • Žánr: Akce

Autor článku